«لابراتوارهای اهریمنی»

ویروس کرونا و توهم توطئه ای که خریدار دارد

۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۸ کد : ۱۹۸۹۹۱۲ اخبار اصلی خاورمیانه
مهدی تدینی در یادداشتی می نویسد: عمر و نفوذ تئوری‌های توطئه به میزان کارکرد سیاسی و اجتماعی و روان‌شناختی‌شان ربط دارد. مانند همه موارد این نوع نظریه‌ها طبعاً بحث علمی گسترده‌ای نیز در حواشی آن شکل می‌گیرد و تا سال‌ها و دهه‌ها ادامه می‌یابد. هنوز بحث است که برج‌های تجارت جهانی خود ویران شد یا در پیِ برج‌ها مواد منفجره کار گذاشته بودند و هنوز بحث است آیا آرمسترانگ به ماه رفت یا کلاً همه‌چیز نمایش و جلوه‌های ویژه بود. من فقط می‌خواستم از تولد یک تئوری توطئه جدید خبر دهم و مژدگانی بگیرم!
ویروس کرونا و توهم توطئه ای که خریدار دارد

نویسنده: مهدی تدینی، مترجم، نویسنده و پژوهشگر

دیپلماسی ایرانی: به همین عنوان ساده دقت کنید: «لابراتوارهای اهریمنی!» جذاب و فریبنده نیست؟ حس نمی‌کنید حقیقت بزرگی و مقصران اصلی را افشا می‌کند؟ مگر از یک نظریه چه می‌خواهیم جز شناسایی «مقصر» و افشای «حقیقت»؟ اگر بدانید در پس بلایی که سر مردم آمده و شهر را به صحنه فیلم‌های ژانر وحشت تبدیل کرده، چه کسانی ایستاده‌اند «آرامش‌بخش» نیست؟ از دیگر سو، اینکه کشف کنیم در پس بلایی به ظاهر غیرانسانی نیرویی انسانی نهفته، هیجان‌انگیزتر از این است که دانشمندی کم‌مو و عینکی با تعابیر علمی برایمان شرح دهد فلان ویروس کشنده از کدام حیوان و طی چه مراحل تصادفی به انسان رسیده است. پیش از آنکه او به پایان حرفش برسد، شبکه را عوض کرده‌ایم!

همه این‌ها باعث می‌شود نظریه «لابراتوارهای اهریمنی» بسیار جذاب‌تر، بادوام و عامه‌پسند باشد: افشای حقیقت، توضیح همه‌چیز به زبانی ساده، لذت‌بخش و هیجان‌انگیز بودن و از همه مهم‌تر پیدا کردن مقصر. این نظریه می‌گوید فلان بیماری همه‌گیر و کشنده ــ در این‌جا و امروز «ویروس کورونا» ــ ساخته دست‌ بشر در فلان لابراتوار است! مفتخرم که اینجا یکی از دیرینه‌ترین تئوری‌های توطئه تاریخ را خدمت‌ شما معرفی کنم.

وقتی  بیماری‌های همه‌گیر مانند سواران هولاکوخان شهرها را یکی پس از دیگری فتح می‌کنند، شایعه و نظریه توطئه با سرعتی بیشتر از ویروس شیوع می‌یابد. نظریه‌های توطئه‌ای هم که شکل می‌گیرد متنوع است. یکی از «الگوهای قدیمی» تئوری توطئه بی‌درنگ «آپدیت» می‌شود: «این ویروس را آمریکایی‌ها ساختند تا اقتصاد چین را فلج کنند! مسئله اقتصادی است!» شواهد و مدارک این ادعا کجاست؟ تئوری‌های توطئه شاهد و مدرک نمی‌خواهند، فقط همیشه چند نشانه و پرسش بی‌جواب مطرح می‌کنند: مثلاً چرا چین؟ چرا ووهان؟ هند که امکان بیشتری برای این بیماری داشت؟ آفریقا که آلوده‌تر است!

اما در طرف مقابل هم نظریه‌پردازان توطئه بیکار ننشسته‌اند و اتفاقاً نظریه معروف‌تر «علیه چینی‌ها» و از سوی یک آمریکایی مطرح شده است. از قضا ووهان یک مؤسسه ویروس‌شناسی معروف دارد (Wuhan Institute of Virology). خب! ویروسی جدید، همه‌گیر و کشنده درست از شهری درآمده که فلان مؤسسه را دارد! پس این ویروس به دست چینی‌ها ساخته شده و اصلاً «اسلحه بیولوژیک» است که حالا شاید اشتباهی شیوع پیدا کرده است. شاید فکر کنید این نظریه عوامانه است و جای نگرانی است. اما همیشه خواصی هم هستند که تئوری‌های توطئه را از بالاترین کرسی‌های سیاسی ترویج می‌دهند! تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی (همان کسی که سال ۲۰۱۵ نامه‌ای به رهبران ایران نوشت و گفت توافق هسته‌ای اگر به تصویب کنگره نرسد، با رفتن اوباما فسخ خواهد شد)، این نظریه را میان رسانه‌ها پخش کرد (https://www.businessinsider.com/coronavirus-bioweapon-tom-cotton-conspiracy-theory-china-warfare-leak-2020-2?r=US&IR=T).

عمر و نفوذ تئوری‌های توطئه به میزان کارکرد سیاسی و اجتماعی و روان‌شناختی‌شان ربط دارد. مانند همه موارد این نوع نظریه‌ها طبعاً بحث علمی گسترده‌ای نیز در حواشی آن شکل می‌گیرد و تا سال‌ها و دهه‌ها ادامه می‌یابد. هنوز بحث است که برج‌های تجارت جهانی خود ویران شد یا در پیِ برج‌ها مواد منفجره کار گذاشته بودند و هنوز بحث است آیا آرمسترانگ به ماه رفت یا کلاً همه‌چیز نمایش و جلوه‌های ویژه بود. من فقط می‌خواستم از تولد یک تئوری توطئه جدید خبر دهم و مژدگانی بگیرم!

طبیعی است که کمتر کسی صلاحیت علمی آن را دارد که درباره این‌که این ویروس دست‌ساز است یا طبیعی، صحبت کند و البته در این زمینه من از همه بی‌سوادترم. اما دست‌کم می‌توانم شما را ارجاع دهم به نامه‌ای که ۲۷ عفونت‌شناس (https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30418-9/fulltext) برجسته جهان در مجله معتبر «لنست» (Lancet) منتشر کردند و در آن نظریه‌های توطئه درباره ویروس کرونا را محکوم کردند. آنها نوشتند: «ما کنار هم می‌ایستیم تا نظریه‌های توطئه را که اشاره می‌کنند کوویدــ‌۱۹ خاستگاه طبیعی ندارد، به شدت محکوم کنیم». گفتند نظریه‌های توطئه فقط ترس و شایعه و پیشداوری ایجاد می‌کند و همکاری جهانی برای مبارزه با ویروس را فلج می‌کند.

این دست نظریه‌ها و داده‌های غلط باعث شد که رئیس سازمان بهداشت جهانی در سخنرانی‌اش در مونیخ بگوید: «ما هم در برابر اپیدمی می‌جنگیم و هم در برابر داده‌های غلط همه‌گیر (اینفودمی)». مشکل این است که تصوراتی مانند درمان با سیر و پیاز و شستن بدن با بتادین و الکل (شبیه پنبه روغن‌بنفشه ما) همه‌جای دنیا خریدار دارد. به همین دلیل، سازمان بهداشت جهانی با شرکت‌های گوگل و یوتیوب و فیس‌بوک توافق کرده است تا وقتی کسی درباره بیماری در اینترنت جستجو می‌کند، ابتدا صفحات اطلاع‌رسانی سازمان بهداشت برایش باز شود.

کلید واژه ها: ویروس کرونا استفاده ابزاری امریکا از ویروس کرونا چین ایالات متحده امریکا تام کاتن شیوع ویروس کرونا


( ۳۵ )

نظر شما :

ارش ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۲
شاید برای شما همه چیز توهم باشه اما برای مسئولین موساد و سیا که در حال دیدن روز به روزه ضعیف شدن عشقشون یعنی اسرائیل هستند اصلا توهم نیست
زیتون ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۱
ماله کش اعظم واقعی پیدا شد......تو مگه از دستکاری ژنتیک و سیستم آنزیمی این ویروس خبرداری که میگی توهمه ......امریکاییها میلیاردها دلار برای بانک ویروسی و میکروبیشون هزینه می کنن احتمالا برای تفریح و قشنگی (چهره کی را میخواهی بزک کنی)......سارس و ابولا در افریقا آزمایش شد چون این کشورها شبکه درمانی درستی نداشتن (مشخص شدن نقاط ضعف و پیشگیری این خانواده ویروس).....چرا در طول یکسال اینهمه جهش در خانواده کروناویروسها(سارس ابولا و حالا کووید19) اتفاق میافته ......بابا جمع کنید شبکه امریکاییها را در ایران (سازمان های امنیتی ایران)....مسخره اش را در آوردن.....باورشون شده مردم ایران یه مشت حیوون بی مطالعه هستن.....
MSR72 ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰
توهمی نیست! آمار ها و پلید بودن آمریکایی ها در قابل دیگر ملتها رو نمیتونیم انکار کنیم! تکنولوژی ساخت ویروس های اینجوری رو آمریکا از دهه ها قبل داشته! اونا یه هیچ فضایی رحم نمیکنن! ویروس سایبری(استاکس نت و...) و ویروس میکروبی هر چی بتونن میسازن ضد بقیه جهان! اصلا هم برای مردم خودشون اهمیت قائل نیستن! اهداف امپریالیستی باید محقق بشه فقط مهم نیست چه کسانی آسیب میبینن!! شما نیازی نیست در دفاع از آمریکایی ها تئوری توطئه رو زیر سوال ببرین! مسئولین رده بالای نظامی چین روسیه ایران کره شمالی و...بهتر آمریکا رو میشناسن و تهدیدات رو میفهمن که از سمت چه کسی بهشون حمله شده!!!
ابراهیم قدیمی ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۹
تومومی بینی ومجنون پیچش مو تو ابروبینی اواشارت های ابرو. هرکدام از حوادث بزرگ جهان ظاهر وباطنی دارد. این ویروس بلاخره از جائی امده است . داخلی یا خارجی ومنبعی دارد.یا ویروسی است که از جهش ویروس های قبلی است. یا در اثر تغییراتی در ویروسی در ازمایشگاههای جهنمی بوده است یا ویروس جدیدی است که پس از میلیونها سال تماس انسان وحیوان در این حد گسترده قرون اخیر ماه گذشته یافت شده است.با توجه به خسارت عمده وبین المللی این ویروس نمی توان گفت انشالاه گربه است.برای این منظور نیز دلایل مستدلی علمی لازم است که موجود نیست.مناسب تر است کشورهای خسارت دیده از شورای امنیت در خواست نمایندنسبت به ازمایشگاههای جهنمی و پیدایش این ویروس وگسترش ان دبیر کل گروهی متخصص را مامور وگزارشی به شورای امنیت ارئه بدهد.بنظر میرسد ازمایشگاههای جهنمی زیادی در جها ن فعال است که کنترلی توسط سازمانهای بین المللی بر انها نیست..ویروس کرونا باعث نا ارامی و تهدید امنیت جهانی وکشتاری وسیع وجهانی از مردم غیر نظامی در سطح جهان شده است واین کشتار ادامه دارد. توهم استفاده از سلاح شیمیائی خیالی در در گیری هاین ظامی مختلف.میتوان گفت کرونا ی بزگترین خطر عمده بسیار جدی جهانی در نوع خود پس از جنگ بین الملل دوم است.مسئله کرونا توهم نیست واقعیتی است که قربانیان ان در سطح جهان پراکنده است.عده ای سعی میکنند انرا با ارقام کشتار چند ده هزار نفری انفلونزا در فلان کشور بی اهمیت جلوه دهند ولی ویروس کرونا این قابلیت را دارد که چنانچه در جهت ایجاد خطرات بیشتر جهش یابد میلیونها انسان را بکام مرگ بفرستد.واقعیت پیدایش این ویروس با شواهد علمی نه انشالاه گربه است یافت شود . دم سگ تا حدودی با یک منطق وتحلیل علمی بااطلاعات موجود ونه تخصصی از این حادثه پیدا است.تحلیل تخصصی مطمئنا کار متخصصین است.
حسام ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۰:۳۶
خائن ها سعی میکنند توطئه و حملات بیولوژیک غرب که قبلا هم از ان استفاده شده را توهم و ساده انگارانه تلقی کنند .خائن ها خود رابه خواب میزنند تا دشمن بتواند عبور کند
مجید ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۲:۲۱
تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی (همان کسی که سال ۲۰۱۵ نامه‌ای به رهبران ایران نوشت و گفت توافق هسته‌ای اگر به تصویب کنگره نرسد، با رفتن اوباما فسخ خواهد شد)، خب این تئوری که درست از اب در امد
بهنام ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۰:۳۱
نظرات رو که میخونی به عمق فاجعه پی می بری. بعد از جنگ جهانی اول که آنفلوآنزا بیش از 500 میلیون نفر و آلوده کرد و قریب به 20 میلیون نفر رو کشت اون ویروس هم جهش پیدا کرده بود. از دهه 80 میلادی دانشمندا به گرم شدن تدریجی دمای زمین و آب شدن یخ های قطب شمال به علت فعالیت های انسانی هشدار دادن و تو نمونه برداری های انجام شده از یخهای قطب شمال نمونه‌های بیشماری ویروس باستانی پیدا کردن که داخل یخ ها منجمد شدن با آب شدن این یخ ها ویروس ها به داخل اقیانوس ها و آب‌های آزاد راه پیدا می کنن و از طریق موجوات دریایی به بقیه موجودات اول مرغهای ماهیخوار و سپس به ترتیب بقیه موجودات و اگر نمونه پروتئین های ویروس با سلول‌های میزبان همخوانی داشته باشه داخل بدن میزبان تکثیر میشه و گونه های مشابه اون موجود رو آلوده میکنه و در غیر این صورت فعالیتی نمیکنه. دلیلی که بیشتر کشور های آسیایی منشا این ویروس ها هستن نوع تغذیشونه که غذاهای دریایی رو بصورت نپخته و خام مصرف می کنن مثل سوشی یا ساشیمی چون اگه غذا پخته شه ویروس می میره. این ویروس هم به گفته مقامات دولت چین از بازار محصولات دریایی اولین بار منتشر شده. ویروس قبلی که تو اندونزی منتشر شده بود به علت تجاوز به حریم خفاش های میوه خار بود که با نابود کردن زیستگاه این نوع خفاش، خفاش ها به علت گرسنگی به محل سکونت دام ها و باغ های انسانها حمله کردند و ویروسی که برای خودشان ضرری نداشت را اول به دام ها و سپس به انسانها انتقال پیدا کرد. ویروس n5h1 هم از بازار مرغ های زنده هنگ کنگ شیوع پیدا کرد که دولت هنگ کنگ طی یک اقدام ضربتی تمام میلیونها مرغ رو امحا کرد. اگه خوب به موضوع نگاه کنید تقصیر خود انسانهاست که بخاطر سودجویی جان همه رو به مخاطره می اندازن.