در بحبوحه مذاکرات پاریس با تهران برای حفظ برجام

فرانسه در برخورد با محور مقاومت احتیاط می کند

۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۸۵۹۷۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
وزارت امور خارجه فرانسه فردای روزی که جبهه مقاومت در لبنان علیه ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی عملیاتی را در تلافی عملیات سوریه علیه حزب الله انجام داد، اعلام کرد که تلاش های خود را برای حفظ برجام و دادن خط اعتبار ۱۵ میلیارد دلاری به ایران با هدف راضی کردن ایران به خودداری از خروج تدریجی از برجام ادامه می دهد. 
فرانسه در برخورد با محور مقاومت احتیاط می کند

دیپلماسی ایرانی: مواضع فرانسه نسبت به منطقه فقط محصور به میانجی گری میان تهران و واشنگتن بر سر پرونده هسته ای ایران نیست، پرونده ای که پاریس همه تلاش خود را می کند تا وضعیت آن را بهبود ببخشد، برجام را از فروپاشی نجات دهد و شرکت های اروپایی را قانع کند که با ایران وارد همکاری شوند و در همین راستا پیشنهادهای مالی به ایران می دهد تا ایران راضی شود همچنان در برجام بماند و از خروج تدریجی از آن خودداری کند. 

وزارت امور خارجه فرانسه فردای روزی که جبهه مقاومت در لبنان علیه ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی عملیاتی را در تلافی عملیات سوریه علیه حزب الله انجام داد، اعلام کرد که تلاش های خود را برای حفظ برجام و دادن خط اعتبار 15 میلیارد دلاری به ایران با هدف راضی کردن ایران به خودداری از خروج تدریجی از برجام ادامه می دهد. 

این در حالی است که حزب الله اعلام کرده که هنوز پاسخ حمله دو پهپاد اسرائیلی بر فراز ضاحیه جنوبی را که حریم هوایی لبنان را نقض کرد، نداده است. مواضع فرانسه به دور از مواضع یکجانبه گرایانه و جانبدارانه امریکا نسبت به اسرائیل و لحن همیشگی اش در دفاع از رژیم اشغالگر اسرائیلی بود که تحرکات اسرائیل را دفاع از خود توصیف کرده و مسئولیت ایجاد بی ثباتی در منطقه را متوجه حزب الله کرده است. 

فرانسه نسبت به هدف قرار گرفتن مقاومت لبنانی در خاک لبنان که به شهید شدن دو تن از مجاهدان حزب الله انجامید نیز محتاطانه برخورد کرد و بر خلاف مخالفتی که با حضور محور مقاومت در لبنان بیان می کرد، این بار موضعی علیه آن اتخاذ نکرد. در حالی که شاخه نظامی حزب الله را در فهرست گروه های تروریستی خود قرار داده است. و مهمتر این که واکنش مقاومت را نه در اراضی اشغالی فلسطینی که در خاک لبنان که مالکیت ارضی لبنان را بر آن به رسمیت می شناسد، اعلام کرده است. هدف فرانسه از این موضع گیری این است که خود را نسبت به اسرائیل و محور مقاومت در فاصله یکسانی نشان دهد. برای همین هم است که اعلام کرد با دو طرف درگیری در تماس دائم است و از هر دو طرف می خواهد که خویشتنداری کنند و از تشدید تنش خودداری کنند. 

این موضع گیری فرانسه جدید محسوب می شود، به ویژه که خود را در میانه راه تعامل با ایران می بیند که می خواهد با آن با همکاری بریتانیا و آلمان به یک توافق 15 میلیارد دلاری برای جبران خسارت های نفتی ایران ناشی از تحریم های امریکا برسد. تحریم هایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا آن را تلاشی در چارچوب تشدید فشارهای حداکثری برای قبول شرایط آن دانسته است. فرانسه امیدوار است که مذاکراتش با ایران بتواند در نهایت به نتیجه برسد و دستاورد مطلوب را به همراه داشته باشد.

منبع: البناء / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: برجام فرانسه محور مقاومت ایران و اروپا ایران و فرانسه حزب الله اسرائیل


( ۵ )

نظر شما :