مانور ماهرانه آسیایی روسیه از دوران سختی برای ایالات متحده خبر می دهد

اروپا، کانون بی توجهی امریکا

۱۵ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۷۹۴۲ اخبار اصلی اروپا
کارشناسان غربی اظهارات امانوئل ماکرون در مورد ائتلاف درهم تنیده آتلانتیک شمالی را هوشمندانه ارزیابی می کنند. ویلیام مولونی می افزاید: از جمله موارد دیگر اینکه، سخنان رئیس جمهوری فرانسه، این افسانه که روابط اروپا و آمریکا قبل از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید عالی بود، را بی اعتبار کرد.
اروپا، کانون بی توجهی امریکا

نویسنده: ویکتور بوتکویچ

دیپلماسی ایرانی: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه "مرگ مغزی" ناتو را اعلام کرد و این امر نه تنها می تواند باعث نگرانی مقامات آمریکا شود، بلکه از آغاز تغییرات اساسی در اولویت های استراتژیک جهانی سخن می گوید.

به گفته ویلیام مولونی، تحلیلگر The Hill  اگر "تحلیل عمیقی از واقعیت های جهانی امروز" انجام شود می توان به راحتی استدلال های رهبر فرانسه – یعنی حاکمیت اروپا یا لزوم ایجاد نیروی نظامی اتحادیه اروپا - را مورد انتقاد قرار داد. در عین حال، دعوت امانوئل ماکرون به گسترش اروپا به سمت نزدیکی با روسیه همان چیزی است که رهبران امروز اروپا درباره اش فکر می کنند، اما هنوز حرفی از آن نمی زنند.

آنطور که نویسنده این مقاله اشاره می کند، کارشناسان غربی اظهارات امانوئل ماکرون در مورد ائتلاف درهم تنیده آتلانتیک شمالی را هوشمندانه ارزیابی می کنند. ویلیام مولونی می افزاید: از جمله موارد دیگر اینکه، سخنان رئیس جمهوری فرانسه، این افسانه که روابط اروپا و آمریکا قبل از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید عالی بود، را بی اعتبار کرد.

این کارشناس می نویسد: "به عقیده ماکرون، یک نشانه واضح تر از افزایش بیگانگی اروپا - آمریکا، تغییر در بازی رئیس جمهور اوباما بود – یعنی چرخش به سمت آسیا و معرفی خود به عنوان اولین رئیس جمهوری آمریکایی منطقه اقیانوس آرام. بسیاری از کارشناسان در آن زمان، این تغییر سیاسی بزرگ را تنزل ارزش آشکار اروپا و خاورمیانه به عنوان اولویت های آمریکا تلقی می کردند."

این دانشمند سیاسی آمریکایی می نویسد، واقعیت اصلی که در پشت این تغییرات نهفته است، ظهور دنیای چند قطبی جدیدی است، که بسیار شبیه به دنیایی است که بشر در قرن بیستم می شناخت. ولیکن این بار، مخالفان اصلی و ژئوپلیتیکی ایالات متحده امریکا نه فقط روسیه، بلکه چین نیز میباشد که افزایش شدید قدرت نظامی، اقتصادی و تکنولوژیکی اش ، اتفاق استراتژیک بزرگی در قرن حاضر بود. در نتیجه ، جلوگیری از تشکیل اتحاد بین چین و روسیه، اولویت دیپلماتیک ایالات متحده امریکا شد.

مولونی افزود: "امروز درنتیجه آشفتگی در سیاست داخلی آمریکا، درهای هرگونه روابط تولیدی بین آمریکا و روسیه محکم بسته شده اند. پوتین این موضوع را کاملاً می فهمد و قابل پیش بینی است که به سمت چین حرکت کند، همانطور که از معاملات بزرگ انرژی بین دو کشور و تمرینات مشترک نظامی - دریایی اخیر روسیه و چین در دریای بالتیک و دریای ژاپن مشهود است. امروز ، روابط بین روسیه و چین از سالهای دهه 50 خیلی نزدیکتراست."

این دانشمند علوم سیاسی مطمئن است که ماکرون نمی تواند هیچ راه حلی برای مشکلات چند برابرشده ارائه دهد ، اما وی آمریکا را وادار کرد به واقعیت های موجود نگاه کند، واقعیت هایی که همه چیز را به جهانی بمراتب خطرناکتر برای ایالات متحده تبدیل می کنند. به همین دلیل این کارشناس از واشنگتن می خواهد تا به نظامی سازی مخرب سیاست خارجی اش پایان دهد.

منبع: رادیو روسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ناتو پیمان آتلانتیک شمالی روسیه ایالات متحده امریکا چین


( ۴ )

نظر شما :