ترامپ همه برگه های خود را باخته است

غافلگیری واشنگتن از ایران در بحبوحه روند فشار حداکثری

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۱۲۵۰ اخبار اصلی خاورمیانه
آن چه واشنگتن را برآشفته کرده، این است که تهران با وجود فشار حداکثری آمریکا طوفان کرونا را از سر گذرانده است. این را در اظهارات توام با عصبانیت مقامات ارشد امریکایی به روشنی می توان دید.
غافلگیری واشنگتن از ایران در بحبوحه روند فشار حداکثری

نویسده:  ام کی بهادراکومار

دیپلماسی ایرانی: ادامه سخنان ضد تهران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده به نظر می رسد راهی برای منحرف کردن توجه ها از پرداختن به شکستش در مقابله درست با کرونا باشد. آن چه واشنگتن را برآشفته کرده، این است که تهران با وجود فشار حداکثری آمریکا طوفان کرونا را از سر گذرانده است. این مساله بیش از همه دونالد ترامپ را عصبانی کرده است.

ترامپ در واکنش به گزارشی از نیروی دریایی آمریکا که در آن از آن چه مزاحمت های مکرر و خطرناک شناورهای ایرانی برای ناوهای آمریکایی در آب های بین المللی صحبت شده بود، در 22 آوریل در توییتی از دستور خود به نیروی دریایی آمریکا برای شلیک و نابودسازی هر شناور مسلح ایرانی که برای کشتی های آمریکایی مزاحمت ایجاد کند، خبر داد. چنین سخنانی تلاش برای منحرف کردن توجه ها از پرداختن به ناکارآمدی وی در مقابله درست با کروناست.

واکنش ایران به توئیت ترامپ تحقیرآمیز بود و سخنگوی نیروهای مسلح این کشور گفت: «آمریکایی ها به جای زورگویی برای نجات نیروهای خود که به کرونا مبتلا شده اند، تلاش کنند.»

پس از آن ایران فیلمی را از هشدار سپاه به یکی از ناوهای آمریکایی در پی نزدیک شدن آن به آب های ایران منتشر کرد.

چنین اتفاقاتی عادی است و دو طرف می دانند چگونه تنش زدایی کنند و دلیلی برای مداخله ترامپ وجود ندارد. او اصلاً نباید اکنون که متحدان عربش همگی برای مقابله با کرونا گرفتار هستند و تعداد زیادی از ملوانان آمریکایی به این بیماری مبتلا و در بنادر مختلف جهان قرنطینه شده اند، به جنگی نظامی در خاورمیانه فکر کند.

ایران نیز به دنبال جنگ نیست؛ چرا که این کشور نیز درگیر مقابله با کرونا است و بیش از 6 هزار نفر را در اثر این بیماری از دست داده است.

آن چه واشنگتن را برآشفته کرده، این است که تهران با وجود فشار حداکثری آمریکا طوفان کرونا را از سر گذرانده است. این را در اظهارات توام با عصبانیت مقامات ارشد امریکایی به روشنی می توان دید.

با وجود این که ایران مرکز اصلی شیوع کرونا در منطقه بود و ده ها نفر از کادر درمان این کشور به علت در دسترس نبودن تجهیزات حفاظتی و کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، از دنیا رفتند، دولت آمریکا حتی تقاضای ایران برای دریافت وام 5 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول با هدف مبارزه با کرونا را رد کرد. تقاضای سازمان ملل، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و حتی جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای برداشته شدن تحریم های ایران با مخالفت ترامپ روبه رو شد. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده ادعا کرد که ایران کمک ها را صرف کرونا نخواهد کرد.

بنابراین اقدام ایران به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره نظامی که همه بخش های آن ساخت دانشمندان ایرانی بود، دولت ترامپ را غافلگیر کرد. پیامی که در پس این موفقیت نهفته بود این است که تحریم ها مانعی برای پیشرفت ایران نخواهد شد.

روشن است که ترامپ دیگر گزینه ای ندارد. حالا پس از چند ماه، معلوم شده که صدور دستور حمله به سردار سلیمانی نیز خطایی فاحش بوده است. قتل وی نه موقعیت ترامپ را در انتخابات تقویت کرد و نه عزم ایران و موقعیت این کشور را در عراق سست؛ بلکه بر سرسختی ایران در برابر ترامپ افزود.

دستگاه دیپلماسی ایران که در دو ماه گذشته فعالیت زیادی نداشت، اکنون با عبور از بحران کرونا فعال تر شده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به دمشق رفت و در آنجا بر پایداری در حمایت از مقاومت تأکید کرد. سردار قاآنی نیز به بغداد سفر کرد. سیاست ایران در قبال افغانستان نیز فعال تر شده است و اکنون تلاش می کند ملی گرایی افغان ها را تقویت کند و نقش آمریکا را در رهبری صلح افغانستان به چالش بکشد.

منبع: آسیا تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات هسته ای مذاکرات ایران و امریکا اعمال فشار حداکثری علیه ایران کمپین اعمال فشار حداکثری ترامپ علیه ایران ماهواره قاصد ماهواره نظامی ایران


( ۲۷ )

نظر شما :

افخمی ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۰
والله این هندی خیلی بهتر از بعضی از تحلیل گران داخلی تحلیل کرد.(در ضمن لطفی کرده کد ها را خواناتر بنویسید،ممنون)
امیر ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۲:۳۵
نویسنده بیسواد ومتوهم اینگونه آغاز میکند:‌«آن چه واشنگتن را برآشفته کرده، این است که تهران با وجود فشار حداکثری آمریکا طوفان کرونا را از سر گذرانده است.» از تحریریه دیپلماسی ایرانی توقع دارم سطح این رسانه را اینقدر پایین نیاورید. اگر دنبال هجویات بودیم میرفتیم ک..ان و امثلهم را میخواندیم نه اینکه بیاییم اینجا!
میانجی ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۴:۱۱
ترامپ بعد از ایجاد تنش عمدی نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس که شبیه یک بازی کودکانه بود اقدام به تهدید قایق های ایرانی در توئیتر کرد تا با لفاظی های خود اقدام متقابل و محکم ایران رسانه ای و یک تنش بزرگ در خلیج فارس تداعی گردد تا از افت بیشتر قیمت نفت و تحمل یک آسیب آقتصادی جلوگیری کند و ایران هم همه جوره به نفعش بود و جواب قاطعی داد هم آمریکا و هم اعراب جنوب خلیج فارس می دانند آمریکا در خلیج فارس در موضع ضعف قراردارد
پارسی ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۱۳
اینهارو ول کن پراید رو بچسب داره به رکورد 100 میلیون نزدیک میشه!!!! اونوقت شما از غافلگیر شدن ترامپ بگو ؟!!! اقتصاد ایران متلاشی شده ؟!!! حالت خوبه بهادر اکومار؟!!!!