چین حامی برجام

۱۱ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۱ کد : ۱۹۸۷۸۸۸ سرخط اخبار

سفر «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چین و برگزاری نشست مشورتی در مورد برجام با همتای چینی خود، بیانگر حمایت جدی و قاطعانه پکن از ایران در موضوع برجام است مساله ای که معاون وزیر خارجه چین نیز با صراحت آن را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، چین در طول بیش از یک سال گذشته که از خروج آمریکا از قرارداد هسته ای ایران موسوم به برجام می گذرد همواره ضمن انتقاد از دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به خاطر خروج یکجانبه از این قرارداد، از برجام حمایت کرده است.

پکن همواره ضمن غیرقانونی خواندن خروج آمریکا از برجام، دلیل اصلی بحران ناشی از مساله هسته ای ایران را فشار حداکثری آمریکا بر تهران خوانده و از این مساله به صورت جدی انتقاد کرده است.

ایران نیز با توجه به حمایت های منطقی و در عین حال جدی و قاطعانه چین از برجام همواره در مورد این موضوع با دوستان چینی مشورت و رایزنی کرده است و سفر عراقچی به چین نیز در همین راستا صورت گرفته است.

نشست مشورتی مشترک ایران و چین در مورد برجام روز یکشنبه با حضور عراقچی و «ما جائو شی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین و با هدف بررسی آخرین تحولات برجام و پیرامون آن در پکن برگزار شد.

در این نشست همچنین در مورد نشست کمیسیون مشترک برجام که هفته آینده در سطح معاونان وزیر در وین برگزار می شود بحث و گفت و گو شد، در کمیسیون مشترک برجام آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام از سوی همه طرف ها بررسی می‌شود.

«ما جائو شی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم به عراقچی اظهار امیدواری کرد که دو طرف نشست خوب و سازنده ای داشته باشند.

او از ایران به عنوان یک شریک استراتژیک و راهبردی نام برد و گفت: چین مایل به توسعه و تقویت همکاری ها با ایران در مسایل منطقه ای و بین المللی از جمله مسایل مورد علاقه دو طرف مانند برجام با هدف افزایش صلح و امنیت در جهان و منطقه است.

«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در ابتدای این نشست از تهران و پکن به عنوان دو شریک استراتژیک نام برد و از اینکه امروز فرصتی برای مشورت با دوستان چینی در مورد مسایل مهم منطقه ای و بین المللی فراهم شده است اظهار خرسندی کرد.

او با اشاره به نقش مهم و برجسته چین در مسایل مهم منطقه ای و جهانی تصریح کرد: چین به عنوان یک کشور بزرگ و مهم عضو شورای امنیت سازمان ملل و همچنین یکی از طرف های برجام همواره از این قرار داد بین المللی حمایت کرده است.

عراقچی با اشاره به شرایطی که برای برجام ایجاد شده است گفت: همکاری های ایران و چین در مورد برجام بسیار مهم است و نشست مشورتی امروز هم با همین هدف برگزار شده است.

چین تنها راه کارآمد برای کاهش تنش بر سر مساله هسته ای ایران را  اجرای کامل و موثر برجام می داند و این موضوع را سخنگویان وزارت امور خارجه چین نیز بارها اعلام کرده اند.


آمریکا اشتباه خود درباره برجام را اصلاح کند
در تازه ترین مورد «گنگ شوانگ» سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین هفته گذشته در جمع خبرنگاران در پکن افزود: آمریکا با خروج از برجام مشکلات زیادی برای این توافق اجرا کرده است و باید با بازگشت به آن این اشتباه را جبران کند.

وی با یادآوری اینکه در این شرایط برعهده همه طرف ها است که به وظایف و تعهداتشان در چارچوب توافق هسته ای عمل کنند گفت: ایران و کشورهای اروپایی و همه طرف های مرتبط با توافق هسته ای در برابر آن مسئول هستند و باید به مسولیت هایشان پایبندی نشان دهند.

این مقام چینی برجام را یک توافق معتبر دانست که باید با دقت مفاد آن اجرا شود و افزود: باید با گفت و گو و رایزنی اختلافات حل و فصل شود چین با هدف حمایت و اجرای برجام، ارتباط مستقیمی با سایر طرف ها برقرار کرده است و در همین راستا در جلسه آینده کمیسیون مشترک برجام که اواسط آذر سال جاری در سطح معاونان وزارت خارجه در وین برگزار می‌شود شرکت خواهیم کرد.

مقامات چین پیش از این بارها اعلام کرده بودند که این کشور خواستار برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی ناشی از اجرای برجام است و از اینکه آمریکا بدون توجه به خواست سایر کشورهای امضا کننده این قرارداد بین المللی از آن خارج شده و تهران را تحریم کرده است انتقاد کرده اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در مورد نشست کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: امیدواریم این جلسه به همه طرفها کمک کند تا اجماع سیاسی حمایت از برجام را تحکیم کنند، مسائل مربوط به برجام را از طریق مشاوره انجام دهند و ابزارهای موثر اجرای آن را به ویژه در مورد ترمیم تعادل حقوق و تعهدات همه طرفین بررسی کنند.

آمریکا تحریم های ایران را لغو کند
معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین نیز در نشست مطبوعاتی مشترک با عراقچی ضمن اینکه از کشورهای اروپایی خواست در اجرایی کردن اینستکس تعجیل کنند از آمریکا هم خواست تحریم های ایران را لغو کند و به مسیر صحیح اجرای برجام بازگردد.

«ماجائو شی» با بیان اینکه چین و ایران تمام تلاش خود را برای حفظ برجام بکار خواهند گرفت علت اصلی بحران فعلی هسته ای ایران را مربوط به خروج آمریکا از برجام و سیاست فشار حداکثری علیه تهران عنوان کرد.
 

حمایت قاطعانه چین از برجام
«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست مشورتی در مورد برجام به پکن سفر کرده است گفت: چین مواضع محکمی در مورد حفظ و بقای برجام دارد.

عراقچی روز یکشنبه بعد از نشست مشورتی برجام با مقامات چینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برجام یک دستاورد بزرگ دیپلماسی و چند جانبه گرایی است و دوستان چینی هم تاکید دارند که این دستاورد باید در برابر یکجانبه گرایی و قلدری های آمریکا در عرصه بین المللی، حفظ شود.

وی اظهار کرد از دیدگاه دوستان چینی، حفظ برجام نه فقط از بابت امتیازاتی که برای ایران دارد یا توافقی که بین ایران و شش کشور بوده است اصولا به عنوان یک دستاورد بین المللی در برابر زورگویی و قلدری آمریکا، یک امر واجبی است.


ژاپن، ایستگاه بعدی رایزنی ها 
«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از دو روز رایزنی و مشاوره با مقامات چین در مورد برجام، به منظور برگزاری بیست و هشتمین نشست کمیته مشورتی سیاسی معاونین وزرای خارجه ایران و ژاپن و شرکت در اولین همایش گفت‌وگوی جهانی بامداد امروز دوشنبه آذر وارد توکیو شد.

اولین همایش گفت‌وگوی جهانی توکیو به مناسبت شصتمین سال تاسیس موسسه امور بین‌الملل ژاپن و با حضور شخصیت‌های سیاسی و علمی و روسای مراکز مطالعاتی کشورهای مختلف برگزار می شود.

عراقچی قرار است در پنل اختصاصی با عنوان اقدامات قدرت‌های کلیدی در خاورمیانه و تاثیر آنها بر امنیت بین المللی شرکت و سخنرانی کند.

کلید واژه ها: چین برجام


نظر شما :