ریاض در موضع ضعف

ایران بازی خود را به عربستان سعودی تحمیل کرد

۲۶ مهر ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۶۹۱۰ اخبار اصلی خاورمیانه
ایرانی ها جنگ ترکیبی و غیر مستقیم خود را به خاک عربستان سعودی کشانده اند. تهران آسیب پذیری ریاض و دیگر کشورهای عربی را اثبات کرد. براساس برخی از خبرهای رسیده، ایران با کمک یک کانال ارتباطی محرمانه در خصوص دو مورد به عربستان سعودی هشدار داده است.
ایران بازی خود را به عربستان سعودی تحمیل کرد

دیپلماسی ایرانی: در روزهای اخیر، عربستان سعودی به طور چشمگیری از گزافه گویی های تند خود خطاب به ایران، دشمن اصلی اش، کاسته است. بر اساس برخی گزینه ها، این تصمیم به صورت اجباری از سوی ریاض اتخاذ شده است. تهران با برداشتن چند گام از قبل برنامه ریزی شده، آسیب پذیری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در دریا، آسمان و زمین نشان داد.

در ابتدا، ایرانی ها بازی خود را به سعودی ها تحمیل کردند و در محافل کارشناسی آن را «جنگ تانکرها» نامیدند: وقوع رویدادهای پیرامون حمله به تانکرهای نفتی و توقیف آنها توسط ایران. ایران از قبل، هشدار داده بود که اگر نتواند نفتش را صادر کند، دیگر کشورها نیز نخواهند توانست نفت خود را به فروش برسانند. جنگ تانکرهایی که توسط ایران به راه انداخته شد، یکی از ابزارهای جنگ ترکیبی است که بدون استفاده از قدرت نظامی اجرایی می شود.

در آسمان نیز ایران گام های مشخصی برداشت. از جمله، می توان به انهدام پهپاد امریکا بر فراز آسمان تنگه هرمز اشاره کرد. کشورهای غربی و عربستان سعودی در پاسخ به این اقدام، نیروهای نظامی خود را به منطقه خلیج فارس اعزام کردند. اما، این اقدام نیز امنیت کامل را برقرار نکرد. باید خاطر نشان کرد که حملات هوایی صورت گرفته علیه پالایشگاه های نفتی عربستان سعودی با هدف کاهش حجم استخراج نفت این کشور صورت گرفت. عربستان سعودی و امریکا ایران را در این حملات مقصر اعلام کردند. 

چندی بعد، خبر رسید که جنبش «انصار الله» یمن، دشمن خونین عربستان سعودی و متحد ایران، عملیات نظامی موفقیت آمیزی در خاک عربستان سعودی اجرایی کرده است. طی 72 ساعت عملیات، در حدود صد نفر از نظامیان عربستان سعودی به اسارت گرفته شدند. گفته می شود که 200 نفر از سربازان و افسران عربستان سعودی نیز کشته شده اند. اجرای این عملیات نشانگر قدرت نظامی حوثی ها و تجهیزات نظامی پیشرفته آنان است.

در پی وقوع این رویدادها، امریکا مجددا، تلاش کرد تا به عربستان سعودی کمک نظامی کند: ارسال سیستم پاتریوت و اعزام حدود 200 نفر نظامی امریکایی. تلاش ها و امکانات امریکا برای کنترل وضعیت حاکم در منطقه، واکنش طنزآمیز ایران را به همراه داشت. ایران به طور کامل، دست داشتن خود در تمامی این حملات را رد کرد.

باید خاطر نشان کرد که ایرانی ها جنگ ترکیبی و غیر مستقیم خود را به خاک عربستان سعودی کشانده اند. تهران آسیب پذیری ریاض و دیگر کشورهای عربی را اثبات کرد. براساس برخی از خبرهای رسیده، ایران با کمک یک کانال ارتباطی محرمانه در خصوص دو مورد به عربستان سعودی هشدار داده است. نخست – در صورت حمله علیه خاک ایران، حتی اگر سعودی ها در آن شرکت نداشته باشند نیز اقدامات بسیار تندی علیه دست نشانده های سیاسی و نیروهای عربستان سعودی در لبنان اتخاذ خواهد شد. دوم – این هشدار مستقیما خطاب به خود ریاض است و گفته شده که هدف بعدی در خلیج فارس، تانکرها و یا قدرت نفتی عربستان سعودی نخواهد بود، بلکه پایگاه های نظامی عربستان سعودی و حتی، مقرهای مقامات بلند پایه خانواده سلطنتی آل سعود مورد هدف قرار گرفته خواهند شد.

در چنین شرایطی، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی امریکایی «سی بی اس» اعلام کرد که حل و فصل سیاسی را به راه حل نظامی در مناقشه با تهران ترجیح می دهد. او تصریح کرد که جنگ میان عربستان سعودی و ایران به اقتصاد جهانی ضربه جدی وارد خواهد کرد و راه حل سیاسی و صلح آمیز بهتر از راه حل نظامی است. به گفته او، دونالد ترامپ باید با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، دیدار کند تا توافق جدیدی در رابطه با برنامه هسته ای تهران و اقداماتش در خاور میانه امضا شود.

منبع: یورو آسیا دیلی / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عربستان سعودی ایران و عربستان حمله به آرامکو محمد بن سلمان جمهوری اسلامی ایران


( ۶۶ )

نظر شما :