درگیری مردم با نیروهای پلیس در بلفاست

۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۳ کد : ۲۰۰۱۶۳۲ سرخط اخبار

چند ده تن از مردم در بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی اواخر روز جمعه به طرف نیروهای پلیس سنگ و ترقه پرتاب کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اگرچه وفاداران به خاندان سلطنتی انگلیس در ایرلند شمالی تلاش کردند به خاطر احترام به شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه الیزابت دوم که روز جمعه در ۹۹ سالگی درگذشت، مانع اعتراضات شوند اما این درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان اواخر روز جمعه در مرکز شهر بلفاست درگرفت. در دیگر بخش‌های بلفاست وضعیت همچنان باثبات است.

تصاویری از درگیری معترضان با نیروهای پلیس و حمله به آنها با سنگ در رسانه‌های اجتماعی پخش شده است.

فیلم منتشر شده دیگری نیز نشان می‌دهد که معترضان یک خودروی سرقتی را به آتش کشیده و آن را به طرف صف‌های نیروهای پلیس هل می‌دهند.

براساس برخی تصاویر، پلیس علیه معترضان متوسل به استفاده از آب پرفشار شده است.

همزمان با افزایش تعداد مجروحین در بین نیروهای پلیس به ۷۴ تن، پلیس ایرلند شمالی مشارکت گروه‌های شبه‌نظامی وفادار (پروتستان‌های طرفدار الحاق با بریتانیا) را در رهبری این خشونت‌ها در این کشور رد کرد.

این بیانیه پلیس پس از انتشار بیانیه "شورای جوامع وفادار"، گروهی متشکل از شبه‌نظامیان وفادار که به دنبال پایان این خشونت‌ها هستند، منتشر شد.

شورای جوامع وفادار در این بیانیه گفت: این شورا می‌تواند تایید کند که هیچ‌یک از گروه‌های عضوش به طور مستقیم یا غیرمستقیم در خشونت‌هایی که در روزهای اخیر شاهد بوده‌ایم، مشارکت نداشته‌اند. متاسفانه سوءتعبیرهایی از خشم ما نسبت به بریگزیت و دیگر مسائل وجود دارد.

ایرلند شمالی شاهد موجی از خشونت‌ها بوده به طوری که عمدتا جوانان در شهرهای مختلف دست به شورش و اعتراض زده‌اند. ظاهرا این ناآرامی به خاطر شرایط به وجود آمده در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شکل گرفته است.

آشوب در بخش‌های طرفدار بریتانیا در ایرلند شمالی و در بحبوحه ظهور تنش‌های پسا-بریگزیت در این منطقه بالا گرفته است. بسیاری از اتحادیه‌های طرفدار بریتانیا، به شدت مخالف موانع تجاری جدیدی هستند که به عنوان بخشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، بین ایرلند شمالی و سایر مناطق بریتانیا وضع شده و هشدار داده‌اند که نارضایتی آن‌ها ممکن است به خشونت منجر شود.

مایکل مارتین، نخست وزیر ایرلند و بوریس جانسون، همتای بریتانیایی‌اش روز پنجشنبه خواستار آرامش و گفت‌وگو شدند و هر دو تاکید کردند که خشونت غیرقابل قبول است.

ایرلند شمالی، در دهه هشتاد و حتی اوایل دهه نود قرن بیستم هنوز درگیر جنگ میان کاتولیک‌های جمهوری‌خواه طرفدار الحاق با جمهوری ایرلند (جنوبی) به رهبری ارتش جمهوری‌خواه ایرلند و پروتستان‌های سلطنت طلب طرفدار الحاق با بریتانیا بود. با این حال زخم کهنه استقلال کامل ایرلند از پادشاهی (بریتانیا) هنوز درمان نشده و خشونت در مقیاسی وسیع میان دو طرف جریان داشته است.

ارتش پادشاهی به جمهوری‌خواهان مسلح حمله می‌کرد و شورشیان عمدتا کاتولیک انتقام کشته‌هایشان را با بمب گذاری و قتل اتباع نظامی و غیرنظامی بریتانیایی می‌گرفتند.

دور اخیر ناآرامی‌ها در ایرلند شمالی اما پس از بیش از دو دهه صلح و آرامش در این کشور روی می‌دهد. اینبار دیگر برخلاف سال‌های دور نه از تشکیلاتی خبر است و نه از ایدئولوژی مبارزه. عمده شورشیان آوریل ۲۰۲۱ میلادی، جوانان و نوجوانان هستند.

گسترش شورش در خیابان‌های بلفاست آنچنان نگران کننده است که ایالات متحده آمریکا همراه با رهبران ایرلند شمالی، جمهوری ایرلند و بریتانیا خواستار برقراری آرامش در این کشور شده است.

چرا ایرلند شمالی دوباره درگیر شورش شد؟

شورش اواخر ماه مارس و زمانی آغاز شد که پلیس ایرلند شمالی تصمیم گرفت تا رهبران کهنه‌کار حزب جمهوری‌خواه ایرلند (شین فین) را به دلیل شرکت در مراسم بزرگ تشییع جنازه بابی استوری (Bobby Storey) فرمانده سابق اطلاعات ارتش جمهوری‌خواه ایرلند (IRA ) تحت پیگرد کیفری قرار ندهد.

این مراسم تشییع جنازه در ژوئن ماه گذشته و در زمانی برگزار شده بود که محدویت‌های کرونایی، از جمله الزام به حفظ فاصله اجتماعی، مانند همین حالا برقرار بود.

میشل اونیل، معاون وزیر اول دولت ایرلند شمالی، یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسم بود. حضور این مقام عالی‌رتبه در یک گردهم‌آیی بزرگ و «قانون‌شکنانه» بحث را به پارلمان کشاند و در نهایت منجر به آن شد آرلن فوستر، وزیر اول و رهبر حزب دموکراتیک وحدت‌خواه از شرکت در نشست‌های خبری راجع به وضعیت ویروس کرونا امتناع کند. این وضعیت تا سپتامبر سال گذشته ادامه یافت: زمانی که میشل اونیل پذیرفت که حضور در این تجمع، بی‌اهمیت نشان دادن استراتژی مبارزه با ویروس کرونا بوده است.

اما رعایت نکردن محدودیت‌های کرونایی از سوی یک مقام بلندپایه تمام ماجرا نبود.

روابط میان دو گروه عمده سیاسی-مذهبی در ایرلند شمالی، یعنی وحدت‌طلبان کاتولیک و سلطنت‌طلبان پروتستان از مدت‌ها پیش و به‌ویژه پس از جدی شدن اجرای بریگزیت، پرتنش شده بود. اکثریت شهروندان این کشور عضو پادشاهی بریتانیا، به جدایی از اتحادیه اروپا «نه» گفته بودند.

مهمترین‌چالش، همانطور که پیش‌تر هم پیش‌بینی می‌شده مساله چشم‌انداز مرزهای میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است؛ امری که می‌تواند بالقوه، مفاد توافق "جمعه نیک" را نقض کند؛ معاهده‌ای که به سه دهه خشونت میان پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها در ایرلند پایان داد. این چالش احتمالا دلیل اصلی خشم در میان شهروندان ایرلند شمالی است.

اتحادیه اروپا و بریتانیا در جریان مذاکرات بریگزیت توافق کردند که ایرلند شمالی، با وجود جدایی بریتانیا، تا حدودی در محدوده بازار واحد اروپایی باقی بماند. این توافق به آن معنی است که کالاهای وارداتی از بریتانیا به ایرلند شمالی، در دروازه همین کشور از سوی نهادهای گمرکی اتحادیه اروپا کنترل می‌شوند و به همین ترتیب، نیازی به نظارت گمرکی میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند وجود ندارد.

با این همه پروتستان‌های طرفدار سلطنت از این توافق اصلا راضی نیستند و می‌گویند وجود بازرسی‌های گمرکی اتحادیه اروپا، نقش این کشور در پادشاهی بریتانیا را کمرنگ می‌کند.

شورش در چه مناطقی در جریان است؟

ناآرمی‌های اخیر در مناطق پروتستان نشین آغاز شد و در مواردی به درگیری‌های میان فرقه تبدیل شد.

در بلفاست، پایتخت، شامگاه پنجشنبه پروتستان‌های جاده شانکیل و کاتولیک‌های ملی‌گرای جاده سپرنگفیلد با یکدیگر درگیر شدند و به ‌علاوه چندین مامور پلیس در منطقه پروتستان‌نشین ساندی رُو زخمی شدند.

به‌گفته پلیس و رهبران محلی، شورشیان عمدتا جوان، و شماری از آن‌ها نوجوانان ۱۲-۱۳ ساله هستند. با این حال گزارش‌های متعددی حاکی از حضور شبه‌نظامیان در میان شورشیان است.

شورای جوامع وفادار [به تاج و تخت] ایرلند شمالی می‌گوید هیچکدام از نهادهای زیر مجموعه آن مستقیم یا غیرمستقیم در شورش‌ها شرکت نداشته‌اند. این نهاد غیردولتی و قدرتمند روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حق اعتراض مسالمت‌آمیز یک حق بنیادین است. ما برای هموطنان خود کاملا روشن کرده‌ایم که هر اقدامی از جانب وفاداران به تاج و تخت باید مسالمت آمیز باشد.


( ۳ )

نظر شما :

حسن ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۱:۳۶
اخرین مستعمرات روباه پیر استعمار،ایرلند شمالی،ولز،اسکاتلند، انشااله هر چه زودتر مستقل شوند.
علیمحمد ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۷:۴۷
انشاالله اخرین مستعمره ،روباه جهانخوار هم مستقل خواهد شد،وکشور زیبای ایرلند به تمامیت ارضی وتاریخیش خواهد رسید،،ظلمی که انگلیسها بر ایرلندیها کرده اند در هیچ جای دنیا دیده نشده،.زنده باد ایرلند متحد ومستقل،