سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران:

سعید خطیب زاده: دولت عراق مسئولیت قطعی دارد که جغرافیایش به کانون توطئه علیه ایران تبدیل نشود/امریکا پاسخ دهد فورا به وین می رویم

۲۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۹ کد : ۲۰۱۰۵۰۵ اخبار داخلی پرونده هسته ای خاورمیانه انتخاب سردبیر
وی درباره اظهارات برخی رسانه های خبری که ادعا می کنند حمله دیروز سپاه بر مذاکرات وین تاثیر می گذارد، نیز گفت: برخی رسانه های غربی که نزدیک به دولت هایشان هستند، از هر موضوعی برای پیشبرد اهداف سیاسی خودشان استفاده می کنند. آن دسته از کشورهایی که شریک اشغالگر قدس هستند، یکی از مراکز دسیسه و توطئه از بین برود ابراز نگرانی کنند. اما خود آنها هم می دانند که جمهوری اسلامی ایران کشور با اقتداری است که بر سر مواضع خود به هیچ وجه مصالحه نمی کند.
سعید خطیب زاده: دولت عراق مسئولیت قطعی دارد که جغرافیایش به کانون توطئه علیه ایران تبدیل نشود/امریکا پاسخ دهد فورا به وین می رویم

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز بعد از بیان گاه شمار تحولات دیپلماتیک کشور طی یک هفته گذشته را از جمله تماس های تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسیه، ترکیه، آذربایجان، لهستان و عراق را بیان کرد. وی سپس به پرسش های خبرنگاران پاسخ گفت.

وی درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین گفت: آنچه در وین انجام شده، یک تنفس کوتاه است، برخی از بن بست مذاکرات نام برده اند که این طور نیست، این تنفسی است به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و برجام. هیئت ها به پایتخت هایشان بازگشته اند. ما الآن در نقطه توافق قرار نداریم باید یکسری تصمیم ها به خصوص در واشنگتن اتخاذ شود تا به وین برگردیم. در حال حاضر در سطح توافق قرار نداریم. رایزنی ها همچنان ادامه دارد. مذاکره کنندگان ارشد در حال مذاکره هستند. آقای امیرعبداللهیان فردا عازم مسکو هستند. آنچه در این مسیر چراغ راهنمای ماست منافع قطعی جمهوری اسلامی ایران است. 

وی در ادامه تاکید کرد، طرف امریکایی و دولت بایدن بعد از ماه ها مکث مذاکرات را آغاز کرد. سپس وارد یک دور پیچیده مذاکرات شد که ماه ها طول کشیده است. باید تاکید کنم که ما در مذاکرات وین دو آسیب را احساس می کنیم. آسیب اول فروکاستن اختلافات به یک و دو عامل ساده است. نکته دوم پیش افتاده نشان دادن اختلافات است. من مجددا می گویم ما اگر در توافق قرار بگیریم به همه ملت ایران با صدای رسا، شفاف و بلند اعلام می کنیم. موضوعات به جا مانده میان ایران و ایالات متحده منتظر تصمیمات سیاسی است که باید در واشنگتن گرفته شود و منتظر آن هستیم.

سعید خطیب زاده سپس گفت: آنچه درباره درخواست روسیه طرح می شود، رسما اعلام شده و باید در کمیسیون مشترک بررسی شود. از روز اول طرف های برجام در داخل برجام مطرح کردند، برخی از آنها رد شده برخی تعدیل شده و برخی هم پذیرفته شده است. طرح همه این درخواست ها در کمیسیون برجام به طور طبیعی مطرح می شوند. 

وی تاکید کرد، آنچه من از روز اول گفتم که منافع ملت تعیین کننده مسیر ماست. فروکاستن وضعیت به درخواست یک کشور سیاست امریکاست که می خواهد مسئولیت تعلل هایش را به گردن روسیه بیندازد. من نکته ای را باید عرض کنم، موضع روسیه تا کنون سازنده بوده و در طول 11 ماه مذاکره نزدیکترین مواضع را به ما داشته اند. در مذاکراتشان با ما هم تاکید کرده اند که همواره برای پیشبرد مذاکرات تلاش می کنند و مواضعشان بسیار به ما نزدیک است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: من تاکید می کنم که در حال حاضر هیئت های مذاکره کننده در پایتخت هایشان هستند، اگر پاسخ قطعی دریافت کنیم مجددا به وین می رویم و برای رسیدن به یک توافق موفق مذاکره می کنیم. ما منتظر پاسخ ایالات متحده به برخی مسائل هستیم، در صورتی که ایالات متحده پاسخ فوری دهد همین امروز حاضریم به وین برویم. 

وی درباره پاسخ به سوالی درباره این که امریکا گفته موضوع احیای برجام بدون روسیه را نیز بررسی می کند، گفت: ایالات متحده باید اول برادری خود را ثابت بکند بعد وارد عمل شود. ایالات متحده عضو برجام نیست که بخواهد چنین درخواست های شاذ و عجیب و غریب کند. 

ما دو مسیر را در مذاکرات پیش گرفته ایم. یک مسیر که در دولت آقای رئیسی پیش گرفته شده این است که هیچ چیزی معطل مذاکرات نشده و تمامی وزارتخانه ها موظفند بی توجه به مذاکرات خود را انجام دهند و چیزی را معطل مذاکرات نکنند. مسیر دوم مذاکره برای رفع تحریم هاست که ادامه دارد و مادامی که ببینیم از مسیر دیپلماتیک می توانیم در جهت رفع تحریم ها اقدام کنیم این مسیر را کنار نمی گذاریم. اما هیچ چیز به مذاکرات گره نخورده است. 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره تعلیق یکجانبه مذاکرات ایران و عربستان گفت: تاریخی توسط دوستان ما در عراق برای گفت وگوهای دور پنجم میان ایران و عربستان اعلام شده بود. اما می توانم بگویم این تاریخ هنوز قطعی نیست. به محض این که تاریخ قطعی شود و دو طرف بر آن توافق کنند اعلام خواهد شد. اختلافات ما و عربستان روشن است و در صورتی که بتوانیم به راهکاری به سود دو کشور برسیم، مذاکرات را از سر می گیریم. ایران و 

وی درباره اظهارات کمیساریای حقوق بشر نیز گفت که این اظهارات غیرسازنده است و می تواند باعث تخریب روابط دوجانبه شود. توصیه من به ایشان این است که اجازه دهد مسیر گفت وگوهای ما با این کمیسیون ادامه یابد. 

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره حمله موشکی سپاه پاسداران به عراق نیز گفت: به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط عمیقی با ما دارد و در سطوح مختلف روابط با ما دارد و می گوید که می خواهد برای گسترش بیش از پیش گفت وگوها اقدام کند، به یک کانون تهدید علیه ما تبدیل شود. رژیم صهیونیستی بارها و بارها از خاک عراق علیه ما اقداماتی را انجام داده است. بارها شاهد تجمعات و فعالیت ها و تحرکات ضد ایرانی در اقلیم کردستان بوده ایم. من از همین تریبون بارها و بارها به دولت عراق هشدار داده بودم که اجازه ندهد خاک عراق به کانونی علیه ایران تبدیل شود. در دیدارهای دوجانبه نیز بارها به مقامات عراقی نسبت به این موضوع گوشزد کرده و هشدار داده ایم. انتظار جمهوری اسلامی ایران از دولت عراق این است که یک بار برای همیشه درباره این وضعیت موضع بگیرد و دیگر اجازه ندهد خاک عراق به جایی برای دسیسه، آشوب و خرابکاری علیه ایران تبدیل شود. جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه اجازه نمی دهد که مرزهایش از سوی کشورهای دیگر مورد تهدید قرار بگیرد. همچنین به رژیم صهیونیستی نیز هشدار می دهیم که ما اشراف کامل اطلاعاتی نسبت به تمامی تحرکات آن داریم و در برابر خرابکاری ها و دسیسه های آن دست بسته نمی نشینیم. دولت مرکزی عراق مسئولیت قطعی دارد برای این که جغرافیای عراق تهدیدی علیه ایران نباشد. متاسفانه کرارا هم گفته ایم که خاک عراق به زمینی برای سوء استفاده علیه ایران تبدیل شده است. گروه های تروریستی کرد و همچنین طرف های ثالث و رژیم صهیونیستی از خاک عراق علیه ایران اقدام می کنند. ما بارها این موضوع را به طرف عراقی گوشزد کرده بودیم که اعتنا نشده است، و ما مجبور شدیم خودمان کانون دسیسه را در عراق هدف بگیریم.

وی درباره اظهارات برخی رسانه های خبری که ادعا می کنند حمله دیروز سپاه بر مذاکرات وین تاثیر می گذارد، نیز گفت: برخی رسانه های غربی که نزدیک به دولت هایشان هستند، از هر موضوعی برای پیشبرد اهداف سیاسی خودشان استفاده می کنند. آن دسته از کشورهایی که شریک اشغالگر قدس هستند، یکی از مراکز دسیسه و توطئه از بین برود ابراز نگرانی کنند. اما خود آنها هم می دانند که جمهوری اسلامی ایران کشور با اقتداری است که بر سر مواضع خود به هیچ وجه مصالحه نمی کند. 

وی درباره سفر فردای حسین امیرعبداللهیان که گفته می شود علاوه بر روسیه به لبنان نیز خواهد رفت، گفت: سفر آقای امیرعبداللهیان به لبنان در دستور کار است ولی فردا نیست. فردا ایشان به روسیه می رود. ایشان سفرهای متعددی را در پیش دارند ولی هنوز نهایی نشده است. درخواست های بسیاری برای سفر از کشورهای مختلف دریافت کرده اند اما هنوز نهایی نشده و به موقع اعلام خواهند شد. 

خطیب زاده در پاسخ به این پرسش که گفته می شود قطر برای میانجی گری میان ایران و غرب و کشورهای دیگر برای احیای برجام وارد عمل شده است، گفت: قطر دوست و برادر ماست. با حساسیت های بسیاری گفت وگوهای وین را دنبال می کند و تلاش دارد مواضع کشورها را به هم نزدیک کند و نقش مثبتی در احیای برجام ایفا کند. پس از سفر آقای رئیسی به قطر تعاملات دو طرف بیشتر هم شده است و در همین راستا در حال رایزنی با یکدیگر هستیم.  

کلید واژه ها: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران ایران و عراق پرونده هسته ای ایران ایران و امریکا مذاکرات وین


( ۳ )

نظر شما :