سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به دیپلماسی ایرانی:

سفر رئیس بانک مرکزی به عراق بسیار خوب بود/سفر ظریف به اروپا به شرایط بستگی دارد

۲۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۸ کد : ۱۹۹۶۳۷۳ اخبار اصلی خاورمیانه
خطیب زاده در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره سفر هفته گذشته ناصر همتی به عراق گفت: سفر آقای همتی سفر مثمر ثمری بوده و دو طرف توافقات خوبی را برای تحویل پول های ایران در عراق داشته است. جزئیات این سفر را آقای همتی و بانک مرکزی اعلام خواهد کرد. وی در پاسخ دیگر دیپلماسی ایرانی درباره سفر محمد جواد ظریف به اروپا که قرار بود چندی پیش انجام شود اما لغو شد نیز گفت: سفر آقای ظریف به کشورهای خارجی تابع شرایط سیالی است که بیشتر مربوط به وضعیت کروناست. مثلا بنا بود امروز آقای مونسان به مسکو سفر کنند تا تفاهم نامه لغو روادید امضا شود اما چنین سفری به دلیل شرایط کرونا به تعویق افتاد. به همین دلیل سفرها در وضعیت سیالی است که به شرایط زمانی و وضعیت کرونا باز می گردد.
سفر رئیس بانک مرکزی به عراق بسیار خوب بود/سفر ظریف به اروپا به شرایط بستگی دارد

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده در گفت وگوی هفتگی خود با خبرنگاران در ابتدا به فعالیت های دیپلماتیک یک هفته گذشته پرداخت و گفت که در 22 مهر آقای ظریف با همتای ژاپنی اش تلفنی گفت وگو کرد که در آن درباره موضوعات مختلف از جمله منابع مالی ایران در ژاپن گفت وگو شد. همچنین با وزیر امور خارجه آذربایجان درباره موضوع قره باغ و با همتای عراقی اش درباره موضوغات مورد اهتمام دو طرف گفت وگو شد. همچنین در تهران با آقای عبدالله عبدالله گفت وگوی مفصلی داشتند. 

وی سپس در پاسخ به سوالی درباره پایان یافتن تحریم های تسلیحاتی گفت: این لحظه تاریخی در عرصه دیپلماسی ایران محسوب می شود و دیروز بیانیه ای در این زمینه منتشر شد. این اتفاقی بزرگ بود. آنچه دیروز اتفاق افتاد 13 سال تحریم ایران بود. تحریمی که حتی کشورهای دوست ما، روسیه و چین نیز به آن رای داده بودند. مذاکرات هسته ای مذاکراتی پیچیده و خواندنی است و این دستاورد بزرگ در پی یک رایزنی طولانی و جدی و مهم از سوی ایران در طول مذاکرات به دست آمد. غربی ها از حضور ایران در بازار مهم و پیشرفته تسلیحاتی می ترسند، بازاری که ایران نیز می تواند دستاوردهای تسلیحاتی خود را به فروش برساند.

خطیب زاده درباره اظهارات مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا که گفت هر کشوری به ایران سلاح بفروشد توسط امریکا تحریم خواهد شد نیز گفت: او بر اساس توهمات خود اظهاراتی را بیان می کند که قابل اعتنا نیست. او هنوز باور نکرده است که امریکا در موضوع تحریم تسلیحاتی ایران شکست خورده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای ترامپ بر سر مذاکره ایران گفت: تا زمانی که ایالات متحده اعتراف نکند که در خصومت علیه ملت ایران شکست خورده هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. آنها انتخابات پیش رو دارند ما ملت صبوری هستیم و منتظر می مانیم تا ببینیم متناسب با شرایط چه تصمیمی را بگیریم.

خطیب زاده در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی درباره سفر هفته گذشته ناصر همتی به عراق گفت: سفر آقای همتی سفر مثمر ثمری بوده و دو طرف توافقات خوبی را برای تحویل پول های ایران در عراق داشته است. جزئیات این سفر را آقای همتی و بانک مرکزی اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ دیگر دیپلماسی ایرانی درباره سفر محمد جواد ظریف به اروپا که قرار بود چندی پیش انجام شود اما لغو شد نیز گفت: سفر آقای ظریف به کشورهای خارجی تابع شرایط سیالی است که بیشتر مربوط به وضعیت کروناست. مثلا بنا بود امروز آقای مونسان به مسکو سفر کنند تا تفاهم نامه لغو روادید امضا شود اما چنین سفری به دلیل شرایط کرونا به تعویق افتاد. به همین دلیل سفرها در وضعیت سیالی است که به شرایط زمانی و وضعیت کرونا باز می گردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران و اوکراین بر سر سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: حادثه هواپیمای اوکراینی بسیار دلخراش بود. ما همچنان داغ آن حادثه را در دل داریم. همکاری های بسیار خوبی از همان روز نخست میان تمامی دستگاه های مربوطه در این زمینه صورت گرفت. ما رایزنی های بسیار خوبی با کشور دوست و برادر اوکراین داریم که همچنان ادامه خواهد داشت و امیدواریم به نتایج خوبی برسد. درباره ادبیات سخیف، کلمات دور از ادب و اظهارات بسیار غیردیپلماتیک وزیر امور خارجه کانادا چیزی نیست که مخفی باشد. من در نشست مونیخ با هیئت دیپلماتیک کانادایی ملاقات داشتم آنها پشت درهای بسته بسیار مودبانه تر با رعایت اصول دیپلماتیک صحبت می کنند. ما از آنها می خواهیم که همان طور که در پشت درهای بسته مودبانه صحبت می کنند علنا نیز همان طور مودب باشند. جمهوری اسلامی ایران دور از ادب می داند که واکنش های بی ادبانه طرف کانادایی را پاسخ دهد.

وی درباره حمله ارمنستان به شهر گنجه گفت: ما هر گونه حمله به افراد غیر نظامی در هر جایی را محکوم می کنیم. چه این حمله از سوی آذربایجان صورت بگیرد چه از سوی ارمنستان. کشته شدن حتی یک غیرنظامی در این جنگ در هر دو طرف جبهه برای ما غیرقابل قبول است.

خطیب زاده درباره عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل نیز گفت: آنچه می بینید فقط موضوع داخلی امریکا نیست اگرچه آن هم هست. این موضوع به حکام نه مردم کشورهای عربی باز می گردد. مردم کشورهای عربی از این وضعیت بسیار منزجرند. حکام کشورهای عربی فکر می کنند با عادی سازی روابط با اسرائیل می توانند برای خود امنیت بخرند. درحالی که امنیت را مردم کشورها برای حکام تامین می کنند. از نکات عجیب این اتفاق، عادی سازی روابط با اسرائیل در لحظه حضیض تاریخی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. در حال حاضر فاسدترین نخست وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی بر سر کار است، و خیلی تاسف آور است که کلوپ بدترین افراد دور هم جمع شده اند و چنین کار سخیفی را انجام می دهند.

وی درباره پول های بلوک شده ایران در چین گفت: این خبر از اساس دروغ است. در آنجا هیچ پولی بلوکه نشده است. بله منابعی در آنجا داریم که آن پول های برای به چرخش درآوردن اقتصاد کشور در آنجا وجود دارد اما این غیر از پول های ماست که در ژاپن و کره و جاهای دیگر بلوکه شده است. البته ما در دسترسی به پولهایمان در همه جا از جمله در روسیه و جاهای دیگر مشکلاتی داریم اما این به معنای بلوکه شدن پول های ما در چین و روسیه نیست. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نتایج انتخابات امریکا گفت: ایران کشور مستقلی است و انتخاب روسای جمهور در امریکا تاثیر بر سیاست های کلان آن نمی گذارد. برای ما واقعا فرقی نمی کند بایدن بیاید یا ترامپ. اما ما از ترامپ دل خوشی نداریم و ظلم و ستم های او را هیچ وقت فراموش نخواهیم کرد.

وی ادعای منافقین درباره فعالیت های جدید هسته ای ایران در سایتی جدید را به شدت تکذیب کرد و آنها را فریب خوردگان ورشکستی دانست که حرف های خنده داری می زنند تا شاید بتوانند به دستاورد بزرگ لغو تحریم تسلیحاتی ایران آسیب بزنند. 

خطیب زاده درباره آزادسازی منابع مالی در کره گفت: منابع ما در کره چند میلیارد است. آزادسازی منابع ما در کره به کندی پیش می رود. وزارت بهداشت ما به صورت روزانه در حال تماس با طرف کره ای است. متاسفانه مذاکرات به کندی پیش می رود. البته دستاوردهای مثبتی بوده اما بسیار ناچیز است و اصلا قابل قبول نیست. امیدواریم دولت کره همکاری بیشتری در این زمینه کند و بداند ملت ایران چنین رفتارهایی را فراموش نمی کند. 

کلید واژه ها: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران جلسه سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و عراق ایران و امریکا لغو تحریمهای تسلیحاتی


نظر شما :