از مخالفت و هشدار تا حمایت مشروط از نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» در عراق

۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۲ کد : ۱۹۹۰۲۴۴ سرخط اخبار

مأمور شدن «عدنان الزرفی» به تشکیل کابینه جدید عراق، در شرایطی رخ داد که گروه‌های سیاسی و مردمی مخالفت جدی خود را با این گزینه اعلام و اکنون نیز شروطی برای رأی به کابینه وی مطرح کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق ظهر امروز (سه شنبه -۲۷ اسفند) «عدنان الزرفی» عضو ائتلاف النصر (به رهبری حیدر العبادی) را به حضور خواست و او را مأمور تشکیل کابینه کرد.

از روز گذشته که زمزمه‌ها در خصوص انتخاب الزرفی برای نخست‌وزیری آغاز شد، برخی گروهها بشدت مخالفت خود را به دلیل سابقه او، ابراز کردند و در شبکه‌های اجتماعی نیز کاربران عراقی نوشتند که او تابعیت آمریکایی دارد.

وبگاه الاخباریه عراق صبح امروز نوشت که تا کنون عمده گروه‌های سیاسی شیعه مخالفت خود را صراحتا با نخست‌وزیری الزرفی اعلام کرده‌اند که از جمله آن‌ها ائتلاف دوله القانون، بدر، عصائب اهل الحق و حکمت هستند.

یک منبع عراقی نیز گفت که برخی گروههای سیاسی به «برهم صالح» گفته‌ بودند که هر فردی را می‌تواند معرفی کند جز «عدنان الزرفی».

در این میان واکنش «جواد الطلیباوی» از رهبران جنبش «عصائب اهل الحق» عراق، شدیدتر از دیگر شخصیت‌ها بود. او گفته است که انتخاب الزرفی، خیانت به خون شهدا و مردم محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد که توطئه‌ای در حال رخ دادن است.

«حنین القدو» از نمایندگان ائتلاف الفتح به وبگاه المعلومه عراق گفت که عدنان الزرفی روز گذشته (دوشنبه) توانسته بود امضای برخی از نمایندگان از گروههای سیاسی مختلف را جمع‌آوری کرده و رهسپار کاخ ریاست‌جمهوری شود؛ او شب گذشته  در آستانه انتخاب به عنوان نخست‌وزیر بود اما در ساعاتی نهایی نوری المالکی و هادی العامری به برهم صالح پیام دادند که مخالف نخست‌وزیری الزرفی هستند؛ بنابراین برهم صالح نیز به الزرفی گفته بود که فعلا منتظر بماند.

اکنون با انتخاب الزرفی به‌عنوان نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه، به نظر می‌رسد که برهم صالح بدون توجه به نظر احزاب و ائتلاف‌های سیاسی دست به این کار زده است.

«علی التمیمی» کارشناس حقوقی عراق در گفت‌و‌گو با وبگاه المسله، بر این عقیده است که پس از ناکامی کمیته هفت نفره در شب گذشته برای معرفی نخست‌وزیر و پایان مهلت قانونی، «برهم صالح» طبق قانون می‌توانست خود تمامی اختیارات نخست‌وزیری را بر عهده بگیرد و دیگر فراکسیون اکثریت موضوعیت ندارد و رئیس‌جمهور در انتخاب هر فردی آزاد است.

«فالح الزیادی» از نمایندگان عضو ائتلاف النصر نیز در بیان چگونگی نخست‌وزیر شدن «الزرفی» گفت که پس از شکست کمیته هفت نفره، ائتلاف النصر شروع به جمع‌آوری امضاء از نمایندگان گروههای سیاسی مختلف کرد تا بتواند الزرفی را به رئیس‌جمهور معرفی کند.

به هرحال بسیاری بر این عقیده هستند که دریافت رأی اعتماد از پارلمان برای کابینه او در سایه مخالفت شدید برخی گروههای سیاسی، بسیار دشوار خواهد بود و از هم اکنون برخی گروهها شرط‌های بسیار مهمی را جلوی پای الزرفی گذاشته‌اند.

«کرم علیوی» از نمایندگان ائتلاف الفتح (به رهبری عادی العامری) در اولین واکنش به وبگاه المعلومه گفت که اگر الزرفی اجرای مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج نیروهای خارجی از عراق را تضمین نکند، هرگز گروههای شیعه به کابینه او رأی اعتماد نخواهند داد.

«حسن سالم» از نمایندگان فراکسیون الصادقون پارلمان عراق، موضع این فراکسیون در خصوص الزرفی را همان موضع سابق دانست و گفت که انتخاب وی «خیانت به خون شهدا» محسوب می‌شود.

کلید واژه ها: عدنان الزرفی عراق


( ۱ )

نظر شما :