در حالی که میانجی‌گری های گروه مینسک ناکام مانده است

جنگ قره‌باغ، ضرورت ورود ایران به‌عنوان میانجی‎گر

۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۹۵۹۹۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
جاوید منتظران در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران باید در تنش به وجود آمده فی‌مابین آذربایجان و ارمنستان، ابتکار عمل به خرج بدهد و نقش فعال‌تری را در زمینه برقراری صلح میان دو کشور ایفا و تلاش کند که طرفین به ترک مخاصمات نظامی و حل‌وفصل بحران از طریق سیاسی و گفت وگو ترغیب شوند.
جنگ قره‌باغ، ضرورت ورود ایران به‌عنوان میانجی‎گر

جاوید منتظران کارشناس حقوق و سیاست بین‌الملل

دیپلماسی ایرانی: در پی آغاز درگیری نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ که می‌توان گفت سنگین‌ترین درگیری میان دو طرف از سال 2016 تاکنون بوده است، تاکنون شمار متعددی از سربازان و نظامی‌های دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان کشته‌ شده‌اند. شورای امنیت سازمان ملل متحد در این بیانیه از طرفین درگیر خواسته‌شده که فوراً آتش‌بس را برقرار و با یکدیگر درباره منطقه مورد منازعه قره‌باغ گفت‌وگو کنند. کشورهای مختلفی نیز به این درگیری واکنش نشان داده و خواستاری خویشتن‌داری طرفین شده‌اند و ایران نیز آتش‌بس فوری، ترک مخاصمات و آغاز گفت وگوهای دوجانبه تنها راه‌حل قطعی این موضوع می‌داند.

بدون پرداختن به اینکه حق با کدام ‌یک از طرفین در این مناقشه است که البته نیازمند بررسی و تحقیق جامع و گسترده است، موضوع مناقشه قره‌باغ به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین مناقشات قومی و ارضی در جهان باقی‌مانده است. جمهوری آذربایجان با تمسک به اصل تمامیت ارضی کشورها و خدشه‌ناپذیر بودن مرزهای بین‌المللی بر تعلق قره‌باغ به این کشور تأکید دارد و در مقابل ارمنستان و جدایی‌طلبان ارمنی قره‌باغ با رد مواضع جمهوری آذربایجان و با تأکید بر اینکه هشتاد درصد ساکنان قره‌باغ را ارامنه تشکیل می‌دهند، معتقد هستند که بر اساس اصل حق تعیین سرنوشت این منطقه باید مستقل شود.

در این میان ازآنجاکه یکی از بازیگران منطقه‌ای مهم در تحولات مربوط به بحران قره‌باغ، جمهوری اسلامی ایران است، لذا ایران می‌تواند به دلیل پیوندهای فرهنگی – تاریخی و جغرافیایی فراوان با منطقه قفقاز، تلاش کند تا نقش مؤثری در حل‌وفصل درگیری‌های پیرامون منطقه مورد مناقشه قره‌باغ داشته باشد، در واقع به دلیل پیوندهای عمیق تاریخی و فرهنگی میان ایران و تمامی اقوام ساکن در قفقاز، لازم است که این منطقه به یکی از کانون‌های توجه در سیاست خارجی ایران تبدیل شود.

علاوه بر پیوند تاریخی‌های و فرهنگی و همجواری ایران با منطقه قفقاز، وجود تحرکات پان ترکیستی در موضوع جنگ قره‌باغ می‌تواند ایران را با داشتن جمعیت چندین میلیونی آذری‌زبان در خاک خود، متأثر از درگیری پیش‌آمده کند. از این منظر، لازم است که حل‌وفصل اختلافات دو کشور آذربایجان و ارمنستان در موضوع قره‌باغ موردتوجه ویژه ایران قرار گیرد تا این مسئله به درون مرزها و بهانه‌ای برای دامن زدن به تحریکات تجزیه‌طلبانه قومی پان ترکیستی از سوی گروه‌های پانترک فعال در منطقه، کشیده نشود.

ضمن اینکه حضور تروریست‌های تکفیری سوری در این درگیری و در جوار ایران، می‌تواند خطرات امنیتی و راهبردی بسیاری برای ایران داشته باشد و می‌تواند سبب تنش‌های فزاینده در آینده‌ای نه‌چندان دور با ایران شود، بر این اساس نیز ایران نباید اجازه دهد که موضوع این مناقشه به لحاظ نظامی پیش برود و این منطقه به مأمنی دائمی برای تروریست‌های تکفیری شکست‌خورده در سوریه تبدیل شود.

بر این اساس بر دستگاه دیپلماسی ایران لازم است که با اعلام روابط مبتنی بر حسن هم‌جواری با دو کشور ارمنستان و آذربایجان و نیز ارسال هشدارهای لازم به طرفین، با فراهم آوردن شرایط گفت وگو، مانع از ادامه درگیری‌های نظامی دو کشور شود.

ایران باید در تنش به وجود آمده فی‌مابین آذربایجان و ارمنستان، ابتکار عمل به خرج بدهد و نقش فعال‌تری را در زمینه برقراری صلح میان دو کشور ایفا و تلاش کند که طرفین به ترک مخاصمات نظامی و حل‌وفصل بحران از طریق سیاسی و گفت وگو ترغیب شوند.

گر چه از آغاز بحران قره‌باغ، ایران چندین بار برای میانجیگری تلاش کرده بود، چنانچه اولین تلاش ایران در اوایل نوامبر 1991 شکل گرفت که علی‌اکبر ولایتی، وزیر امور خارجه وقت ایران با همتای ارمنی خود مذاکره کرد و میانجی‌گری ایران را برای حل بحران قره‌باغ پیشنهاد داد اما طرفین به این پیشنهاد پاسخ ندادند. در ادامه و برای بار دوم فعالیت‌های میانجی گرانه ایران در بحران قره‌باغ در فوریه و مه سال 1992 صورت پذیرفت که به نشست سران وقت سه کشور جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان (هاشمی رفسنجانی، محمد اف و لئون پطروسیان) در تهران منجر شده و حتی بیانیه‌ای هم در راستای چگونگی حل‌وفصل بحران به امضا رسید که البته این مذاکرات میانجیگرانه نیز نیمه‌تمام ماند و در آخرین تلاش میانجیگرانه پس از برقراری آتش‌بس سال 1994، ایران تلاش کرد تا به‌عنوان میانجی برای حل بحران قره‌باغ وارد عمل شود اما با دخالت بازیگران بین‌المللی نظیر آمریکا و روسیه، این میانجیگری ایران نیز به شکست انجامید.

با توجه به اینکه میانجیگری گروه مینسک، متشکل از کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه که متولی اصلی میانجیگری در مناقشه قره‌باغ در دو دهه اخیر بوده، تاکنون ناموفق بوده است. میانجی‌گری‌ای که با حمایت شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه‌های شماره‌های 878 و 884) درباره مناقشه قره‌باغ صورت گرفته و در عمل نتوانسته به موفقیتی برای حل مناقشه قره‌باغ دست یابد که البته عمده دلیل آن دیدگاه متفاوت و حتی متعارض روسای گروه مینسک است.

بنابراین، با توجه به تأثیرپذیری ایران از تشدید درگیری‌های در این منطقه، ایران اکنون باید به‌عنوان یک بازیگر تأثیرگذار و تأثیرپذیر در بحران قره‌باغ، با تکیه‌بر ظرفیت‌های خود، در شکل یک دولت میانجی گر، طرفین را به صلح و گفت وگو سوق دهد، گرچه این احتمال نیز وجود دارد که وساطت ایران نیز به‌مانند میانجیگری‌های پیشین با موفقیت همراه نشود، اما بااین‌حال ایران می‌تواند شرایط و تحولات این درگیری را به‌گونه‌ای مدیریت کند که حداقل، تأثیرپذیری ایران کمتر شود، کما اینکه ایران نیز خواهد توانست بنا به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای، ملاحظات خود را در موضوع حل‌وفصل بحران در این منطقه، مطرح کرده باشد.

کلید واژه ها: مناقشه قره باغ جنگ آذربایجان و ارمنستان روسیه ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان گروه مینسک


( ۸ )

نظر شما :

آبتین ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۷
ارمنستان شاید میانجیگری ایران را قبول کند، ولی آذربایجان با وجود اتحاد نظامی با اسرائیل چنین کاری نخواهد کرد از ترس اینکه تجهیزات نظامی مدرن ساخت اسرائیل را از دست ندهد.
وینالی ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۱
ارمنستان اراضی آذربایجان را اشغال کرده و به مدت 30 سال قطعنامه‌های شورای امنیت که خواستار خروج نیروهای نظامی ایروان از مناطق اشغالی شده است را نادیده گرفته. دولت ارمنستان مدام شعار می‌دهد که مناقشه قره‌باغ راه‌حل نظامی ندارد اما وضعیت کنونی ناشی از اشغالگری ارمنستان و راه‌حل نظامی آن است. 30 سال مذاکره و تلاش برای راضی کردن ایروان به مصالحه و بازگشت صلح‌آمیز اراضی اشغالی بی‌نتیجه مانده است. امروز ارمنستان کشوری ضعیف‌تر است و رابطه‌اش با روسیه نیز با سیاست‌های پاشینیان و دولت جدیدش تضعیف شده است. سریع‌ترین و واقع‌بینانه‌ترین راه برای ارمنستان این است که مذاکرات صلح تازه‌ای را آغاز کند و با پس دادن اراضی اشغالی، حسن‌نیت خود را به اثبات برساند.
كامران ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۸
جناب جاویدان بر خلاف نظر شما طرف محق در این جنگ مشخص است و نیاز به بررسی ندارد. ۴ قطعنامه سازمان ملل ، قطعنامه های سازمان کنفرانس اسلامی، و سایر نهاد ها بر حق اذربایجان تاکید دارند. حق تعیین سرنوشت یکبار برای ارامنه اعمال شده و در ایروان و اطراف ان برای خود کشور تاسیس کردند انهم در اراضی اذربایجانی نشین..ارامنه قره باغ نهایتا میتوانند در چارچوب اراضی اذربایجان دارای خودمختاری باشند که انهم با مشارکت هر دوی ساکنان ارمنی و اذری قره باغ است، و هفت شهرستان اطراف قره باغ باید بدون قید و شرط ازاد میشد و بیش از یک میلیون نفر اواره اذربایجانی به موطن خود بازمیگشتند که این را هم رد میکردند. از مذاکرات صلحی که در تهران جریان داشت گفتید که به میزبانی اقای هاشمی و حضور رییسان جمهور دو طرف درگیر برقرار شد اما اشاره نکردید که درست زمانی که انها در حال مذاکره بودند طرف ارمنی از این قضیه سواستفاده کرد و به صورت خائنانه ای شهر استراتژیک شوشا را اشغال کرد و مذاکرات عقیم ماند و طرف اشغالگر هیچگاه مورد شماتت و بازخواست ما به عنوان میزبان میزبان قرار نگرفت.
علی ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۱
با اینکه ارمنستان این بار هم آتش افروزی را شروع کرده است آنهم با تعرض به نقاطی غیر از قره باغ اشغالی در منطقه ی توووز ، بازهم کارشناسان مجرب ما ادعا دارند برای شناسایی طرف حق وباطل 32 سال کم بوده باید سر میز مذاکره نشست .آیا اگر یک متر مربع از سرزمین ما درجنگ تحمیلی در اشغال می ماند این گونه کارشناسی می کردید. ایشان اگر می گویند این موضوع یکی از پیچیده ترین مناقشات در جهان است ابتدا باید به چرایی آن بپردازند .اتفاقاٌ برخلاف نظر جنابعالی این موضوع خیلی ساده قابل حل شدن است . اشغالگر دمش را روی کولش گذاشته وخواهد رفت وموضوع تمام خواهد شد . ایران لازم نیست کار خارق العاده ای انجام دهد فقط طرف حق رابگیرد مابقی مسئله حل می شود .
خسرو ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۸
نوشته عادلانه و صحیح و کارشناسانه نبود و سعی داشت متجاوز(ارمنستان به گواهی قطعنامه های سازمان ملل متجاوز است و اینکه حتی یک روستای ارمنستان در تصرف آذربایجان نیست ) را مبهم جلوه دهد و بیشتر به خطرات فعالیت پانترکیستی اشاره کند و این دقیقا خواسته ارمنستان است ، این مناقشه تاثیر بسیار کمی بر تحرکات فوق الاشاره دارد و حتی مواضع اشتباه وزارت خارجه در مورد محکوم نکردن تجاوز و اشغال ، آتش بیار چنین ترسی است
ایرج ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۴۳
۳۰سال پیش چنین اتحادی بین باکو با اسراییل و ترکیه نبوده بود اما هردو آنها قصد دارند ناامنی و تروریست رابه ایران بکشاند چه با جنگ چه با عمال و ستون ۵پانترکها نه آذربایجان نماد اسلام و تشیع است نه آذربایجان نماد صلیبیان علی جان قضیه جنگ تحمیلی ایران با الان قره باغ فرق دارد تحریم انقلاب و آشفتگی سیاسی و ناآرامی و...بوده است و طبق سند رسمی مناطق اروند رود و شطعرب مرز ایران و عراق تعیین کرده بود تمام دنیا برعلیه ایران بودند و...
علی ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۳
روسیه دلیل اصلی وارد نشدن در این کار را خیلی منطقی این طور بیان کرده است که چون ارمنستان در داخل سرزمینهای یک کشور دیگر در حال جنگ است و به ارمنستان حمله ای نشد ه است ضمن اینکه اشغالگر است ، بنابراین معاهده ما باارمنستان در مورد دخالت نظامی ما در این مورد کارساز نیست . به نظرم داخل شدن ایران در این موضوع ، با توجه به اینکه درهر صورت ارمنستان اشغالگر در آیند ای نزدیک مجبور به ترک مناطق اشغال شده خواهد بود و شکست آنها صد در صد است ، به ضرر خود ایران تمام می شود پس بهترین کار این است که اگر نمی خواهد به مسلمانان آذربایجانی کمک کند حداقل به ارمنی ها نیز کمکی نکند.
سورنا ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۶
تنها راه حل دائم استقلال قره باغ بعنوان یک کشور مستقل متشکل از همه ی قره باغی های آذری و ارمنی است. هیچ کودکی اجازه نمیدهد بستنی اش را از دستش بگیری با هر قومیت و مذهب
علی ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۳۷
این واقعیت را هم باید قبول کرد که دولت ترکیه قدرت انجام هر آنچه را که می خواهد ندارد. می توانند آن گونه نشان دهند ولی واقعیت چیز دیگری است. مشکلات بسیار عمیقی دارند. در داخل کشور مشکلات بسیار جدی وجود دارد. اگر امروزه نیز شاهد حملات این کشور هستیم از قدرتش نیست از بی قدرتی است که حمله می کند. دولت ترکیه دیگر در این منطقه نمی تواند هر آنچه را که می خواهد انجام دهد. هم موازنه منطقه ای به این کار اجازه نخواهد داد و هم اقدامات دیپلماتیک، سیاسی و نظامی که ما انجام داده ایم مانع از آن خواهد شد.
Araz ۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۰
عمو ایرج ، به کوری چشم نامسلمانان چند روزیست صدای دلنشین اذان موذن زاده در مناطق ازاد شده قره باغ طنین انداخته است.. https://m.youtube.com/watch?v=tP9VjZiF9L0.
ایرج ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۸:۳۵
araz جان فردا روزی هم پرچم تروریستها و تکبیرشان بلند خواهد شد در قره باغ برنامه ریزی منظمی صورت گرفته مانند سوریه و عراق به بهانه و توجیه سرنگونی حکومت علوی اسد و ستم شیعیان عراق امدند مردم فریب خورده به استقبال انها رفتند اما همانها فردا در خانه ها همان مردم زدن برای تربیت سربازان و نیروی انسانی و جهاد نکاح با دختران انها تاریخ تکرار وقایع در زمانها و مکانهای مختلف
Araz ۱۷ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۷
شما دچار پارانویا هستی ، و شاید هم نیستی و ارمنی هستی و با اسم ایرانی کامنت میزاری تا با تبلیغات مسموم حرکت مردم اذربایجان را لکه دار کنی ، عضو ارتش سایبری ارمنستان -اما خداوند جای حق نشسته هر چقدر سیاه نمایی کنید نمیتوانید جلو دار حق باشید .