نظام درمانی غزه در آستانه فروپاشی

آیا ما حقوق بشر داریم؟

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۲۶۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
محمد فاضل، داروساز پنجاه ساله ساکن غزه گفت: «در حالی که دعا می کنیم موشکی به ما اصابت نکند، چاره ای جز در خانه ماندن نداریم. چرا با چنین وضعیتی رو به رو شدیم؟ آیا ما حقوق بشر نداریم؟»
آیا ما حقوق بشر داریم؟

نویسنده: نانته میتسورو

دیپلماسی ایرانی: تشدید حملات هوایی اسرائیل به نواره غزه در پاسخ به حملات تلافی جویانه حماس موجب شده است که نظام درمانی در نواره غزه در آستانه فروپاشی قرار گیرد. پیش از حملات هوایی اسرائیل، در غزه بر اثر شیوع ویروس کرونا و محاصره مرزی کمبود تجهیزات پزشکی و تخت بیمارستانی وجود داشت. با توجه به افزایش شمار مجروحان که نیاز فوری به درمان دارند، مصر کشور همسایه فلسطین، اعلام کرد که آمادگی دارد مجروحان را پذیرش کند. اما با تشدید حملات هوایی اسرائیل حتی انتقال مجروحان به بیمارستان ها هم با مشکل رو به رو شده است. 

ساعد پزشک سی و نه ساله بیمارستان الوفا در غزه در مصاحبه تلفنی با روزنامه توکیو شیمبون گفت: «دیگر جایی برای پذیرش زخمی ها نداریم. هم اکنون بیمارستان بیش از صد در صد ظرفیت خود مجروح پذیرش کرده است.» 

وی در ادامه خاطرنشان کرد، با شروع حملات هوایی اسرائیل تمام هشت و شش تخت بیمارستان پر شده و افزون بر این بیمارستان با کمبود دارو و حتی نخ بخیه هم رو به رو است. بسیاری از کودکانی که به بیمارستان منتقل می  شوند، از حداقل مراقبت های پزشکی برخوردارند که در این میان برخی از کودکان جان خود را از دست می دهند. در سردخانه بیمارستان اجساد کوچکی که با  پارچه سفید پیچیده شدند، دیده می شوند و در این میان اجسادی هم وجود دارند که به شدت آسیب دیدند. بر اثر حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه بیش از هزار نفر زخمی و 130 نفر کشته شدند. 

مصر برای پذیرش مجروحان اعلام آمادگی کرده، ولی حملات پی در پی ارتش اسراویل مانع انتقال زخمی ها به مصر شده است. مرد چهل و شش و از نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: «تا زمانی که حملات هوایی ادامه دارد، انتقال مجروحان به مصر غیر ممکن است.» اسرائیل پس از سال 2007 که حماس کنترل غزه را در عمل در دست گرفته، مرز زمینی، دریایی و هوایی را مسدود کرده است. مرز میان اسرائیل و غزه با ایجاد موانعی از هم جدا و ورود و خروج افراد و کالا به شدت محدود شدند. غزه که مساحت آن حدود شصت درصد از منطقه بیست و سه توکیو است و حدود یک میلیون و 900 هزار نفر جمعیت دارد، در تامین آب آشامیدنی و برق خانگی با مشکل رو به رو است.  

حملات هوایی ارتش اسرائیل به نوار غزه همچنان ادامه دارد ولی با این حال ساکنان غزه نمی توانند بدون اجازه اسرائیل از منطقه خارج شوند. برخی والدین در تلاشند که فرزندان خود را تحت پوشش مدارس تحت حمایت سازمان ملل متحد قرار دهند تا از این طریق کمی شانس زنده ماندن فرزندان خود را افزایش دهند. محمد فاضل، داروساز پنجاه ساله ساکن غزه گفت: «در حالی که دعا می کنیم موشکی به ما اصابت نکند، چاره ای جز در خانه ماندن نداریم. چرا با چنین وضعیتی رو به رو شدیم؟ آیا ما حقوق بشر نداریم؟» فلسطینیان در کرانه غربی رود اردن روز چهاردهم ماه مه در اعتراض به حملات هوایی ارتش اسرائیل با ماموران امنیتی ابن رژیم درگیر شدند و بر اثر این درگیری یازده فلسطینی کشته شدند.

منبع: توکیو شیمبون/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نوار غزه غزه حمله اسرائیل به غزه اسرائیل و فلسطین اسرائیل حمله اسرائیل به فلسطین مردم غزه


( ۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۲:۱۸
داشتن قانون حل همه مشگلات نیست۔ اجرای قانون ونحوه نگرش مجریان به قانون واحکام جزای انحراف وهیئت تعیین مجازات انحراف از قانون نکات عمده دیگری است۔نمونه ای عرص کنم۔سازمان تعیین کنندگان جوایز صلح نوبل پس از بررسیهائی برندگان نوبل معرفی میکند۔ با نحوه انتخاب کاری نداریم۔۔یک نوع سازمان این چنینی باید به انتخاب خود وفادار باشد۔اسرائیل تاکنون دو برنده جایزه نوبل را بکام مرگ نهاده است۔یکی اسحاق رابین نخست وزیر خودش با ترور دوم عرفات را در اثر محدودیت ها وبمباران ها واحتمالا مشکلات دیگر۔حالت اگرکشور دیگری این مشکلات را بوجود می اورد نقض حقوق بشرو شورای امنیت و تحریم که هیچ حمله نظامی۔ قانون بخش گوچکی از یک پروسه است۔همه جا قانون وجود دارد۔نقض در تحلیل و بررسی قانون واجرای ان با توجه به روابط است۔