آخرین خداحافظی روحانی

رئیس جمهور ناامیدهای پی در پی

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۴۶۰۵ اخبار اصلی اخبار داخلی
روحانی و تیمش در پی این تفکر که اروپا با دونالد ترامپ مخالفت خواهد کرد، اجرای برنامه «اقتصاد مقاومتی» را که در راستای کاهش پیامدهای تحریم ها بود، کنار گذاشتند. در نتیجه، اقدامات ترامپ برای اقتصاد ایران، بسیار دردناک تر از بسته تحریم های باراک اوباما و بیل کلینتون تمام شد.
رئیس جمهور ناامیدهای پی در پی

نویسنده: اکرام نور

دیپلماسی ایرانی: آیت الله خامنه ای، مقام معظم انقلاب ایران برای آخرین بار، با حسن روحانی دیدار کرد. احتمال دارد، از این پس، روحانی هرگز ملاقات شخصی با رهبر دینی ایران نداشته باشد و فقط در جلسات کلی با وی دیدار کند. این آخرین فرصت بود تا تمامی سخنان گفته شود.

به گفته آیت الله خامنه ای، فعالیت دولت روحانی در رویکردهای گوناگون یکسان نبود. در برخی موارد، کافی و در برخی موارد نیز ناکافی بوده است. ناظران خارجی و هواداران روحانی فورا، تلاش کردند تا این سخنان رهبر را به سیاست خارجی ربط دهند، اما آیت الله خامنه ای از چیز دیگری سخن می گفت. منظور وی، شکست کامل دولت روحانی در دستور کار سیاست داخلی بوده است.

روحانی و تیمش در پی این تفکر که اروپا با دونالد ترامپ مخالفت خواهد کرد، اجرای برنامه «اقتصاد مقاومتی» را که در راستای کاهش پیامدهای تحریم ها بود، کنار گذاشتند. در نتیجه، اقدامات ترامپ برای اقتصاد ایران، بسیار دردناک تر از بسته تحریم های باراک اوباما و بیل کلینتون تمام شد.

می بایست خاطر نشان کرد که محمود احمدی نژاد در دوره ریاست جمهوری اش، تمامی تلاشش را به کار برد تا اقتصاد کشور را سر پا نگه دارد. در زمان ریاست جمهوری او، مردم ایران از افت سطح زندگی شکایت می کردند، اما در دوره روحانی به معنای واقعی کلمه، به خاطر وضعیت نابسامان اقتصاد و زندگی، شروع به فریاد کشیدن کردند.

اصلاح طلبان تمامی تخم مرغ ها را در یک سبد قرار دادند و روی رسیدن به توافق با غرب حساب کردند. اما، عصر طلایی برای آنان فرا نرسید. اصلاح طلبان پیشنهادهای معقول مخالفان سیاسی خود را بدون کمترین بررسی رد کردند. باید خاطر نشان کرد که اصلاح طلبان و عمل گرایان در قیاس با اصول گرایان کم تحمل تر هستند.

نخستین گام ابراهیم رئیسی پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، این بود که از تمامی محافل سیاسی – صرف نظر از تفاوت دیدگاه ها – درخواست کرد تا نظراتشان را در خصوص خروج از بحران بیان کنند.

ایران به خاطر کوته بینی و تنگ نظری روحانی ناگزیر شد تا هزینه زیادی را متحمل شود. بحران اقتصادی سراسر کشور را فرا گرفته و کمترین پیروزی در جبهه های خارجی حاصل نشده است. نام روحانی در تاریخ ایران به عنوان «رئیس جمهور ناامیدهای پی در پی» ثبت خواهد شد.

رئیس جمهوری جدید ایران از قدرت و قاطعیت کافی در اجرای اقدامات ضد بحران برخوردار است. تیم رئیسی قوی و فهمیده هستند. در مجلس شورای اسلامی نیز اکثریت کرسی ها به اصول گرایان تعلق دارد و این یعنی در رابطه با ایجاد تغییرات برای مدرنیزه شدن کشور مشکلی پیش نخواهد آمد.

احتمال حاصل شدن توافق با امریکا و تنش زدایی با عربستان سعودی بسیار زیاد است. اما، راه پیش روی ایران آسان نخواهد بود. در حال حاضر، از رئیسی انتظار می رود تا به دستور کار سیاست خارجی توجه بیشتری نشان دهد، اما وی قصد دارد، تمرکزش را بر مشکلات داخلی کشور معطوف کند. صبر و زمان چیزی هستند که ایران و رئیس جمهوری جدیدش به آن نیاز دارند.

منبع: حاکین (آذربایجان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حسن روحانی دونالد ترامپ تحریم ایران اصلاح طلبان مقام معظم رهبری ایران و آذربایجان سید ابراهیم رئیسی ایران و امریکا


( ۱۱ )

نظر شما :

فدوی ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۲۲:۲۷
حقیقتا همین طور است . اعتماد به استعمارگران ، گزیده شدن از سوراخی است که بارها امتحان دردآور خود را پس داده است . البته روحانی زیاد هم مقصر نیست . تیم اقتصادی و حلقه های لیبرال که دور او جمع شدند ، او را دچار این خسران کردند . اشتباه او و تنها اشتباه او این بود که با سلاح غربی ها ( تفکرات لیبرالی ) می خواست به جنگ غربیها برود غافل از اینکه چاقو هرگز دسته ی خود را نمی برد .
حسین ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۰:۲۲
بدون هیچ پالس مثبت سیاسی و اقتصادی از هیچ طرفی، وضعیت اقتصادی در دو روز اخیر رو به بهبود بوده. از رشد بورس تا ترخیص کالاها از گمرک و چیزهای دیگر. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!