نتانیاهو آماده دست کشیدن از نخست‌وزیری برای یک سال است

۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۲ کد : ۲۰۰۱۶۳۱ سرخط اخبار

یک منبع نزدیک به رهبری حزب لیکود اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو با کنار گذاشتن نخست‌وزیری به مدت یک سال به نفع رئیس حزب "یمینا"‌ موافقت کرده است اما با این شرط که دولت ائتلافی میان راست‌گراها و چپگراها تشکیل نشود و حزب وی قدرت را از دست ندهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، پیشنهادی که در این باره مطرح شده است این است که ائتلافی شامل حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش در احزاب دینی یهودی و صهیونیسم دینی و همچنین حزب یمینا به ریاست نفتالی بنت و حزب "امید نو" به ریاست گدعون ساعر تشکیل شود. در این صورت این ائتلاف یک ائتلاف راست‌گرای صرف است که متشکل از ۶۵ نماینده است و خواسته‌های بیشتر نمایندگان راست‌گرا را که مخالف هرگونه توافقی با جنبش اسلامی و ائتلاف با احزاب میانه‌رو یا چپی‌ها هستند، برآورده می‌کند.

طبق این پیشنهاد بنت به مدت یک سال پست نخست‌وزیری را برعهده می‌گیرد و طی آن نتانیاهو نخست‌وزیر جایگزین می‌شود. این پستی است که به تازگی حدود یک سال پیش تأسیس شد. 

بعد از یک سال نتانیاهو تا پایان دوره پست نخست‌وزیری را برعهده می‌گیرد و بنت نخست‌وزیر جایگزین و وزیر جنگ می‌شود. ساعر نیز هر وزارتخانه‌ای را که بخواهد برعهده می‌گیرد.

روزنامه یسرائیل هیوم از این پیشنهاد استقبال کرد و آن را آخرین راه حل بحران دانست.

این روزنامه اعلام کرد که نتانیاهو با تعدادی از رهبران احزاب راست‌گرا و یهودیان افراطی این پیشنهاد را بررسی می‌کنند.

به گفته یک منبع در حزب لیکود، اولین شرط برای چنین ائتلافی مقابله با دستگاه قضایی است که نتانیاهو را در سه پرونده فساد محاکمه می‌کند. قوانینی وجود دارد که نتانیاهو برای تدوین آن‌ها جهت ناکام گذاشتن این محاکمه تلاش می‌کند. هم‌پیمانان وی از راست‌گرایان با این قوانین موافق هستند. به ویژه دو حزب یهودیان افراطی که دو تن از رهبرانشان به اتهام فساد درحال محاکمه هستند از این اقدام حمایت می‌کنند. احتمالا بنت و ساعر نیز با این مسئله در چارچوب درخواست احزاب راست‌گرا برای ایجاد تغییراتی که اختیارات دستگاه قضایی را محدود کند و مانع مداخله آن در فعالیت کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) شود موافقت کنند.

اما این راهکار با خطر لغو آن از سوی دادگاه عالی مواجه است. قانون کنونی مانع وجود وزیری در دولت با لیستی از اتهامات می‌شود. نتانیاهو از بنت خواسته اگر دادگاه با اینکه او نخست‌وزیر جایگزین شود مخالفت کرد از خواسته خود برای تشکیل دولت به صورت تناوبی کوتاه بیاید و بگذارد نتانیاهو سه سال اول نخست‌وزیر شود و قانونی را تدوین کند که اختیارات دادگاه را در سال چهارم محدود کند اما نزدیکان بنت نگران هستند که تمام این پیشنهادات یکی از فریب‌های نتانیاهو باشد.

با این حال به نظر می‌رسد فراکسیون تغییر که رقیب نتانیاهو است دچار رکود و فلج شده است. یائیر لاپید، رئیس حزب  مخالف "آینده‌ای هست" برای تفریح به آمریکا رفته است. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی احساس عزلت می‌کند چراکه بقیه احزاب از زمانی که طی انتحابات قبلی با نتانیاهو وارد ائتلاف شده بود، حسابشان را با او صاف کردند. لیست مشترک عربی با ریاست ایمن عوده سیاست بی‌طرفی در پیش گرفته است. احزاب چپگرای کارگر و مرتس نیز منتظر شکست نتانیاهو و تشکیل دولت توسط لاپید هستند. درنتیجه میدان برای نتانیاهو خالی شده است تا هرگونه که می‌خواهد در آن بتازد.


نظر شما :