اردوغان درباره سیسی: اصلا با چنین کسی گفت‌وگو نمی‌کنم

۰۵ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۷ کد : ۱۹۸۱۹۱۴ سرخط اخبار

رئیس جمهوری ترکیه در پی اعدام‌های اخیر در مصر، حمله تندی به عبدالفتاح سیسی، همتای مصری خود داشت و درباره او گفت: اصلا با چنین شخصی گفت‌وگو نمی‌کنم.

به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه‌های "سی.ان.ان ترک" و "کانال دی" ترکیه اظهار کرد: سیسی از زمانی که قدرت را در مصر به دست گرفته، 42 تن را اعدام کرده است که آخرین آنها ۹ جوانی بودند که در پرونده ترور هشام برکات، دادستان سابق این کشور محکوم شده بودند و این قابل قبول نیست.

اردوغان گفت: پاسخ من به کسانی که می‌پرسند چرا با سیسی گفت‌وگو نمی‌کنی، اینست: من هرگز با چنین شخصی گفت‌وگو نمی‌کنم.

رئیس جمهوری ترکیه درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی با اشاره به مسؤولیت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این جنایت تاکید کرد: ترکیه به پیگیری‌های پرونده‌اش ادامه خواهد داد.

او تصریح کرد: کسی که دستور ترور خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را داد، شناخته شده است.

اردوغان افزود: اگر ولیعهد عربستان نمی‌داند، پس چه کسی می‌داند؟

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه خطاب به بن سلمان گفت: اگر از خودت مطمئن هستی، به جای اینکه از نفت و پول برای سرپوش گذاشتن بر جنایت استفاده کنی، بیا و علنا حرف بزن.

او تاکید کرد که کشورش هرگز از پیگیری پرونده ترور خاشقجی دست نخواهد کشید زیرا این جنایت در خاک ترکیه انجام شده است.

اردوغان با تاکید بر اینکه نمی‌توان بر جنایتی که محکومیت بین‌المللی گسترده‌ای را برانگیخته و عربستان را با فشارهای شدیدی مواجه کرده، سرپوش گذاشت، گفت: اسناد و مدارکی که در اختیار داریم آن را ثابت می‌کند.

اردوغان و دیگر مسؤولان عالی رتبه ترکیه‌ پیشتر تاکید کرده بودند، دستور ترور خاشقجی که مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا می‌نوشت، از سوی عالی‌ترین سطوح در مقامات عربستانی صادر شده است.

آنکارا بارها از ریاض خواسته کسانی که مرتکب این جنایت شده‌اند را برای محاکمه به ترکیه تحویل دهد اما مسؤولان عربستانی مخالفت کرده‌اند.

رئیس جمهوری ترکیه در همین مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد: منطقه امنی که احتمالا در شمال سوریه ایجاد می‌شود، باید تحت کنترل ترکیه باشد.

این مقام ترکیه‌ای تاکید کرد که کشورش هرگز با انتقال موقعیت منطقه امن در سوریه به جای دیگری موافقت نخواهد کرد اگر خارج از حوزه استراتژیک ترکیه باشد.

وی بر حق ترکیه در اتخاذ تدابیر خود در مقابل موشک‌ها و خمپاره‌هایی که از سوریه به خاک این کشور شلیک نمی‌شوند، تاکید کرد.

اردوغان با اشاره به اینکه توافقنامه آدانا (با دمشق) به ترکیه فرصت اجرای عملیاتی در سوریه علیه تروریسم را می‌دهد، گفت: نمی‌توان به بشار اسد مشروعیتی که استحقاق آن را ندارد، داد و اگر در محتوای توافقنامه تامل شود، ما حق اخراج تروریست‌ها تا آخر را داریم.

رئیس‌جمهوری ترکیه‌ با اشاره به سلاح‌هایی که آمریکا به سوریه منتقل می‌کند، گفت: این سلاح‌ها فروخته شده‌اند و این کار واقعا انجام شده به عنوان مثال داعش بسیاری از اینها را خریداری کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا به باری بر دوش اروپا تبدیل شده، گفت: آنها نمی‌خواهند ترکیه به اتحادیه اروپا ملحق شود چون ما مسلمان هستیم.

او گفت‌وگوی تلفنی روز پنج‌شنبه خود با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش را مثبت و سازنده خواند و گفت: روابط من با ترامپ درباره سوریه خوب است و این حل مشکلات را تسهیل می‌کند.

رئیس جمهوری در این تماس تلفنی درباره روابط دوجانبه آنکارا-واشنگتن و در راس آن تحقق هدف رسیدن حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۷۵ میلیارد دلار نیز گفت‌وگو کرد.

او گفت: ترامپ دراین گفت‌وگو به من گفت که به نتیجه نرسیدن قرارداد سامانه‌های موشکی پاتریوت دو کشور به دلیل شما نبوده بلکه به اوباما مربوط می‌شود، اگر او موفق شده بود آن را در کنگره تصویب کند، ما امروز در چنین وضعیتی نبودیم.

اردوغان در ادامه تصریح کرد که احتمالا بعد ۳۱ مارس به دعوت ترامپ به آمریکا سفر می‌کند و او نیز از ترامپ برای سفر به ترکیه دعوت کرده است.

او افزود: آمریکا به روابط خود با ترکیه اهمیت بسیاری نشان می‌دهد، آنها به زودی شخص مهمی همانند سفیر را در آنکارا منصوب خواهند کرد و چه بسا او یک یا دو هفته دیگر کار خود را آغاز کند.

وی درباره روابط کشورش با روسیه نیز تاکید کرد: روابط دو کشور به شکل مثبت و سازنده‌ای ادامه دارد و جدیتی که روسای دو کشور در روابط بین‌المللی دارند، به منزله ارزش افزوده‌ای برای روابط دوجانبه است.

کلید واژه ها: رجب طیب اردوغان عبدالفتاح السیسی


( ۲ )

نظر شما :