فعالان آکادمیک گروه های تفسیر در اعتراض به رفتارهای اخیر دولت عربستان با علما بیانیه شدیداللحنی صادر کردند

اختصاصی دیپلماسی ایرانی/ فعالان آکادمیک ترکیه: احکام اعدام برای علمای اسلام در عربستان را شدیدا محکوم می کنیم

۱۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۵ کد : ۱۹۸۳۸۰۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
فعالان آکادمیک گروه های تفسیر ترکیه در اعتراض به رفتارها و تصمیمات اخیر دولت عربستان سعودی که قرار است بعد از عید فطر شماری از علمای دینی را اعدام کنند، بیانیه ای صادر و این تصمیم را به شدت محکوم کرد.
اختصاصی دیپلماسی ایرانی/ فعالان آکادمیک ترکیه: احکام اعدام برای علمای اسلام در عربستان را شدیدا محکوم می کنیم

دیپلماسی ایرانی: خبر صدور احکام اعدام برای علمای بی نظیر و مشهور جهان اسلام برای ما فعالان آکادمیک گروه‌های تفسیر در دانشگاه‌های ترکیه مایه اندوه و تأسف فراوان بود. این علما نماینده وحدت مسلمانان هستند و اجرای چنین حکمی ظلمی بزرگ در حق حقوق بشر و آزادی فکر و اعتقاد است.

بر این اساس، مخالفت شدید خود را با این تصمیم حکومت عربستان سعودی در صدور احکام اعدام برای این علمای بزرگ که قرار است بعد از عید فطر اجرا شود ابراز می‌کنیم و همه انسان‌ها به خصوص مسلمانان را به ایستادن در برابر این تصمیم فرامی‌خوانیم. مطرح کردن اتهامات واهی برای علمای مسلمان و درخواست اعدام آنان بر اساس این اتهامات ظلمی بزرگ و آشکار است.

همچنین نگه‌داری بیش از صد عالم مسلمان در زندان‌های عربستان سعودی و در شرایط معیشتی غیر انسانی و محروم کردن آنان از حق ملاقات با خانواده و حتی وکلایشان و نیز محروم کردنشان از حق درمان نیز مایه تأسف شدید است. بی تردید از کسانی که این رفتار ظالمانه را پیش گرفته‌اند انتظار عدالت نمی‌توان داشت.

شایان توجه است که درخواست دادستان کل عربستان برای صدور حکم اعدام در حق علمای مسلمان بیش از هر چیز ظلم به خود دادستانی است، زیرا هرکه عالِمی را بکشد همه عالَم را کشته و هرکه هر کسى را جز به قصاص قتل بکشد چنان است که گویى همه مردم را کشته باشد. خطاب به آنان می‌گوییم: ای کسانی که در پی قتل علمایید، فراموش کرده‌اید قابیل را که برادر خود، هابیل، را کشت؟ این برای اندرز گرفتن کافی نیست؟

دادستان کل عربستان حق ندارد اعتراض کند که قتل این افراد به «امور داخلی» عربستان مربوط می‌شود. علمایی که محکوم به اعدام شده‌اند در خدمت این امت و فراخواندن به حق تلاش‌های بسیار کرده‌اند و جایگاهی والا دارند و امت اسلامی به این جایگاه شهادت می‌دهد. آنان گنجینه ارزشمند امت‌اند. نه فقط اعدامشان، که نگه داشتنشان در زندان حتی برای لحظه‌ای وبالی سنگین بر گردن شماست که برای یک عمرتان کفایت می‌کند. و بدانید که زمینی که به ظلم آبیاری شده باشد هرگز آباد نخواهد شد.

خواستار آنیم که این اعتراض را اعتراضی برآمده از «داخل» و نه خارج بدانید که هدف ما فقط خودمان نیستیم بلکه دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی جهان اسلام است. در این ماه مبارک به خودتان رحم کنید و به ظلم در حق علما در زندان‌هایتان پایان دهید و بدانید که این ظلم آسیبی به چهره آنان نمی‌زند. که آنان هر یک به شرافت قهرمانی رسیده و هر یک قهرمان این امت شده است. مطمئن باشید که اگر دست به اجرای احکام اعدام در حق این علما زدید یا آنان را در بازداشت نگه داشتید لکه ننگی ابدی در تاریختان خواهد ماند. شک نداشته باشید که عقب‌نشینی از این حکم اعدام علمای بزرگ بیش از هر چیز لطفی است که در حق خودتان می‌کنید.

ما فعالان آکادمیک گروه‌های تفسیر دانشگاه‌های ترکیه در کنار علمای بزرگ عربستان می‌ایستیم و مخالفت شدید خود را با اجرای حکم پیشنهادی دادستان کل عربستان مبنی بر اعدام آنان اعلام می‌کنیم و با این بیانیه آن را اطلاع افکار عمومی می‌رسانیم.

فعالان آکادمیک گروه‌های تفسیر دانشگاه‌های ترکیه

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه عربستان سعودی اعدام


( ۲ )

نظر شما :