اقدام رئیس جمهوری امریکا برای دور کردن بار اتهام بزدل بودن است

درگیری شخصی ناشی از تحقیر، علت اصلی تحریم رهبری و وزیر امور خارجه

۰۴ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۸۴۴۳۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
محسن جلیلوند در گفت وگو با دیپلماسی ایرانی معتقد است: تحریم های جدید اعلامی کاخ سفید علیه مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه بیشتر یک موضوع و تسفیه حساب شخصی دونالد ترامپ با این مقامات در جمهوری اسلامی ایران است تا یک سیاسیت و راهبرد منظم در چارچوب فشارهای ایالات متحده بر ایران.
درگیری شخصی ناشی از تحقیر، علت اصلی تحریم رهبری و وزیر امور خارجه

گفت وگو از عبدالرحمن فتح الهی، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی – استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در تشریح برخی از جزئیات تحریم‌های دیروز خود علیه ایران عنوان داشت که طی چند روز آینده محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز تحریم خواهد شد. این نخستین بار است که ایالات متحده عالی ترین مقام دیپلماتیک یک کشور را مورد تحریم قرار می دهد. دیپلماسی ایرانی برای بررسی این مسئله، گفت وگویی را با محسن جلیلوند، کارشناس و پژوهشگر مسائل بین الملل ترتیب داده است که در ادامه می خوانید: 

اساسا دلیل و هدف کاخ سفید از تحریم مقام معظم رهبری و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در شرایطی که دونالد ترامپ مدام دم از مذاکره می زند چیست؟ واشنگتن در این دوگانگی تلاش برای مذاکره و تحریم رئیس دستگاه دیپلماسی به دنبال ایجاد چه شرایطی برای تهران است؟

ببینید تحریم های جدید اعلامی کاخ سفید علیه مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه بیشتر یک موضوع و تسویه حساب شخصی دونالد ترامپ با این مقامات در جمهوری اسلامی ایران است تا یک سیاسیت و راهبرد منظم در چارچوب فشارهای ایالات متحده بر ایران؛ چون در جریان سفر آبه شنیزو، نخست وزیر ژاپن به ایران، مقام معظم رهبری به صراحت عنوان داشتند که دونالد ترامپ را حتی لایق انتقال و ارسال پیام هم نمی دانند. همین سخنان تحقیر جدی رئیس جمهوری آمریکا را در جهان به دنبال داشت، به خصوص بعد از مواضع و اقدامات وی پس از ساقط شدن پهپاد آمریکایی در پنج شنبه هفته گذشته، افکار عمومی جهانی، چه در سطح داخلی آمریکا و چه در سطح منطقه ای در غرب آسیا اکنون وی را شخصیتی ترسو و بزدل تلقی می کنند که خواری کاخ سفید را در برابر ایران رقم زد؛ آن هم در شرایطی که آمریکا خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آماده می کند. چون در آمریکا هیچ مسئله ای برای رئیس جمهوری کشنده تر از این نیست که در میان افکار عمومی به بزدلی شناخته شود. از این رو دونالد ترامپ اکنون یک درگیری شخصی با مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه پیدا کرده است. پیرو این نکته هم تحریم دیروز کاخ سفید در این راستا قابل تحلیل و ارزیابی است. 

آیا تحریم وزیر امور خارجه می تواند اثر سوء و خللی در کار محمد جواد ظریف ایجاد کند؟

خیر. ببینید آمریکا می تواند هر شخصیت و مقام جمهوری اسلامی ایران را که بخواهد تحریم کند، مسئله مهم به این باز می گردد که تحریم ها دیگر اثر و کارایی ندارند. اکنون پس از یک سال از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم در این مدت نزدیک به 80 درصد اقتصاد ایران زیر تحریم است؛ دیگر تحریمی باقی نمانده که بر کشور اعمال شود. لذا تمامی این اقدامات اثری بر دستگاه سیاست خارجی ندارد. یعنی نمی توان با تحریم مانع از سفر و کارهای دیپلماتیک وزیر اور خارجه ایران شد. قبل تر اشاره کردم تحریم مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه ایران یک درگیری شخصی ترامپ با این مقامات است، نه چیزی بیشتر. ولی نکته جالب اینجا است که تحریم ها زمانی علیه وزیر امور خارجه ایران مطرح شده که کاخ سفید و خود ترامپ مرتب از مذاکره بدون پیش شرط و اعزام هیات های میانجیگر سخن می گوید. این دوگانگی نشان از این دارد که ترامپ فقط می خواهد با تحریم این مقامات خود را از بار سنگین ترسو و بزدل بودن خلاص کند.     

اما برخی معتقدند که اقدام شب گذشته وزارت خزانه داری آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه در راستای افزایش فشار برای کشاندن ایران پای میز مذاکره است؛ اررزیابی شما در این خصوص چیست؟

من بر این باورم که با در نظر داشتن تحولات منطقه و نیز شرایطی که بعد از قدام تهران در ساقط کردن پهپاد آمریکایی شکل گرفته است، وضعیت و اقتضائات در مناسبات تهران – واشنگتن به سمت تصاعد تنش پیش می رود. اگر طی روزهای آتی هم ایران به سمت وسوی عملیاتی کردن گام دوم خود در کاهش سطح تعهدات هسته ایش، به خصوص افزایش سطح غنی سازی برود، این روند تصاعد تنش را به اوج می رساند و دیگر موج سینوسی جنگ و مذاکره وجود نخواهد داشت. چون شرایط تنها به سمت افزایش تنش پیش می رود. اتفاقا مسئله ساقط شدن پهپاد و سکوت آمریکا و نیز دیگر اقدامات می تواند با بسترسازی افزایش تنش، شرایط را به یک نقطه حساس بکشاند. البته هنوز به نقطه بحرانی نرسیده ایم. اما انتظار افزایش تنش وجود دارد. در این رابطه آمریکا و اروپا سعی دارند ایران را به تنش زایی متهم کرده و در مقابل با پیش کشیدن مواضعی مانند مذاکره بدون پیش شرط و ارسال هیات های دیپلماتیک اروپایی، خود را تنش زدا نشان دهند. بیانیه اخیر آمریکا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و انگلستان ضد ایران و اتهاماتی که در آن مطرح شده در همین راستا قابل تحلیل است.      

با این وصف تحریم مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه تنش را به نقطه بحرانی خواهد کشاند؟

خیر. من گفتم اقدام ترامپ در تحریم مقام معظم رهبری و وزیر امور خارجه بیشتر درگیری شخصی است و شرایط تنش را به نقط بحرانی نمی برد، اما در عین حال این تحریم می تواند در چارچوب تشدید روند تصاعدی تنش موثر واقع شود. البته واکنش تهران هم در این راستا بسیار تعیین کننده است.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ تحریم رهبری تحریم محمد جواد ظریف ایران و امریکا تشدید تنش در روابط ایران و امریکا


( ۹ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۵ تیر ۱۳۹۸ | ۰۰:۱۳
علیرغم اعمال تحریم های شدید ایران توسط جناب ترامپ بنظر می رسد دیپلماسی جناب ترامپ ونه مجموعه دیپلماسی طوانی مدت امریکا که مجموعه دیپلماسی جناب جان کری و دیپلمات های فعلی باشد از نظر دیپلماسی بین المللی حداقل در مورد ایران شکست خورده است. دست جناب ظریف با مربی گری مقام رهبری در مقابل جناب پمپئو باصورت متورم بعنوان برنده در رینگ دیپلماسی بین المللی بالا رفته است. با توجه به تغییرات در وزارت دفاع در فکر ازفعالیت انداختن دیپلماسی فعال ایران در جهان و سازمانهای بین المللی وفعال کردن پمپئو با صورت متورم است..دلیل دیگر ی برای تحریم مقام رهبری و تهدید به تحریم رئیس دیپلماسی ایران در روزهای اینده نیست.تیم فعلی دیپلماسی ایرا ن بهترین تیم دیپلماسی تاریخ جمهوری اسلامی ایران در وزارت امور خارجه است. وزارت امور خارجه مرکز دیپلماسی است ستاد فرماندهی نظامی جای دیگری است که کار خود را انجام میدهد..سیاستهای جناب ترامپ درشرایط فعلی سیاست جداسازی ایران ، کره شمالی وونزوئلا وبرخوردها با هریک از انها یکی پس از دیگری به تنهائی است. تحرکات ونه تحریم ها در ونزئلارا با توجه به علاقمندی بخش قابل توجهی ازمردم ونزوئلا به رهبریت کشور وناتوانی در تغییر راکاهش داده است. جناب ترامپ وهر مدیر کشور دیگری مخالفین زیادتری نسبت به مادرو در کشور خود دارند ولی قانونی عمل مکنند ونه تحریک شده و مروج هرج ومرج نمیگردند. نامه نگاری فدایت شوم و از راه دور دست شما را دوست عزیز زیر تحریمات فشار میدهم را جهت صدرحکومت کره شمالی ارسال میکند ومیگوید هم تو سلاح هسته ای درزیر تحریم داشته باش هم ما در منطقه با سلاح هسته ای حضور داشته باشیم . .چند بمب هسته ای کوچک شما مطمئنا با توجه به حجم بمب های هسته ای ما در منطقه برای ما در جنوب شرقی اسیا مهم نیست.وتنهافشاررا برایران جهت تغییرات ونه ایجاد تفاهم با نشاندادن چهره علاقمندبه مذاکره با مطرح کردن مطالب غیر واقع هسته ای وبقول سناتور خودشان برجام نخوانده وگزارش های اژانس ندیده افزایش میدهد.جناب ترامپ بنظر میرسد ایران را میخواهد تنها با دهان بسته در کنار رینگ با وجود پنبه در گوش خود بدون توجه به نظرداور جهانی که شورای امنیت است وهمراه گیر بیاورد وناک اوت کند.جناب ترامپ ایران چند هزارسال است که ناک اوت نشده است. دیگران پس از چند سالی حضوربا تشنج در منطقه ناک اوت طولانی مدت چند هزارساله شدند وبا کمک؟ایران ازقل وزنجیر نجات یافتند وبه معابد خودرفتند.اکنون با ادعا بر علیه ایران وکلیه کشورهای منطقه بدون توجه به حقوق ساکنین و دیگران بازگشته اند.نرود میخ اهنین بر سنگ.
سید کاظم همت یار ۰۵ تیر ۱۳۹۸ | ۰۱:۲۹
بنظر من یک فرد ایرانی ‌سال‌های سال در آلمان زندگی کرده وسیاست آمریکا وغرب در زمان رژیم قبل. مقطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران بسیار معنی ‌معانی وشرح مفصل می‌شود ذکر کرد در سابق رژیم سرسپرده وتمام گوش به فرمان آمریکا وتل ابیب غاصب وبر همه پوشیده نیست هم غاصب وهم جانی کودکان کش روابط ذلت وتمام معنی زیر دست وگوش بفرمان آمریکای یغما گر وقلدر. چهل است ایران اسلامی وانقلابی وسربلند ملت قهرمان پرور وفرهنک تاریخ. قدرت آمریکا با یک جمله تاریخی رهبر راحل امام خمینی رحمت الله علیه آمریکا هیچ غلطی نمیکند. وداستان این ایران اسلامی. سر سپرده وذلیل کند. که سفارت آمریکا تروریست واسرائیل غاصب. به ایران برگردد واین آمید یقینن به گور خواهند برد. وامروز این همه فشار وتحریم نتیجه کلیه قلدری تحریم ملت قهرمان ایران وفشار زندگی اعمال کرده چون آمریکا واروپا نوکر وزیر دست جنایتکاران تل ابیب ولا غیره. که هیچ وقت جمهوری اسلامی ایران که با خون پاک شهدای تاریخ وانقلاب محرومان ومستضعفان پیروز شد. وچهل سال تحمل کرده. تا ابد تحمل خواهد مرد وتاابد شعار رهبر راحل آمریکا وتل ابیب هیچ غلطی نخواهند کرد حق همیشه پیروز وباطل وقلدری ‌جنایتکاران تاریخ همیشه نابود من شخصا مسئول نظر ‌گفته های خود هستم
سید کاظم همت یار ۰۵ تیر ۱۳۹۸ | ۰۲:۳۳
در نظر من نتیجه الان ودر نهایت قباحت وقلدری آمریکا سوئال من به آقای ظریف وزیر خارجه محترم. تمام سال‌های سال رایزنی‌های. که مخصوصا در ماه مبارک رمضان. چه بود آیا متوجه نشدی اینها وعده های نیرنک ودروغ پنج بعلاوه یک به گروه آقای وزیرخاجه میدادن وتا آخر دروغ ودر نتیجه آقای رئیس جمهور کلید منزل خود نشان داد چه شد کدام کلید اول ویا دوم بود بنده ارزمان بدو وشروع جلسات اطلاع داشتم وهمیشه منتقد واعلان میکردم. چه برای سفارت چه وزارت خارجه وچه دوستان. داد وفریاد میزدم. گول این نیرنگها ودروغ نخورید این رایزنی ها شاید اهانت بود به ساحت مقدس ملت انقلابی وشهدا وامام راحل امام خمینی رحمت الله علیه.ورهبر معظم از دولتمردان غرب و آمریکا جمعا وبابسته تل ابیب جنایتکار موظفند ایران اسلامی امام راحل رهبر انقلاب. خمینی رحمت الله تذکر وبرحذر وهوشیاری داد فرمودن آمریکا هیچ غلطی نمیکند وآمریکا وتل ابیب جنایتکاران همیشه دشمن انقلاب واسلام ومخصوصا ولایت فقیه. بوده آنها نابودی انقلاب اسلامی بودن. وجناب آقای ظریف مترجم وواسط ضعیف بود آخر آیا مگر اروپائیها. پنج بعلاوه یک بدون نماینده صهیونیستهاحضور وحرکت . شروع می‌شد.خیر به والله دیکتات می‌شد وبه زبانهای مختلف. قرائت و منتشر می‌شد در اصل فرمان تل ابیب وبزبان عبری. وفرمان بود. ومن یادم نرفته صدر اعظم آلمان خانم انگلا مرکل وزیر خارجه وقت. عارض مرض ایدس بود. وهمسر وزیر آلمان خانم نبود بلکه ذکور بودآیا ایشان حلال مشکلات جمهوری اسلامی وملت ما بود. آیا. شرمساری وننگ نبود. صدر اعظم علنا به این وزیر پیغام به وین فرستاد تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران اسرائیل به رسمیت نشناسد. برجام موافقت وحل نخواهدشد وهمان موقع رد شد تا دستور کلی تل ابیب فرمان داد وترامب تروریست یک جانبه پرونده را بست وتحریمها شروع شد به نظر بنده جناب ءقای ظریف ‌همراهان مقصر وکناهکار میدانم. کلید اصلی وحل برجام در دست تل ابیب جنایتکار است والسلام نه ترامب ونه اروپا کلا مسخره واتلاف وقت. وفشار بر ملت ایران بود. واصلا تحریم آقای ظریف بیمعنی وبی اساس است من آقای ظریف هم خطاکار وگنهکار نابخشودنی درمقابل ملت قهرمان وشریف ایران ودر مقابل رهبر معظم فقط آقای ظریف میشناسم با دلایل منطقی ونظر خودم تا حدی ازسیاست روز بیخبر وبی اطلاع نیستم آمادگی سوئال وجواب در مقابل گناه وخطای أقای ظریف ودولت محترم آقای روحانی هم وهمراهان حضور در برجام میدانم وبنده ومسئولیت تحمل می‌کنم هیچ باکی از هیچ فردی نداشته وندارم گفتن حق تلخ است ولی وظیفه شرعی وملی خودم میدانم.