وقتی کووید - ۱۹ همه دنیا را درگیر می کند

زمان کوتاه مهار بحران کرونا

۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۹۰۸۲۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
این بار، بحران اقتصادی تا رفع وضعیت اضطراری کنونی در حوزه سلامت، حل نخواهد شد و این وضعیت با مبارزه با این بیماری در فقط یک کشور به تنهایی پایان نخواهد یافت و باید همه کشورها از کرونا پاک شوند.
زمان کوتاه مهار بحران کرونا

کووید – 19 و مساله زمان

نویسنده: اریک برگلف، گوردون براون و جرمی فرار

دیپلماسی ایرانی: این هفته، مدیران بخش های پزشکی، اقتصادی، سیاسی و جامعه مدنی برای اقدام بین المللی هماهنگ و فوری برای بسیج منابع مورد نیاز در حل بحران کرونا و جلوگیری از تبدیل آن به فاجعه ای تاریخی و جلوگیری از رکود بین المللی هم صدا شدند.

در نامه این مدیران آمده کرونا موجب از دست رفتن زندگی های زیادی و نیز نادیده گرفته شدن سایر مسائل حوزه سلامت و ویرانی اقتصاد و جوامع شده است.

همچون اتفاقات قبلی، از جمله بحران اقتصادی سال 2008، سونامی، جنگ های داخلی و شیوع بیماری ها، اکنون هم به تشریک مساعی کشورها در گروه هایی مانند گروه 20 برای هماهنگ سازی حمایت بین المللی نیاز است و هم به نشستی خیرخواهانه برای موثرسازی این حمایت.

این بار، بحران اقتصادی تا رفع وضعیت اضطراری کنونی در حوزه سلامت، حل نخواهد شد و این وضعیت با مبارزه با این بیماری در فقط یک کشور به تنهایی پایان نخواهد یافت و باید همه کشورها از کرونا پاک شوند.

ویروس جدید همه جوامع و نظام های سلامت، حتی در پیشرفته ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان را تحت فشار قرار داده است. اما اگر در زمینه مقابله با انتشار آن  در کشورهای فقیرتر آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین کاری انجام نشود، این ویروس همچنان باقی خواهد ماند و فاجعه به بار خواهد آورد.

تنها راه پایان این بحران حمایت مالی و هزینه در زمینه سلامت عمومی، سازمانی های علمی و اقتصادی است که میان ما و فاجعه جهانی قرار می گیرند.

رهبران جهان باید با تعهد 8 میلیون تا 1 میلیارد دلاری به سازمان  جهانی بهداشت توافق کنند. ادامه فعالیت های این سازمان در مبارزه با این ویروس بسیار مهم و ضروری است.

از این بودجه باید برای تأمین نیاز جهان به دستگاه های کمک تنفسی و یا تجهیزات حفاظت فردی استفاده کرد. ما باید ظرفیت ها را در این زمینه با هماهنگ سازی تولید جهانی و خرید کالاها و تجهیزات درمانی به شدت افزایش دهیم. در صورت تولید واکسن، باید بودجه ای برای تحویل آن به فقیرترین کشورها از طریق سازمان های بین المللی در نظر گرفته شود.

بر اساس خوش بینانه ترین برآوردها 900 هزار نفر در آسیا و 300 هزار نفر در آفریقا در اثر کرونا از دنیا خواهند رفت. کشورهای در حل توسعه علاوه بر کمبود نظام های درمانی پیشرفته، از شبکه های امنیت اجتماعی کافی نیز برخوردار نیستند و دست کم 35 میلیارد دلار برای کمک به این کشورها در زمینه کالا، تجهیزات و کادر پزشکی نیاز است.

اکنون 30 درصد کشورها فاقد برنامه های ملی برای آمادگی و مقابله با کرونا هستند و نیمی از کشورها نیز برنامه ملی برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به این ویروس ندارند. در صورت بحرانی شدن اوضاع، کشورهای ثروتمند تنها قادر به تأمین یک هفتم نیاز خود در زمینه تخت بیمارستانی هستند.

حتی در زمینه اقتصادی نیز نیاز است به سرعت اقدامات مالی، ولی و تجاری هماهنگی برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد انجام شود. فقیرترین کشورها به کمک اقتصادی ویژه ای نیاز دارند. جامعه بین المللی باید دریافت بدهی های کشورهای در حال توسعه را به تعویق اندازند. بانک جهانی باید مانند زمان بحران اقتصادی 2009، بر کمک ها و حمایت های خود بیافزاید و صندوق بین المللی پول اعلام کرده است منابع موجود خود را بسیج خواهد کرد.

زمان کوتاه است. در بهترین حالت، این توافق باید همین هفته انجام و اعلام شود و صندوق بین المللی پول و بانک جهانی آن را تأیید کنند. این بهترین راه برون رفت از این بحران برای جهان است. اگر هزینه آن بالا به نظر می رسد، پیامدهای پرداخت نشدن این هزینه فاجعه بار خواهد بود.

منبع: ژاپن تایمز / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: شیوع ویروس کرونا شیوع ویروس کرونا در جهان مبارزه با کرونا آسیا آفریقا اروپا ایالات متحده امریکا


( ۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۰:۱۳
تا زمانیکه مشکل اپیدمی جهانی ایدز بود فعالیت وجنبشی در مبارزه با ان دیده نمیشد. ایدز از زمان پیدایش خود در حدود سالهای ۱۹۷۵-۱۹۸۰ تاکنون تعداد زیادی انسان را ازپای در اورده است. عدد صحیحی به حافظه ندارم ولی درحدود پنجاه میلیون کم وبیش است. هیچکس هیچ کشوری را مسئول ندانست وطلب غرامت هم نکرد.در موردویروس اچ ای وی هم در ابتدا تعداد زیادی از بین رفتند تا مشکل شناسائی شد.سازمان بهداشت جهانی هم درانزمان امکانات محدودی داشت وکشورهای نیازمند کمک زیادی که بیشتر افریقائی کم بضاعت ونیازمندکمک هم بودند.امروز درمورد ویروس کرونا فعالیت بسیاربیشتر وهجوم به این وان بدون مدرک ودلیل وحتی در خواست غرامت قبل از تعیین مجرم بیشتر است.این صحیح است که شکل انشار این دو بیماری بسیار متفاوت است ولی بهر جهت هردو یک اپیدمی خطرناک بودندوهنوز هم هستند.علت در چند مورد است یکی شکل همه گیری و دوم توان مالی وسیاسی کشورهای درگیر وسوم تاثیر گذاری بیشتر کرونا در فعالیتهای اجتماعی تولیدی نسبت به ایدز.کرونا هنوز به افریقا نرسیده است ومعلوم نیست اگر به افریقا برسد مانندبرخی کشورهای امریکای جنوبی ماننداکوادر خواهدشد یا خیر. امیدواریم طول مدت فعالیت ویروس کرونا وتعدا از بین رفتگان ان به ایدز نرسد.برخی تشابهات بین خانه سالمندان کشورهای غربی ودرظاهر ثروتمند و اکوادر انگونه که وسایل ارتباط جمعی عنوان میکنند در مورد کرونا دیده میشود.
دقت کنیم! ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۴:۳۰
مسئولین محترم دیپلماسی ایرانی، کمی با دقت بیشتر ترجمه کنید. عنوان این است: " It’s now or never for global leadership on COVID-19" حداقل ترجمه می‎کردید، "فرصتِ کوتاه برای مدیریت جهانی بحران کوید19"، یا هرچیزی که همان معنای عنوان اصلی را متبادر بسازد، نه مفهوم برعکس را!