رقابت سه قدرت بزرگ جهانی از نگاه رسانه های چینی

چگونه روسیه ایالات متحده را در رتبه بندی ابرقدرت ها کنار زد

۲۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۷۰۱۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
با وجود این که ایالات متحده هنوز خود را قدرتمندترین کشور دنیا به حساب می آورد، اما در واقعیت، آمریکا دیگر چنین کشوری نیست. ایالات متحده خودش را فریب می دهد و به این ادعای خود ادامه می دهد که قادر مطلق است.
چگونه روسیه ایالات متحده را در رتبه بندی ابرقدرت ها کنار زد

دیپلماسی ایرانی: به عقیده نشریه چینی Sohu ، ایالات متحده به طور پیوسته در حال از دست دادن موقعیت پیشروی خود در رده بندی جهانی است و جای خود را به روسیه می دهد. 

نویسنده این مقاله معتقد است که با وجود این که ایالات متحده هنوز خود را قدرتمندترین کشور دنیا به حساب می آورد، اما در واقعیت، آمریکا دیگر چنین کشوری نیست. ایالات متحده خودش را فریب می دهد و به این ادعای خود ادامه می دهد که قادر مطلق است. مفسر چینی بر این باور است که: هرچه ایالات متحده با روش های نادرست تر تلاش کند به سلطه جهانی دست یابد، مخالفان بیشتری نیز پیدا می کند. رتبه بندی بین المللی آمریکا رو به کاهش است و تعداد بیشتری از کشورها جرات می کنند این حرف را بلند بزنند، که بدون شک چهره واشنگتن را خدشه دار می کند.

علاوه بر این، حتی نزدیکترین متحدین ایالات متحده - کشورهای اروپایی – سروصدا راه می اندازند. بنابراین، واشنگتن باید به این فکر کند که چه اشتباهی انجام می دهد. اگرچه همه چیز کاملاً آشکار است. جنگ های بسیاری که ایالات متحده در سراسر جهان انجام داده قدرت این کشور را تضعیف کرده است. یک قدرت بزرگ پول زیادی را برای "جنگ" خرج می کند، و بیشتر کشورها از نفوذ مخرب ایالات متحده آگاه هستند و با شعارهای دروغین آمریکایی هم خط نمی شوند. بنابراین، اگرچه آمریکا هنوزهم در میان سه ابر قدرت قرار دارد، اما دیگر تاج و تختش بسیار ازهم گسیخته شده است.

در ادامه، نویسنده در مورد روسیه می نویسد، کشوری که بدون شک در این اواخر موقعیت خود را به طور قابل توجهی تقویت کرده و پتانسیل نظامی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. دقیقا به همین دلیل است که ایالات متحده روسیه را به یک دشمن اصلی تبدیل کرده است و سعی دارد این ایده را در کشورهای دیگر هم القا کند. این نشریه چینی خاطرنشان می کند که حملات و تجاوز از جانب غرب برای تضعیف قدرت بزرگ روسیه طراحی شده است، اما شکست روسیه با توجه به تجربه پیروزمندانه اش در جنگ جهانی دوم، کار آسانی نیست. در عین حال، عملکرد وزارت دفاع فدراسیون روسیه در چارچوب وظایف مربوط به نوسازی نیروهای مسلح روسیه نتایج بسیار خوبی را نشان می دهد و کار مؤثر سرگئی شویگو، وزیر دفاع نیز به نوبه خود بیانگر این مطلب است.

نویسنده در مورد سومین بازیگر اصلی در صحنه جهانی می نویسد - کشورچین. با وجود پیشرفت موج مانند این کشور، قدرت همه جانبه جمهوری خلق چین به طور بی سابقه ای توسعه یافته و در زمینه های مختلف به شاخص های بالایی رسیده است. چین نیز مانند روسیه به دلیل قدرت در حال رشد روزافزون خود  به عنوان دشمن ایالات متحده معین شده است. و اگرچه چین هنوز از نظر نظامی به پای آمریکا نمی رسد، اما وحدت این ملت را نباید دست کم گرفت.
 
منبع: رادیو روسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: چین ایالات متحده امریکا روسیه چین و روسیه چین و امریکا روسیه و امریکا


( ۶۳ )

نظر شما :

kasra ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۶
فعلا که قدرت امریکا باعث انزوا و ورشستگی اقتصاد ما شده
خسرو ۲۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۱
چین وحدت آنچنانی ندارد فقط با مشت آهنین اداره می شود معلوم نیست اگر فصای باز سیاسی وجود داشته باشد چقدر ثبات خواهد داشت و روسیه کشوری با منابع نفتی وگازی فوق العاده و مردم ملی گرا و صنایع نظامی بزرگ همیشه در دنیا مطرح خواهد بود ولی از یاد نبریم که حجم اقتصادی بزرگی ندارد و مردمش درحال پیر شدن هستند با این اوصاف در سی سال آینده همچنان امریکا یکه تاز خواهد بود
علی ۳۰ مهر ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۷
نویسنده این مقاله احتمالا آلزایمر دارد و لذا باید بستری و درمان شود. احتمالا منظور نویسنده، کشور چین بوده نه روسیه. چین هم البته حداقل 20 سال دیگر زمان لازم دارد تا از آمریکا پیشی بگیرد. سطح و کیفیت مطالب سایت دیپلماسی ایرانی خیلی پایین آمده است. شباهت زیادی به روزنامه کیهان پیدا کرده است . متاسفم
احسان ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۸:۴۸
به روباهه گفتن شاهدت کیه گفت دمم. تحلیلگر چینی!!!!!!!!! تقریبا تمامی مبادلات جهانی زیرنظر امریکا و با دلار امریکا انجام میشه. تمامی سازمان های بین المللی دنیا زیرنظر امریکا قرار داره و اروپا بدون اجازه امریکا حتی سیاست های خارجی خودش رو تغییر هم نمیده. روسیه که از نظر اقتصادی در حد ایتالیا هم نیست و از نظر سیاسی بجز چند کشور محدود هیچ نفوذی نداره. چین هم که بشدت دچار مشکلات بسیار بزرگی با همسایگانش هست طوریکه خود کشورهای حوزه منطقه ایندو-پاسیفیک از امریکا می خوان که در کشورهای خودشون حضور نظامی داشته باشه تا از خطر هجوم چین در امان باشن. خودمون رو گول نزنیم که چین و روسیه در حال گذر از امریکا هستن. در آینده قدرت بین چین و امریکاموازنه میشه و البته بیشتر به سمت امریکا اما روسیه واقعا هیچ جایی در بین ابرقدرت ها نداره که بیشتر به خاطر دلایل اقتصادی و سیاسی هست.
pskd ۰۱ تیر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۵
نظام های چین وروسیه بین مردم خودشان هم چندان مقبولیت ندارد از سوی دیگر سرمایه گذاری این دو قدرت در سیاست خارجی بیشتر روی دیکتاتورهاست تا ملتها واین در دراز مدت باعث افزایش نفرت ملتها از این دو خواهد شد واین به نفع آمریکاست
ایلیا ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۸
آمریکاهنوزم قدرتمندترینه کسی نمیتونه جاشوبگیره.