وزیر خارجه آلمان: مذاکرات وین برای همه طرف‌ها فشرده و دشوار است

۲۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۱ کد : ۲۰۰۱۶۳۰ سرخط اخبار

وزیر امورخارجه آلمان مذاکرات بر سر احیای برجام را "سازنده" توصیف کرد اما گفت که این مسیر دشوار است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه دویچه وله، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با شبکه تحریریه آلمان درباره روند مذاکرات هسته‌ای در وین اظهار داشت: تمام طرف‌ها بر سر اجرای کامل اهداف توافق هسته‌ای توافق دارند اما همه طرف ها در این مرحله آغازین، با مذاکراتی فشرده و سخت مواجه هستند.

هایکو ماس افزود: مذاکره‌کنندگان در برابر مسائل بسیار پیچیده ای قرار دارند و برای دست یافتن به یک راه حل به سازش و مصالحه تمام طرف‌ها نیاز است.

وی در ادامه درخصوص یک "رضایت کاذب" در جریان این مذاکرات هشدار داد و با اذعان به دشواری این رایزنی ها گفت تمام طرف‌ها بر سر احیای برجام توافق دارند. 

دور جدیدی از گفت وگوها برای احیای برجام و بازگشت کامل به این توافق در پایتخت اتریش در قالب کمیسیون مشترک برجام از هفته پیش آغاز شده است. اتحادیه اروپا، کشورهای آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه تلاش می‌کنند میان ایران و آمریکا میانجی‌گری کنند.

هدف نهایی از این تلاش‌ها احیای توافق برجام است که در سال ۲۰۱۵ بین ایران و پنج قدرت جهانی مبه امضا رسید اما دولت آمریکا در سال 2018 به طور یک جانبه از ان خارج شد.

همچنین وزارت امورخارجه آلمان در پیامی توئیتری از مکالمه تلفنی هایکو ماس با ژان ایو لودریان، وزیر امورخارجه فرانسه خبر داد و اعلام کرد که دو طرف درباره مسائل مهم بین‌المللی از جمله پیشرفت‌های مذاکرات درخصوص توافق هسته‌ای رایزنی کرده اند.

قرار است روز چهارشنبه ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) گفت‌وگوها در سطح معاونان وزارت امورخارجه کشورهای شرکت‌کننده در توافق هسته‌ای ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، اتحادیه اروپا نیز پس از پایان نشست روز جمعه کمیسیون مشترک در بیانیه‌ای مطرح کرد: شرکت کنندگان در جلسه از منظر بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، یک ارزیابی کلی از مذاکرات انجام شده در سطوح متعدد از زمان آخرین جلسه کمیسیون مشترک انجام دادند و درباره شیوه های اطمینان یافتن از بازگشت به اجرای کامل و موثر آن گفت و گو کردند. توضیحاتی درباره فعالیت دو کارگروه تشکیل شده کارشناسان در زمینه لغو تحریم ها و اقدامات اجرایی هسته ای به کمیسیون مشترک ارائه شد و حاضران در جلسه تبادل نظرهای سازنده و نتیجه بخش را مورد توجه قرار دادند.

در ادامه این بیانیه آمده است: در پی بیانیه مشترک وزرای امور خارجه برجام در 21 دسامبر، شرکت کنندگان در جلسه بر عزمشان برای پیگیری بیشتر تلاش های دیپلماتیک تاکید کردند. هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام تماس های جداگانه اش را با شرکای برجام و آمریکا ادامه خواهد داد.

اتحادیه اروپا همچنین در این بیانیه آورده است: گروه های کارشناسان کمیسیون مشترک برجام به فعالیتشان ادامه می دهند و موافقت کرده اند که طی هفته بعد دوباره در وین گردهم بیایند.

علاوه براین، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امورخارجه کشورمان پس از برگزاری نشست وین گفت: همانطور که سابقاً هم توضیح داده شده بود، این کمیسیون مشترک تشکیل شد تا مذاکرات بین ایران و بقیه اعضای برجام برای  بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات خود در برجام صورت بگیرد.

وی با بیان این که تلاش‌های هر دو گروه کاری تحریم‌ها و اقدامات ایران خوب بوده است، تاکید کرد که به عنوان یک دیپلمات به روند مذاکرات خوش بین است.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود : هنوز مقداری کار باید ادامه پیدا کند تا لیست اقداماتی که هر طرف در یک مرحله باید انجام بدهند، آماده بشود و درمورد آن توافق صورت بگیرد و ما اطمینان حاصل کنیم که همه تحریم هایی که باید برداشته شود، برداشته شود.

عراقچی  تصریح کرد: منظور از همه تحریم ها، تمام تحریم هایی است که آمریکا طبق برجام موظف است آنها را بردارد. همه تحریم هایی که در طول چهار سال گذشته در دوره آقای ترامپ وضع شده، همه باید به صورت کامل لغو شود.


( ۲ )

نظر شما :