ترورهای متعدد در سکوت

غرب و اسرائیل دانشمندان هسته ای غیر خودی را تحمل نمی کنند

۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۹۸۴۲۹ اخبار اصلی خاورمیانه
اگر هر کشور عربی یا اسلامی حتی مسیحی در آمریکای لاتین یا اروپای شرقی هم توسعه صنایع جنگی اتمی خود را آغاز کند، در معرض تحریم و ترور دانشمندان خود قرار خواهد گرفت. قدرت های بزرگ اجازه تکرار سناریوی پاکستان را نخواهند داد.
غرب و اسرائیل دانشمندان هسته ای غیر خودی را تحمل نمی کنند

نویسنده: حسین مجدوبی

دیپلماسی ایرانی: همیشه زمانی که توازن قدرت میان دو کشور رقیب مانند مورد ایران و اسرائیل به هم نزدیک باشد به عبارت دیگر هر دو کشور بتوانند به کشور طرف مقابل آسیب واقعی برساند، دراین صورت به عملیات محرمانه برای تضعیف دشمن روی آورده می شود.

بی تردید ایران با این مفهوم جنگی بی سروصدا یعنی جنگ ترورها و حملات متقابل دست و پنجه نرم می کند. از این رو نمی توان انتظار پاسخ ایران به این ترور در سال جاری داشت. علاوه بر این، ایران راهبرد چین در مقابل آمریکا را اتخاذ کرده است. چین در طول سه دهه اخیر در سکوت مطلق به سر برد. با اقدامات تحریک آمیز و تهدید به اعمال تحریم از سوی آمریکا روبه رو شد؛ اما اکثر تحریم ها را به خاطر هدف اصلی خود یعنی تبدیل شدن به قدرت اول جهان تحمل کرد. از این رو چین نه تنها از رویارویی مستقیم با آمریکا پرهیز می کند بلکه در مناطق دیگر هم درگیر نشده تا انرژی اش هدر نرود.

در این راستا ایران در زمان کنونی از درگیری مستقیم با هر کشوری پرهیز می کند، مگر آن که حریم هوایی اش مانند مورد گلوبال هوک یا خاک این کشور در معرض نفوذ یا تجاوز قرار بگیرد. هدف ایران پرهیز از درگیر شدن در هر مورد اضطراری است که ممکن است به جنگ بینجامد و به طرح و هدف این کشور یعنی ایجاد یک قدرت هسته ای و موشکی و تبدیل شدن به قدرت واقعی در خاورمیانه آسیب برساند.

با توجه به آنچه گفته شد صحبت از نزدیک بودن جنگ ایران – اسرائیل به علت ترور محسن فخری زاده یا جنگ ایران – آمریکا به علت ترور سلیمانی در چارچوب برداشت های شتاب زده قرار می گیرد.

برخی کشورها از جمله کشورهای عربی از این ترور به گمان این که برنامه هسته ای ایران را از کار می اندازد، استقبال کردند.  باید گفت این برداشت نادرست است زیرا این ترورها احتمالا برنامه هسته ای ایران را تا حدودی به تاخیر اندازد اما از کار نمی اندازد زیرا این برنامه هیچ گاه به افراد وابسته نبوده و مبتنی بر اقدام جمعی است. ترور فخری زاده تنها به علت ایرانی بودنش انجام نشد اگرچه به علت سیاست دشمن پرور ایران انگیزه بزرگی بود اما این ترور به درگیری کشورها اگر نگوییم تمدن ها مرتبط است. اگر هر کشور عربی یا اسلامی حتی مسیحی در آمریکای لاتین یا اروپای شرقی هم توسعه صنایع جنگی اتمی خود را آغاز کند، در معرض تحریم و ترور دانشمندان خود قرار خواهد گرفت. قدرت های بزرگ اجازه تکرار سناریوی پاکستان را نخواهند داد. از این رو برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران تلاش می کنند تا به زعم خود به ساخت بمب اتم منجر نشود. از این رو عملیات ترور فخری زاده احتمالا به رهبری اسرائیل و کمک لوجستیکی مهم چندین کشور همسایه ایران و نیز قدرت های بزرگ انجام شده است؛ زیرا یک هدف مشترک یعنی ایجاد مانع در برابر ایران برای توسعه پژوهش های هسته ای را دنبال می کنند.

این سناریو درباره عربستان یا ترکیه نیز چنانچه به خطوط قرمز در زمینه هسته ای نزدیک شوند، تکرار خواهد شد. فهرست ترور تنها شامل دانشمندان ایرانی نیست بلکه شامل دانشمندان کشورهای عربی مانند مصر، الجزایر و مراکش را نیز می شود یعنی کسانی در زمینه هسته ای در دانشگاه های غربی تجربه کسب کرده بودند و می خواستند به کشورشان بازگردند اما در شرایط مبهی درگذشتند.

منبع: القدس العربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترور دانشمندان هسته ای ایران و اسرائیل ایران اسرائیل ترور شهید فخری زاده غرب


( ۵ )

نظر شما :