طرحی ایرانی برای انتخابات امریکا

ایران چگونه می‌تواند با ترامپ با قدرت مذاکره کند؟

۱۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۶:۵۰ کد : ۱۹۸۸۵۲۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
محمد طاهر کنعانی در یادداشتی می نویسد: مذاکره به معنای سازش مطلق نیست. مذاکره گاهی بده و بستان است. ایران در خلال مذاکرات احتمالی یا حتی پیام های دیپلماتیک یا حتی از طریق علنی و رسانه ای باید ترامپ را تهدید به شکست در انتخابات کند. ایران باید به دولت ترامپ تفهیم کند اگر تحریم ها را رفع نکند برای انتخابات ۲۰۲۰ طرح های عجیبی خواهد داشت و صحنه جهانی و افکار عمومی آمریکا را طوفانی خواهد کرد. ایران تهدید کند که در آستانه انتخابات امریکا از برجام و ان پی تی خارج می شود و تنگه هرمز را می بندد و کارستانی خواهد کرد که سیاست خارجی ترامپ را به شکست کامل بکشاند و او را از قدرت به زیر بکشد و بعدا با دموکرات ها در غنیمت پیروزی شریک بشود. 
ایران چگونه می‌تواند با ترامپ با قدرت مذاکره کند؟

نویسنده: محمدطاهر کنعانی (دکتری حقوق دانشگاه تهران)

دیپلماسی ایرانی: ایران در مقابل فشار و تحریم های آمریکا گام به گام واکنش های ظریفانه نشان داد تا به مردم آمریکا نشان دهد که تحریم های ترامپ و خروج از برجام حماقت بود.

به اعتقاد نگارنده سیاست تحریم پذیری و تحریم سازی خودش سیاست خردمندانه ای نبود و نباید مسئولان نظام کار را به این جا می رساندند. 

مضافا از قبل سال ۲۰۱۷ ایران می توانست با نرمش قهرمانانه مد نظر مقام معظم رهبری و قبول مذاکرات و وقت کشی مانع از اعمال این تحریم های فلج کننده بشود‌. نادیده گرفتن اولتیماتوم ترامپ واقع بینانه نبود.

بااین وجود نحوه مقاومت در برابر آمریکا نیز خیلی نامعقول نبود. انصافا دولت با هنرمندی بحران تحریم های فلج کننده را مدیریت کرد.

این تحریم ها در طول تاریخ علیه هیچ کشوری اعمال نشده است. برخی روسیه را مثال می زنند و فکر می کنند روسیه در دور زدن تحریم ها موفق بوده است. در حالی که روسیه در صادرات نفت و استفاده از سیستم بانکی هیچ گاه مشکل پیدا نکرد. هیچ کشوری در جهان چنین تحریمی را تجربه نکرده است. هر کشور دیگری بود تا کنون سقوط کرده بود. 

در حال حاضر راهکار مطلوب این است که جلوی ضرر را از هرجا بگیریم منفعت است. حاکمیت با تمام قدرت باید دنبال رایزنی و رفع تحریم ها و نجات کشور باشد.

مذاکره به معنای سازش مطلق نیست. مذاکره گاهی بده و بستان است. ایران در خلال مذاکرات احتمالی یا حتی پیام های دیپلماتیک یا حتی از طریق علنی و رسانه ای باید ترامپ را تهدید به شکست در انتخابات کند. ایران باید به دولت ترامپ تفهیم کند اگر تحریم ها را رفع نکند برای انتخابات ۲۰۲۰ طرح های عجیبی خواهد داشت و صحنه جهانی و افکار عمومی آمریکا را طوفانی خواهد کرد. ایران تهدید کند که در آستانه انتخابات امریکا از برجام و ان پی تی خارج می شود و تنگه هرمز را می بندد و کارستانی خواهد کرد که سیاست خارجی ترامپ را به شکست کامل بکشاند و او را از قدرت به زیر بکشد و بعدا با دموکرات ها در غنیمت پیروزی شریک بشود. 

البته می دانیم ایران قهرمان سوختن فرصت ها بوده است و اگر دموکرات ها هم با کمک ایران روی کار بیایند اصولگرایان افراطی با چند شعار ضد آمریکایی منافع ملت مظلوم ایران را بر باد خواهند داد.

مشکل اصلی دیپلماسی ایران از تمایل چپی و شرقی دیپلماسی است. ساختار سیاست خارجی حاکمیت ایران بر اساس دیپلماسی نگاه به شرق و رابطه با روسیه و چین و کوبا و ونزوئلا و کره شمالی است. برخی معتقدند که این سیاست اتفاقی و بخاطر مقابله با امریکا و توسعه طلبی اسرائیل در منطقه بوده است. 

در پاسخ می گویم سود این سیاست به نفع اعراب است. ایران با تقویت سیاست های ضد آمریکایی و ضد اسرائیلی سپر بلای فلسطین و کشورهای عربی شده است. خالصانه و بی ریا و بدون چشم داشت به جهان عرب خدمت می کنیم ولی جهان عرب از این فرصت استفاده حداکثری کرده و با اسرائیل و آمریکا علیه ایران متحد شده اند و پرچم ایران را هم آتش زدند. ((یا رب مباد کس را مخدوم بی عنایت))

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا دونالد ترامپ حسن روحانی تحریم ایران


( ۱۹ )

نظر شما :

بنزینی بی سواد ۱۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۸
ایران تهدید کند که در آستانه انتخابات امریکا از برجام و ان پی تی خارج می شود و تنگه هرمز را می بندد. جناب آقای کنعانی عملی شدن این پیشنهاد آرزوی اسرائیل و آمریکا است شما می دانید 65 درصد انرژی جهان از تنگه هرمز می گذرد ودر صورت بسته شدن آن دنیا در مقابل ایران قرار می گیرد الان در داخل مردم ناراضی هستند و قطعاً با وقوع جنگ از طرف مردم پشتیبانی نخواهد شد و حاکمیت می ماند یک دنیا دشمن
امیر ۱۰ دی ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۷
عجب! اولا که تا الان همین تحدید ها را کرده ایم و به جایی نرسیدیم! حتی در برخی موارد از تحدید فراتر رفته و عمل هم کرده ایم اما بنظر میاد مسئولین متوجه خطر شدند و مدتی دست کشیدند. حالا اگر بخواهیم کاری بکنیم مجبور هستیم بصورت عملی و در سطحی فراتر از حمله به آرامکو اقدام کنیم که خودتان میدانین چقدر خطرناک است! در ضمن جناب عالی فراموش کرده اید که با توجه به اینکه بحث توافق با چین تفریبا حل شده تنها موضوع باقی مانده در سطح سیاست و امنیت خارجی آمریکا بحث ایران است؟ و اینکه محور تبلیغاتی نامزدهای دموکرات در آمریکا برگشتن به برجام است؟ منظور شما این است که ایران تحدیدها و شاید عملیات های خطرناکتری بکند و ترامپ به مردم آمریکا بگوید ببینید این همون ایرانی هست که دموکرات ها میخوان برن تو دامنش! و خیلی راحت یک امتیاز بزرگ در انتخابات بهش بدیم! التماس تفکر!!!
احمد ۱۰ دی ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۰
دقیقاً درسته.
محمد ۱۱ دی ۱۳۹۸ | ۰۱:۱۰
چطور اصلا تهدید کنیم در قلب نیویورک لس انجلس غیره بمب گذاری میکنیم؟ یا تهدید کنیم پسر ترامپ گروگان میگیریم؟! شاید ترسید و تحریم ها را برداشت!
سهراب ۱۱ دی ۱۳۹۸ | ۰۴:۱۹
درستترین کار خروج از برجام و شروع غنی سازی بلافاصله بعد از خروج ترامپ بود. وقتی تلویزیونهای جهان رفتن بازرسان اژانس رو از ایران نشان میداد و... فشار بسیار شدیدی بر ترامپ میاد و بلافاصله مجبور به مذاکرات جدید میشد. متاسفانه از نظر روابط عمومی بسیار بد عمل شد.
بازوکا ۱۱ دی ۱۳۹۸ | ۰۶:۱۵
خالصانه و بی ریا و بدون چشم داشت به جهان عرب خدمت می کنیم ولی جهان عرب از این فرصت استفاده حداکثری کرده و با اسرائیل و آمریکا علیه ایران متحد شده اند و نه فقط پرچم ایران را هم آتش می زنند که کار را به جایی رسانده ایم که کویت می شود میزبان گروهکی تجزیه طلب و مسلح!
ن.ط ۱۱ دی ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۳
اگر دانشگاه تهران همچه دکتراهایی تحویل میده که تاسف! حرف دیگه ای ندارم.