با طرح احتمال دیدار ترامپ و روحانی، حاکمان عرب با نگرانی دست روی قلب خود گذاشتند

۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۸ کد : ۱۹۸۵۹۵۰ سرخط اخبار

فیصل العساف در الحیات نزدیک به عربستان سعودی نوشت: پس از مطرح شدن بحث امکان دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا، بسیاری از حاکمان عرب، با نگرانی دست روی قلب خود گذاشته و از شکل گیری تفاهم‌هایی بین واشنگتن و تهران، در آینده، بیمناک شدند.

در این میان، برخی از تحلیلگران تصریح می‌کنند که نباید مانند سعودی‌ها فکر کنیم؛ بدین معنا که مسائل سیاسی را با عواطف خود تحلیل کرده و از توانایی‌های ایران در مذاکره، غافل شویم.

باید گفت: زمینه زیادی برای تفکر در این باره وجود دارد؛ عربستان انقلابی برای صادر کردن ندارد، از یک سو با تروریسم مبارزه می‌کند و از سوی دیگر، توانسته است زمام اقدامات در آمریکا را بار دیگر در دست گرفته و آن را از سیاست اوباما دور کند. شاهد این امر، خروج آمریکا از توافق هسته ای، ایستادگی سازنده آمریکا در کنار عربستان، در مساله خاشقچی و برطرف کردن اتهاماتی است که در این باره متوجه عربستان سعودی می‌شد.

همانطور که نباید دعوت جوزف دانفورد برای تشکیل ائتلاف نظامی دریایی برای مقابله با ایران را نادیده بگیریم. این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا در مورد تحرکات نیرو‌های نزدیک به ایران در عراق، هشدار داده و از پاسخ مستقیم ایالات متحده به آنها، سخن گفت و به طور کلی، آمریکا با محاصره اقتصادی ایران، تهران را در شرایطی سخت قرار داده است.

این رسانه نزدیک به سعودی در ادامه مدعی شده است: ایران می‌خواهد از این شرایط سخت خارج شود؛ از این رو، گامی را به جلو می‌گذارد و از نشستن سر میز مذاکره با ترامپ در حاشیه مجمع سازمان ملل در ماه آینده می‌گوید و دوباره، یک گام به عقب برداشته و امیدوار به شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری است. در هر صورت، ایران به موضع فرانسه در حمایت از مذاکره متکی نیست؛ چرا که جوهر قلم وزیر خارجه فرانسه، دومینیک دو ویلپین، در دفاع از عراق، در شورای امنیت سال ۲۰۰۳ و مخالفت وی با حمله به این کشور، هنوز خشک نشده است و ایران طرفی است که می‌تواند جهان را از نتیجه آن آگاه کند.
منبع: انتخاب

کلید واژه ها: حسن روحانی دونالد ترامپ


( ۲ )

نظر شما :