تجار اسلحه، تصمیم گیران اصلی عرصه سیاسی ایالات متحده

امریکا بر سر فروش اسلحه حتی با اسرائیل هم شوخی ندارد

۳۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۰۷۰۸ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
عمرو عبدالسمیع می‌نویسد: امریکا بعد از آن که اسرائیل در مناقصه ای توانست از واشنگتن پیشی بگیرد، مانع از عقد قرارداد فروش ۱۲ فروند جنگنده اف – ۱۶ ساخت اسرائیل شد. روشن شد جنگنده هایی که اسرائیل می تواند بسازد از دستگاه های پیشرفته الکترونیکی بهره می برد، و با وجود تایید این قرارداد و موافقت رسمی رئیس جمهوری امریکا، دونالد ترامپ، با این توافق، اما از سوی دیگر به عرصه تازه ای از اختلافات میان ترامپ با نهادهای دولتی امریکا تبدیل شد. به گونه ای که وزارتخانه های دفاع و دارایی به اضافه سازمان امنیت مرکزی امریکا (سی آی ای) با آن مخالفت و به این اصل استناد کردند که مطابق توافقات امضا شده میان امریکا با اسرائیل، این رژیم حق ندارد جنگنده هایی که خود امریکا می فروشد یا اجازه ساخت آنها را به کشور دیگری می دهد، به طرف سومی بفروشد. 
امریکا بر سر فروش اسلحه حتی با اسرائیل هم شوخی ندارد

نویسنده: عمرو عبدالسمیع

دیپلماسی ایرانی: دیگر کاملا روشن شده است که ایالات متحده نقاب از چهره واقعی خود برداشته و الآن به عنوان یک تاجر اسلحه، نه بیشتر، عمل می کند. این واقعیت را زمانی می توانیم دریابیم که به بازخوانی مواضع امریکا نسبت به هم پیمانان واشنگتن بپردازیم. شاید بتوانیم در راس آنها اسرائیل و ترکیه را مثال بزنیم، امریکا بعد از آن که اسرائیل در مناقصه ای توانست از واشنگتن پیشی بگیرد، مانع از عقد قرارداد فروش 12 فروند جنگنده اف – 16 ساخت اسرائیل شد. روشن شد جنگنده هایی که اسرائیل می تواند بسازد از دستگاه های پیشرفته الکترونیکی بهره می برد، و با وجود تایید این قرارداد و موافقت رسمی رئیس جمهوری امریکا، دونالد ترامپ، با این توافق، اما از سوی دیگر به عرصه تازه ای از اختلافات میان ترامپ با نهادهای دولتی امریکا تبدیل شد. به گونه ای که وزارتخانه های دفاع و دارایی به اضافه سازمان امنیت مرکزی امریکا (سی آی ای) با آن مخالفت و به این اصل استناد کردند که مطابق توافقات امضا شده میان امریکا با اسرائیل، این رژیم حق ندارد جنگنده هایی که خود امریکا می فروشد یا اجازه ساخت آنها را به کشور دیگری می دهد، به طرف سومی بفروشد. 

در مورد ترکیه، موضوع پیچیده تر است. سلطان رجب طیب اردوغان، قراردادهای تسلیحاتی با کشورهایی می بندد که امریکا آنها را به چشم رقیب می بیند، مثل روسیه، که آنکارا با آن توافق کرد تا سامانه دفاع هوایی اس – 400 را از آن خریداری کند. واشنگتن گفت در صورتی که آنکارا بخواهد این توافق را عملیاتی کند، با تحریم های شدید امریکا مواجه خواهد شد که می تواند بر روابطش با امریکا، غرب و پیمان ناتو تاثیر بگذارد. همچنین باعث خواهد شد تا امریکا در مساله فروش جنگنده های اف – 35 که رئیس جمهوری امریکا آن را تایید کرده است، تجدید نظر کند. ترامپ در این باره با تهدید گفت ترکیه نه حق دارد امریکایی ها را گروگان بگیرد و نه تسلیحات دفاعی از روسیه بخرد و نه می تواند تهدیدی برای پیمان ناتو باشد.  

به این ترتیب واشنگتن از همه ابزارهای فشار استفاده می کند تا اجازه ندهد متحدانش از روسیه تجهیزات دفاعی با هر کیفیتی بخرند. 

این اخلاق تاجر اسلحه است که جایگاه رهبری را در کشورش تصرف کرده و به گونه ای تصمیم می گیرد که همه بگویند در امریکا لابی تاجران اسلحه حکمرانی می کنند (البته شکی نیست که لابی های تجار و کارخانه های اسلحه سازی یکی از قوی ترین تشکل های تصمیم گیر سیاسی در امریکا هستند).

در گذشته نزدیک، این شیوه محدود به جنگ های هوشمند و درگیری ها بود تا به این ترتیب خرید سلاح افزایش یابد، اما الآن کار به جایی رسیده که امریکا نسبت به کوچکترین قرارداد تسلیحاتی واکنش نشان می دهد، و حتی از کوچکترین قرارداد به سود پیمانکاران اسلحه مثل لوکهید ماترین و غیره نمی گذرد. در رفتارهای ایالات متحده منطق تجارت بر معیارهای سیاسی به شکل خجالت آوری برتری یافته است.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه دونالد ترامپ قرارداد تسلیحاتی اسرائیل قرارداد تسلیحاتی امریکا


( ۷ )

نظر شما :

Aa ۳۰ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۵۰
همش بخاطر حسادت و طمع زیادی است که این دنیا اینطوری به گند کشانده شده توسط زورگوها.کاری به این دو کشور ندارم کلأ عرض میکنم.