ترامپ واقعیت را دریابد

درس هایی از کسینجر برای تعامل با پرونده ایران

۱۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۶۶۴۵ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
اگر رهبران ایران متوجه یک دگرش در روابط ایالات متحده شوند و درک تهدید آنها کاهش یابد، آنها هم سیاست هایشان را تعدیل می کنند.
درس هایی از کسینجر برای تعامل با پرونده ایران


توماس بونومو (Thomas Buonomo)

دیپلماسی ایرانی: از آنجا که دونالد ترامپ به دنبال راه حل هایی برای جلوگیری از جنگ با ایران و همزمان دفاع از منافع ملی ایالات متحده است، باید به جای تمرکز بر رویکرد فشار حداکثری، به دنبال راهبردی برای ایجاد یک دگرگونی در رابطه بین ایران و ایالات متحده باشد. فروپاشی توافق هسته ای نشان داد که دیپلماسی بده بستانی لزوما پایانی بر خشونت های منطقه ای نمی گذارد.

در کتاب " کسینجرِ مذاکره گر: درس هایی از انجام مذاکره در سطوح بالا"، می توان به راهبردهای قابل ملاحظه ای پیرامون موضوع ایران رسید. فرضیات اساسی خودتان را ارزیابی و باز ارزیابی کنید: ارزیابی دقیق از سیاست های رهبران ایران و انگیزه های پشت سر آنها برای تعدیل روابط ایالات متحده و ایران ضروری است. شاید اینطور تصور شود که شکایت ایرانی ها از ایالات متحده ریشه در ایدئولوژی آنها دارد. اما در واقعیت منشاء آن را می توان در زخم های روحی روانی ایرانی ها جستجو کرد و نباید انتظار بهبود سریع آن را داشت.

ترامپ و مقامات دولتش بارها رهبران ایران را متهم به قصد قتل عام یهودیان کرده اند، این در حالی است که ایران خود یکی از بزرگ ترین جمعیت یهودیان خارج از اسرائیل را دارد. در حالی که آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب ایران بارها با راه حل یک کشور برای حل مشکل اسرائیل – فلسطین مخالفت کرده و خواستار آن است که بیت المقدس به کنترل مسلمانان درآید. نگرانی رهبران ایران از آن است که با افزایش قدرت اسرائیل، نفوذ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی این کشور نیز با حمایت آمریکا افزایش یابد.

دیدگاه بلند مدت داشته باشید. اوباما معتقد بود که حتی یک حمله جزئی به ایران می تواند حمایت مردمی را برانگیخته و برنامه های هسته ای را زیرزمینی و با تشویق به افزایش قدرت نظامی ایران را آماده جنگ با اسرائیل و ایالات متحده کند. ایالات متحده باید از تلاش های دولت های منطقه برای جلوگیری از نفوذ ایران استقبال کند و نیروهای سیاسی ایرانی را برای اصلاحات دموکراتیک تشویق کند.

پتانسیل یک کارزار مذاکره چند جبهه ای را برای دستیابی به یک توافق با تمرکز بر جبهه داخلی ارزیابی کنید. هسمویی عربستان سعودی با اسرائیل علیه ایران هر گونه فشار جدی از سوی جهان عرب مسلمان بر موضوع اسرائیل – فلسطین را خنثی و دستیابی به یک سازش بین ایران و ایالات متحده را غیر ممکن کرده است. راهبرد "اول آمریکا" نیز به این موضوع دامن زده و خطر جنگ را افزایش می دهد.

همراه و جدی باشید. تلاش کنید تا دیدگاه همتای خود را بفهمید و همزمان چارچوب های خود را مشخص کنید. جان کری، وزیر امور خارجه اسبق امریکا در خاطراتش می نویسد: سلطان قابوس، پادشاه عمان به من گفت که اگر ایرانی ها احساس کنند که مورد ظلم واقع شده اند، سریعا پا پس می کشند. به رغم اختلافات اساسی، ما همواره سعی می کردیم با احترام رفتار کنیم.

از بالا شروع کنید اما آهسته آهسته پیش بروید. به گفته کسینجر پیشنهادهای سطح بالا در ابتدا و پایین آمدن از آنها به صورت آهسته، مذاکره را به آزمایشی طولانی از خواست ها و اراده ها تبدیل می کند. مثلا لیست 12 بندی پمپئو، لیستی بدون پیش شرط، غیر واقعی و غیر ضروری بود.

اگر رهبران ایران متوجه یک دگرش در روابط ایالات متحده شوند و درک تهدید آنها کاهش یابد، آنها هم سیاست هایشان را تعدیل می کنند.

منبع: لوبلاگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مذاکرات ایران و امریکا ایران و امریکا دونالد ترامپ هنری کسینجر


( ۱۸ )

نظر شما :