روسیه: دیدار لاورنتیف با اسد حول محور عادی سازی روابط دمشق و اعراب بود

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۸۲۹۴۷ سرخط اخبار

وزارت خارجه روسیه از مذاکرات میان فرستاده رئیس جمهوری روسیه به سوریه با رئیس جمهوری این کشور در خصوص عادی‌سازی روابط دمشق با کشورهای عربی در روز جمعه خبر داد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از روسیاالیوم، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که الکساندر لاورنتیف، فرستاده رئیس جمهوری روسیه به سوریه و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در روز جمعه با یکدیگر دیدار کردند و در جریان این دیدار دو طرف درخصوص ماموریت‌ها در سوریه طی دوره ما بعد درگیری‌ها و عادی‌سازی روابط دمشق با کشورهای عربی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که لاورونتیف و اسد همچنین به بررسی حل و فصل سیاسی برای بحران سوریه بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت پرداختند.

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: در جریان این دیدار دو طرف بر ماموریت تشکیل کمیته قانون اساسی و آغاز فعالیت آن در نزدیک‌ترین زمان ممکن تاکید کردند.

سفر لاورنتیف به سوریه یک روز پس از دیدار وی با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان صورت گرفت که در جریان آن دو طرف به بررسی چشم‌اندازهای حل بحران سوریه بر اساس قطعنامه  ۲۲۵۴ شورای امنیت، حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و مسأله تشکیل کمیته قانونگذاری در اسرع وقت به عنوان گامی مهم در تقویت روند سیاسی‌ پرداختند.

پیشتر، ریاست جمهوری سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که اسد و لاورنتیف در خصوص جدول کار دوره آتی مذاکرات آستانه، ابتکارعمل‌های مربوط به مبادله بازداشت شدگان و سرنوشت مفقودشدگان، کمیته قانون اساسی و وضعیت ادلب رایزنی کردند.

در این راستا یک منبع آگاه به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که لاورنتیف حامل پیام‌هایی مثبت از سوی رهبری عربستان به رهبری سوریه بود.

از سوی دیگر، منابع آگاه اعلام کردند که در جریان دیدار فرستاده روسیه با محمد بن سلمان، عربستان بر حمایت و حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید و هرگونه مداخله ترکیه در شمال و شرق سوریه را محکوم کرد.

روابط دیپلماتیک و سیاسی میان عربستان و سوریه از آغاز بحران در دمشق در سال ۲۰۱۱ دچار تنش و در پی آن روابط میان این دو کشور پس از بسته شدن سفارت عربستان در دمشق قطع شد.

شماری از کشورهای عربی اقداماتی درخصوص عادی‌سازی روابط با مقامات سوری اتخاذ کردند به طوری که امارات و بحرین سفارتشان را در دمشق گشودند و عمر البشیر، رئیس جمهوری مخلوع سودان به دمشق سفر کرد و کشورهای عربی درخواست‌هایی مبنی بر بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ارائه دادند.

کلید واژه ها: روسیه سوریه


نظر شما :