اسرائیل از فضای پیرامون خود به شدت نگران است

ایران و جلسه ای مرموز در آلاسکا!

۰۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۵۲۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
احمد زیدآبادی در یادداشتی می نویسد: ظاهراً اسرائیل خود را در موقعیت پیش از جنگ ژوئن ۱۹۶۷ می‌بیند و چه بسا مانند آن زمان، در فکر عملیاتی غافلگیرکننده و پیش‌دستانه باشد تا خطرات بالقوه به فعل در نیایند. این احتمالی است که ایران نباید چشم خود را به روی آن ببندد.
ایران و جلسه ای مرموز در آلاسکا!

نویسنده: احمد زیدآبادی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: رسانه‌های اسرائیلی از سفر "مرموز" ران درِمر، سفیر اسرائیل در واشنگتن به ایالت آلاسکای آمریکا خبر داده‌اند.

طبق گزارش‌ها، درمر هفته گذشته در آلاسکا با مقام‌های آمریکایی در مورد همکاری‌های امنتیتی دو جانبه بخصوص در مورد آنچه "تهدید ایران" نامیده‌اند، مذاکره کرده است.

یک مقام ناشناس اسرائیلی به یک شبکه تلویزیونی گفته است؛ سفر درمر به آلاسکا فراتر از "مهم" و بلکه "دراماتیک" بوده است!


ظاهراً سانسور دولتی مانع از علنی شدن جزئیات این ماجرا شده و از همین رو، رسانه‌های اسرائیلی فقط مرموز و مهم بودن این سفر را به صورتی کلی گزارش کرده‌اند.


گفته می‌شود سفر درمر به آلاسکا همزمان با ادعای آزمایش یک فروند موشک بالستیک از سوی ایران صورت گرفته است. این موشک که از نوع شهاب 3 معرفی شده و گویا هزار و صد کیلومتر برد داشته به ادعای رسانه‌های آمریکایی قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته است.


ران درمر روابط بسیار نزدیکی با نخست وزیر اسرائیل دارد به طوری که یائیر لاپید از رهبران حزب سفید – آبی اسرائیل او را نه "سفیر" بلکه صرفاً "قاصد سیاسی" بنیامین نتانیاهو می‌نامد.


هنوز مشخص نیست که سفر درمر به آلاسکا واقعاً به منظور مذاکراتی حساس و بسیار محرمانه با مقام‌های آمریکایی در مورد ایران بوده و یا اینکه خبر آن به عنوان بخشی از یک جنگ روانی به منظور دامن زدن به بروز خطر درگیری نظامی در شرایط کنونی منطقه خاورمیانه در رسانه‌ها درز پیدا کرده است.


در واقع، نخستین پرسشی که در باره سفر مرموز درمر به ذهن متبادر می‌شود این است که چرا آلاسکا؟ مگر در واشنگتن یا نیویورک نمی‌شد چنین مذاکراتی را صورت داد؟ شاید گفته شود که درمر و افراد طرفِ مذاکره‌اش می خواسته‌اند تا حد ممکن از چشم رسانه‌ها و شنودهای احتمالی رقبای بین‌المللی دور بمانند و از این رو به منطقه قطبی سفر کرده‌اند!

به هر حال، صرف نظر از این نوع ابهامات و احتمالات، آنچه تقریباً روشن است این است که اسرائیل و آمریکا خود را برای سناریوهای مختلف در برابر روند تغییر و تحولات منطقه خلیج فارس و بحران روابط خارجی ایران آماده می‌کنند.


در این میان، اسرائیل با آنکه مرتب از آمادگی خود برای مقابله با هر نوع تهدیدی سخن می‌گوید، اما از فضای اطراف خود به شدت نگران است. ارتش اسرائیل شاید توان برخورد با تهدیدهای پیش روی خود را به صورت تک تک و جداگانه داشته باشد، اما اگر در یک رویارویی احتمالی با ایران، به طور همزمان از جنوب لبنان و نوار غزه و سوریه نیز هزاران موشک کوتاهبرد و میانبرد به کمک موشک‌های دوربرد ایران برخیزند و خاک اسرائیل را هدف قرار دهند، در آن صورت، موضوع به آن سادگی‌ها هم که برخی فرماندهان ارتش و مقام‌های رسمی اسرائیل ادعا می‌کنند، نخواهد بود.

از این رو، به نظرم اسرائیل می‌کوشد تا تعهد آمریکا را به خنثی کردن تهدیدات بالقوه‌ای که در اطراف‌اش شکل گرفته است، به دست آورد و شاید سفر مرموز درمر به آلاسکا بخشی از همین کوشش باشد.


ظاهراً اسرائیل خود را در موقعیت پیش از جنگ ژوئن 1967 می‌بیند و چه بسا مانند آن زمان، در فکر عملیاتی غافلگیرکننده و پیش‌دستانه باشد تا خطرات بالقوه به فعل در نیایند. این احتمالی است که ایران نباید چشم خود را به روی آن ببندد.

کلید واژه ها: اسرائیل ایران ایالات متحده امریکا جنگ با ایران مقاومت


( ۲۴ )

نظر شما :

ایرانی ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۳
بنده به عنوان کسی که خود را میهن پرست و طرفدار افزایش توان موشکی و نظامی و قدرت بازدارندگی ایران می داند. با خیلی از نقطه نظرات آقای زیدآبادی موفق نیستم، اما در این مورد بخصوص حق را به ایشان می دهم که ایران باید بطور دقیق حرکت های دشمنان قسم خورده ای نیز اسرائیل و همپیمانان عربش را زیر نظر داشته باشندو هر چند که فکر می کنم مسئولان و خصوصا مسئولان نظامی و اطلاعاتی خوشتبخانه در این مورد کوتاهی نکرده و نمی کنند و کار خویش را به درستی انجام می دهند. ای کاش بقیه مسئولان کشوری نیز احساس مسئولیت و جدیت و هوش و آمادگی مسئولان نظامی را داشتند.
امیر ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۱:۳۳
جناب تام کلنسی نویسنده شهیر رمان های نظامی امنیتی باید جلوی آقای زیدآبادی لنگ بیاندازه! برای جلسه ضد ایرانی رفتن آلاسکا؟ شما میدونی آلاسکا کجاست و چه جور جای پرتی هست و چقدر از تمامی مراکز مهم سیاسی آمریکا دور هست؟ همه میدونن رفته بودن برای تست پدافند ضد موشکی «پیکان»! چرا مسئله به این سادگی که تیتر اول اکثر خبرگزاری های جهان هست رو اینقدر تخیلی میپیچونین؟!
حمید ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۲۷
سلام جناب زیدآبادی جهت اطلاع ،رفته بودند برای آزمایش سامانه دفاع هوایی پیکان ۳.
حسین کاظمی ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۶
تقسیم وظایف تقریبا مشخص است ! اسرائیل از 2 سال قبل شروع به پاکسازی نزدیکی مرزهایش از نیروهای ایرانی کرد و امروز حوزه عملیاتی اش را تا داخل مرزهای عراق گسترش داده است اما اینکه اسرائیل خودرا درگیر جنگ مستقیم با ایران کند دور از عقلانیت است وضعیت کارفرمایان جنگی تقریبا مشابه یکدیگر می باشند از امارات و عربستان تا اسرائیل همگی ترجیح میدهند در ساعت صفر با کمترین تلفات جانی و تاسیساتی مواجه شوند , پیمانکاران جنگی به سرکردگی آمریکا برایشان پر سودتر خواهد بود که ساعت صفر راهر چه بیشتر به تعویق بی اندازند هم از نظر دوشیدن کارفمایان و چه از نظر تحلیل نیروهای مقابل از حزب الله لبنان و حشدالشعبی ها و حوثی ها تا ایران , اینکه از اسرائیل انتظار حمله ای انتحاری بدون تشکیل ائتلاف نیروهای سنتی در درگیرهایی مشابه که هنوز رسمیت چندانی پیدا نکرده است کمی زود به نظر می رسد در دکترین فشار بر جمهوری اسلامی فشار بر مردم ایران برای به میدان آمدنشان به نفع متخاصمین یکی از اصلیترین راه ها برای هرچه کمتر شدن تلفات به نفع متخاصمین می باشد . پاشنه آشیل اینگون جنگها مردم آن کشور می باشند یکی چون ویتنام یکی مثل عراق یا افغانستان .