رویکرد آشتی‌جویان ولیعهد عربستان به ایران

محمد بن سلمان از ترامپ احساس خیانت می‌کند

۱۶ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۶۷۴۴ اخبار اصلی خاورمیانه
معقول ترین دلیل برای این چرخش ناگهانی این است که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی می بیند متحدان غربی اش، به ویژه آمریکا، به او خیانت کرده و او را در میانه معرکه و در برابر امواجی از یورش های ایران یا متحدان ایران، تنها گذارده اند.
محمد بن سلمان از ترامپ احساس خیانت می‌کند

نویسنده: عبد الباری عطوان، سردبیر رای الیوم

دیپلماسی ایرانی: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه خبری امریکایی سی بی اس، هیچ اشاره ای به پدرش، سلمان، شاه عربستان، نکرد و از موضع حاکم مطلق این کشور سخن گفت.

در همین حال لحن محمد بن سلمان درباره ایران و متحدانش، به شکل غیرمعمولی آشتی جویانه بود. او به طور کامل، لحن تند جنگ طلبانه ای را که در بیشتر گفت وگوهای پیشین داشت، رها کرده بود.

کسی که جنگ یمن را آغاز کرده و قول داده بود که آن را به نام "مشروعیت" ادامه می دهد، این بار پافشاری می کرد که از تلاش ها برای پایان صلح آمیز آن استقبال می کند و اینکه حل و فصل سیاسی را بر گزینه نظامی ترجیح می دهد.

معقول ترین دلیل برای این چرخش ناگهانی این است که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی می بیند متحدان غربی اش، به ویژه آمریکا، به او خیانت کرده و او را در میانه معرکه و در برابر امواجی از یورش های ایران یا متحدان ایران، تنها گذارده اند.

اضافه کنید، درو شدن حیرت آور نیروهای زمینی سعودی و متحدانشان را در نجران توسط یمنی ها: صدها کشته و دو هزار اسیر به همراه حجم بزرگی از تجهیزات نظامی.

بن سلمان همچنین به روشنی در تلاش برای یافتن میانجی هایی با ایران برآمد. عمران خان و عادل عبدالمهدی، نخست وزیران پاکستان و عراق، هر دو پس از دیدار از ریاض، تایید کردند که از آنها خواسته شده نقش میانجی را بر عهده بگیرند. ایران هم این نکته را تایید کرد اما گفت که منتظر است عربستان آن را به طور عمومی اعلام کند.

به نظر می رسد که پنج سال پس از آغاز جنگ در یمن، بن سلمان دریافته که هرگز نمی تواند این جنگ را ببرد و نه تنها نمی تواند ببرد بلکه صحنه عوض شده و حوثی ها از حالت دفاعی به حالت تهاجمی درآمده اند. پهپادها و موشک هایشان به عمق خاک سعودی رسیده و سامانه های دفاع هوایی عربستان که با ده ها میلیارد دلار خریداری شدند، عملا بی خاصیت از آب در آمدند.

اکنون بن سلمان امید خود برای حمله ایالات متحده امریکا و اسرائیل به ایران را از دست داده و دریافته که برنامه آمریکا در بزرگنمایی تهدید ایران برای منطقه، تنها با هدف خالی کردن جیب سعودی ها بوده است.

شاید جدی ترین پیامد جنگ یمن برای دولت سعودی، تخریب وجهه، پرستیژ و اقتدار آن باشد، نه تنها در جهان عرب و اسلام بلکه به شکل فزاینده ای در میان شهروندان خودش نیز.

اگر اعتراف محمد بن سلمان به اینکه صلح و گفت وگو بر جنگ رجحان دارد، رویکرد راهبردی تازه او باشد و بازتابی از یک بازنگری جدی در سیاست های سعودی، در آن صورت ایران و حوثی ها هم باید بدون فوت وقت، از آن استقبال کنند.

منبع: هرالد تریبیون / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: محمد بن سلمان ایران و عربستان الحوثی ها ایران و یمن حمله به آرامکو دونالد ترامپ امریکا و عربستان


( ۱۰ )

نظر شما :