سخنگوی وزارت خارجه: به اندازه کافی به دیپلماسی فرصت دادیم

۱۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۵ کد : ۱۹۸۷۴۱۹ سرخط اخبار

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران تصریح کرد: برداشتن گام چهارم نشان داد جمهوری اسلامی در مواضعی که اعلام کرده جدی است و بر سر منافع ایران مماشات نمی‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه: به اندازه کافی به دیپلماسی فرصت دادیم
به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سید عباس موسوی»، سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران رسانه‌ها به سوالات آنان در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

«سید عباس موسوی» با تبریک ولادت پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت و همچنین قهرمانی تیم والیبال ساحلی و با یادآوری از زلزله‌زدگان در استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای، حضور وزیر خارجه در نشست همکاری‌های اکو در ترکیه و قبل آن در باکو، حضور عراقچی در کمیسیون خلع سلاح مهمترین تحولات هفته گذشته بود.

وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه فردا به قزاقستان سفر می‌کند، درباره نامه رئیس‌جمهوری راجع به صلح هرمز عنوان کرد: طرح یا پویش صلح هرمز که رئیس‌جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد با جزئیات برای کشورهای ذینفع از جمله بحرین و عربستان ارسال شد و بازتاب‌های خوبی را شاهد بودیم.
موسوی با بیان این که فعلا به جزئیات آن نمی‌پردازیم اما بررسی‌ها در داخل کشورها در حال انجام است،  ابراز امیدواری کرد، این گام خیرخواهانه جمهوری اسلامی مورد استقبال این کشورها قرار بگیرد و شاهد منطقه امن باشیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه مبنی بر احتمال بازبینی دکترین هسته‌ای در صورت بازگشت قطعنامه‌ها، و همچنین این پرسش که کدام گام برجام عملا از تعهدات ما خارج شده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی به اندازه کافی به دیپلماسی فرصت داد. ایران از اردیبهشت ماه امسال تصمیم گرفت براساس حقوقی که دارد نسبت به کاهش تعهدات خود اقدام کند. ایران می‌توانست دراین‌باره تدریجی و یا قطعی عمل کند اما ایران تدریجی گام برداشت تا در برجام بماند و تعهدات برجام را حفظ کند.
موسوی ادامه داد: گام چهارم براساس بندهای پنجم و ششم برجام است که برداشته شد؛ برداشتن این گام نشان داد جمهوری اسلامی در مواضعی که اعلام کرده جدی است و بر سر منافع ایران مماشات ندارد.
وی این را حق ملت ایران دانست و خاطرنشان کرد: هنوز در دیپلماسی باز است اما امید به کسی نبسته‌ایم و براساس وظیفه ذاتی خود این کار را انجام می‌دهیم و معطل وعده‌ها نخواهیم ماند.

اظهارات اردوغان درست و به جا است 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه مبنی بر احتمال کشانده شدن اعتراضات عراق به داخل ایران و وجود دست‌های پشت پرده، گفت: روابط دوستانه ما با کشورهای منطقه بویژه کشورهای دوست سرجای خود محفوظ است و هیچ‌گاه روابط ایران مثل الان نبود اما این دلیل نمی‌شود از مواضع خود کوتاه بیاییم.  جمهوری اسلامی مخالف نقض تمامیت ارضی یک کشور است. البته برخی اظهارنظرهای غیررسمی هم داخل کشور داشتیم؛ آنچه درباره موضع جمهوری اسلامی مطرح شد همان مواردی است که عرض کردم.
موسوی ادامه داد: نکته‌ای که آقای اردوغان گفت مبنی بر احتمال کشیده شدن اعتراضات به داخل ایران و وجود دست‌های پشت پرده، درست و به جا است. دست‌های پشت پرده‌ای خواهان کشیده شدن اعتراضات به داخل جمهوری اسلامی ایران هستند و خوب است کشورهای منطقه هشیار و حساس باشند.


منبع: ایرنا


( ۱ )

نظر شما :