بیست و هفتمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

«معامله قرن» به درد تبلیغات انتخاباتی می خورد

۰۷ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۳۴۵۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
در این معامله بی شک جنبه انتخاباتی هم هست. اما بعد از انتخابات این موضوع ضعیف خواهد شد. هدف از آن تحریک وضعیت و پایان دادن به همه تلاش های مسالمت آمیز سابق و لغو نتایج آنها و آغاز دوباره بحث و جدل ها بر سر درگیری فلسطینی – اسرائیلی بود. برای همین عملیات صلحی که از ابتدای دهه نود قرن گذشته شروع شد، شکست خورد. ابومازن یا محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی امروز آن چیزی را می خواهد که قبلا مرحوم یاسر عرفات رد کرده بود.
«معامله قرن» به درد تبلیغات انتخاباتی می خورد

دیپلماسی ایرانی: امسال دیپلماسی ایرانی دهمین سال از یادداشت های متوالی سرکیس نعوم را متفاوت از سال های گذشته منتشر می کند، چرا که امسال آگاهی بیشتری از او و دیدگاه هایش دارد. در دیداری که در تهران با او داشتم متوجه شدم که او ایران را دوست دارد، طرفدار انقلاب اسلامی است "چرا که با ظلم مخالف است" و می گوید حکومت سابق ایران را که حکومت شاهنشاهی بوده، حکومت ظالمی می دانسته که اراده ای از خود نداشته است. با سیاست های امریکا مخالف است و آن را در جهت استثمار کشورهای دیگر و تصاحب اختیار و توانایی هایشان می داند اما واقعگراست و اعتقاد دارد نمی توان امریکا را نادیده گرفت. می گوید در طول بیست سال سفر مداومی که به امریکا داشته و با مقام های مختلف فعلی و سابق امریکایی در ارتباط بوده و گفت وگو داشته است، امریکا را خوب می شناسد. امریکا را به خاطر مردمان خوبش، دنیای پیشرفته اش و زندگی مدرنش دوست دارد، اما همواره به سیاست های سلطه جویانه امریکا انتقاد داشته است. او همچنین می گوید که ارزش قلمش را بالاتر از هر چیز می داند و هرگز حاضر نیست آن را بفروشد. نعوم همچنین گفت با وجود این که می توانسته از سال ها قبل شناسنامه امریکایی بگیرد اما این کار را برای خود خفت می داند و هرگز حاضر به انجام این کار نشده است و هر دفعه مانند هر شهروند لبنانی به سفارت امریکا می رود و برای سفر به این کشور ویزا می گیرد. 

سرکیس نعوم حدود دو ماه قبل از این که به امریکا برود و یادداشت های هر ساله اش را تهیه کند، در ایران بود. برای همین توانستیم امسال با او هماهنگ کنیم که بر خلاف دو سال اخیر، یادداشت هایش را به طور کامل در اختیار ما قرار دهد تا شامل محدودیت هایی که روزنامه النهار برای خوانندگانش ایجاد کرده است، نشویم. در این جا دیپلماسی ایرانی بیست و هفتمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند:

در ادامه گفت وگو هایم با یکی از مقامات مهم سابق در دولت امریکا که در حال حاضر در یکی از اداره های دیگر دولت امریکا کار می کند و با بعضی رسانه ها ارتباط دارد، پرسیدم: در سوریه بشار اسد پیروز شده با وجود این که جنگ همچنان به صورت کامل پایان نیافته است. اما اکثریت مردم کشورش اهل تسنن است. میلیون ها نفر از سوریه رفتند و مهاجرت داده شدند. همچنین مسیحی ها هم مهاجرت کردند یا مهاجرت داده شدند. چه اتفاقی در آنجا خواهد افتاد و چه حکومتی تاسیس خواهد شد؟

جواب داد: «چاره ای نیست جز این که هر کدام از گروه های اصلی در سوریه کانتون خودشان را داشته باشند. هم زمان، فراموش نکن با پولی که هست خواهند ماند و فساد و شبکه های شبه نظامیشان نیز باقی خواهد ماند. این دومی، یعنی شبه نظامیان مسلط هم خواهند بود. البته این بهار هم نیست. [اشاره به بهار عربی].»

بعد از آن به «معامله قرن» اشاره کردم و پرسیدم: «آیا این فقط جنبه انتخاباتی دارد تا نتانیاهو دوباره به نخست وزیری برگردد و دونالد ترامپ در دور دوم رئیس جمهور شود؟»

جواب داد: «در این معامله بی شک جنبه انتخاباتی هم هست. اما بعد از انتخابات این موضوع ضعیف خواهد شد. هدف از آن تحریک وضعیت و پایان دادن به همه تلاش های مسالمت آمیز سابق و لغو نتایج آنها و آغاز دوباره بحث و جدل ها بر سر درگیری فلسطینی – اسرائیلی بود. برای همین عملیات صلحی که از ابتدای دهه نود قرن گذشته شروع شد، شکست خورد. ابومازن یا محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی امروز آن چیزی را می خواهد که قبلا مرحوم یاسر عرفات رد کرده بود. این شیوه فلسطینی ها ادامه دارد. البته اجرای آن آسان نیست و به راحتی قابل تطبیق نیست. اما مسائلی هم هست که عقب نشینی از آنها دیگر سخت شده است، مثل انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس، به رسمیت شناختن بیت المقدس یکپارچه به عنوان پایتخت اسرائیل، و مثل انضمام جولان سوریه به اسرائیل.»

نظر دادم: «این قضایا شبیه قضایایی است که در موضوع مذاکرات با امریکا به نوعی مطرح می شوند.»

خلاصه در آخر حرف هایش را این گونه پایان داد: «ترامپ کوتاه نمی آید و هر دموکراتی هم که به جای او انتخاب شود بر موضوع موشک های بالستیک و نقش منطقه ای ایران اصرار در مذاکرات آینده خواهد کرد. ایران تلاش خواهد کرد کارهایی برای تشدید تنش مثل اتفاقاتی که در بغداد روی داد که به حذف ژنرال سلیمانی انجامید، ادامه دهد. اگر ایران به رفتارهایش ادامه دهد ترامپ هم واکنش نشان خواهد داد تا به عالی ترین مقام ایران پیام دهد. او خواهد گفت که بالای هیچ کس خیمه ای نیست، حتی ابایی ندارد تهران را بمباران کند. ترامپ ممکن است برای بار دوم، رئیس جمهوری شود.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم معامله قرن سوریه ایران و امریکا بنیامین نتانیاهو دونالد ترامپ


( ۳ )

نظر شما :

خسرو ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۵
بمباران تهران تهدید تو خالی از طرف مقام مبهم امریکایی است که توسط سرکیس نعوم ابلاغ میشود ، فراموش نکنید که دنیا عوض شده است ،ایران کشوری نیست که کسی بتواند مرکزش را بمباران کند ، بهتر است جواب مقتضی به پیام آور و ارباب امریکاییش داده شود