تلاش برای سرپوش بر مشکلات داخلی

تاکتیک حمله به چین می تواند به ضرر ترامپ تمام شود

۱۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۹۱۸۴۷ اخبار اصلی آمریکا
نرخ بیکاری در آمریکا از ۳.۵ درصد در فوریه به ۱۴.۷ درصد در آوریل رسیده و صندوق بین‌المللی پول تخمین زده است که اقتصاد این کشور احتمالا در سال ۲۰۲۰ با انقباض ۵.۹ درصدی- بدترین انقباض از زمان رکود بزرگ- مواجه خواهد شد.
تاکتیک حمله به چین می تواند به ضرر ترامپ تمام شود

نویسنده: کریس دُلان (Chris Dolan)

دیپلماسی ایرانی: در هنگامه شیوع کووید-19، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده راهبردی آشنا را برگزیده که همان منحرف کردن انتقادات مربوط به مشکلات داخلی- فروپاشی اقتصادی و از دست رفتن گروهیِ مشاغل- از خودش و دولتش به یک رقیب خارجی یعنی چین است. این نخستین بار نیست که یک رئیس‌جمهور آمریکا چنین راهبردی را به کار گرفته، اما تمام این اقدامات هم موفقیت‌آمیز نبوده است. در واقع تاریخ نشان می‌دهد که این راهبرد می‌تواند نتایج وارونه به همراه داشته باشد.

نرخ بیکاری در آمریکا از 3.5 درصد در فوریه به 14.7 درصد در آوریل رسیده و صندوق بین‌المللی پول تخمین زده است که اقتصاد این کشور احتمالا در سال 2020 با انقباض 5.9 درصدی- بدترین انقباض از زمان رکود بزرگ- مواجه خواهد شد.

مشابه چنین اتفاقی را در تاریخ امریکا سراغ داریم. سرزنش هربرت هوور از سوی روزولت برای عدم استفاده از قدرت دولت فدرال در پاسخ به سقوط بازار سهام باعث پیروزی روزولت در کارزار انتخاباتی 1932 شد. در انتخابات سال 2004 نیز جورج بوش اکثریت آمریکایی‌ها را متقاعد کرد که صدام حسین در حملات 11 سپتامبر مشارکت داشته و توجه عموم مردم را از مشکلات داخلی منحرف و به این ترتیب دور دوم ریاست جمهوری‌اش را تضمین کرد.

اما با قیاس‌های اقتصادی باید گفت که سال 2020 بیشتر به انتخابات 1992 شبیه است. در دهه 1980 و اوایل دهه 1990 آمریکا ژاپن را برای رقابت ناعادلانه در صنعت خودرو سرزنش می‌کرد. جورج بوش در 1992 میلادی فعالیت‌های تجاری ناعادلانه ژاپن را مسئول رکود 1990-91 دانست. این راهبرد او نتیجه وارونه به همراه داشت و به نفع دموکرات‌ها تمام شد و بیل کلینتون در اتنخابات سال 1992 به پیروزی رسید.

هدف از لحن ضد‌چینی ترامپ این است که توجه رای دهندگان آمریکایی را از آمار فزاینده‌ مرگ و میرهای ناشی از کووید-19 منحرف کند. بیش از 90 هزار آمریکایی تاکنون به دلیل ابتلا به کروناویروس جانشان را از دست داده‌اند. ترامپ از اواسط تا اواخر ماه مارس حداقل 20 بار از اصطلاح "ویروس چینی" استفاده کرده است. اما باید گفت که این راهبرد او برای پیروزی دوباره در انتخابات بسیار پرخطر است. شمار آمریکایی‌هایی که با توجه به مسائل سیاست خارجی یا روابط بین‌المللی به یک نامزد ریاست جمهوری رای می‌دهند، بسیار اندک است. طبق نظرسنجی موسسه گالوپ، در سال 2020 شرایط کلی اقتصاد، بیکاری و نابرابری اقتصادی بیش از سایر نگرانی‌های اقتصادی در ذهن و یاد رای‌دهندگان آمریکایی قرار دارد. در میان نگرانی‌های غیراقتصادی نیز عواملی مانند پاسخ دولت به کروناویروس و مدیریت ضعیف آن از اولویت‌های اصلی رای‌دهندگان است. با توجه به کلیت فروپاشی اقتصاد آمریکا در سال 2020، توجه رای‌دهندگان به آسانی از نارضایتی‌های اقتصادی منحرف نخواهد شد.

علاوه بر این، لحن و کلام ترامپ نژادپرستانه شده است. ترامپ با بیانش، برچسب "بیگانه‌ همیشگی" را به آمریکایی‌های چینی‌تبار زده است. طبق یافته‌های مرکز حقوقی فقر جنوبی (Southern Poverty Law Center)، جنایت‌ علیه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار در ماه‌های اخیر افزایش یافته و حداقل یک هزار و 700 گزارش در زمینه حمله فیزیکی و کلامی علیه آنها در ایالات متحده دریافت شده است.

تمرکز شدید ترامپ روی چین، واکنشی است به نظر‌سنجی‌هایی که حاکی از آسیب‌پذیری فزاینده او و عقب افتادنش از رقیب دموکراتش، یعنی جو بایدن، در ایالت های کلیدی است. همچنین، دموکرات‌ها فرصت‌هایشان در رقابت‌های کنگره‌‌ را هم افزایش داده‌اند. علاوه‌ بر این، شمار آمریکایی‌هایی که نگران ابتلای به کووید-19 هستند هم در مقایسه با اوایل سال افزایش یافته است.

بحران کروناویروس زندگی رای دهندگان را کاملا مختل کرده است. تا روز انتخابات این بیماری احتمالا جان بیش از 100 هزار آمریکایی را خواهد گرفت و صدها هزار نفر دیگر را در اندوهی شدیدتر رها خواهد کرد. اگر شیوع ویروس ادامه یابد، افزایش نرخ بیکاری و انقباض اقتصادی ادامه خواهد یافت. ترامپ می‌تواند رئیس جمهوری باشد که فقط یک دوره ریاست جمهوری می‌کند، آنچه او درباره چین می‌گوید اهمیتی ندارد.

منبع: نیوزویک / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ چین و امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا


( ۱ )

نظر شما :