شریک محمد بن سلمان فقط نظاره‌گر است

امارات ناظر خاموش پرونده خاشقجی

۲۶ آذر ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۰۶۵۴ اخبار اصلی خاورمیانه
بسیاری از تحلیلگران، سیاست ها و رفتارهای ولیعهد عربستان را به شدت تحت تأثیر توصیه های ولیعهد امارات می دانند. کشوری که در گیرودار پرونده خاشقچی سکوتی سخت پیشه کرده است.
امارات ناظر خاموش پرونده خاشقجی

دیپلماسی ایرانی: امارات متحده عربی در گیرودار قتل «جمال خاشقچی» و حتی پس از اعلام رسمی کشته شدن او ازسوی عربستان سعودی سکوت پیشه کرده است. ناظران این سکوت را فرار از تنگنای بین المللی ای می دانند که عربستان خود را درگیر آن کرده است.

به گزارش میدل ایست نیوز به نقل از عربی پست به نظر «مرزوق بن مشعان العتیبی»، تحلیلگر عربستانی، آن کسی که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان را درگیر بسیاری از مسائل منطقه ای کرده «محمد بن زاید»، ولیعهد امارات است، اما این بدان معنا نیست که او خود را درگیر جنایتی کند که توجه دنیا را به خود جلب کرده است.

العتیبی به «عربی پُست» می گوید که راز سکوت امارات در این است که بن زاید نمی خواهد خود را گرفتار این پرونده کند و نامش در میان متهمان بیاید. به خصوص که فشارها بر محمد بن سلمان بالا گرفته و همه می خواهند که جزئیات جنایت فاش شود، موضوعی که پرونده را پیچیده تر کرده و آینده محمد بن سلمان را در هاله ای از ابهام فروبرده است.

این یعنی که تصفیه خاشقچی ابعادی بسیار فراتر از آن چیزی پیدا کرده که کسانی می پنداشته اند. از این لحاظ، العتیبی بر آن است که اوضاع داخلی عربستان هم در آینده نزدیک مانند سابق نباشد و این در سطح منطقه ای هم پیامدهایی خواهد داشت.

او تأکید می کند که موضوع خاشقچی باعث تغییراتی سیاسی و اجتماعی درون عربستان سعودی می شود و تعادلات و روابط منطقه ای را در خاورمیانه تغییر خواهد داد و بسیاری از پرونده های جنجالی در منطقه مانند جنگ یمن و تحریم قطر و پرونده اخوان المسلمین را پایان خواهد داد.

بن زاید، مهندس سیاست های عربستان

از سوی دیگر، «عبدالله الطویل» تحلیلگر اماراتی، به عربی پُست گفت که روش ها و سیاست های عربستان با امارات متحده عربی همسان است، به خصوص در برخورد با فعالان و مخالفان سیاسی و زندانی کردن و تعیقب آنان. او این احتمال را بالا می داند که در آنچه برسر خاشقچی آمد امارات هم دست داشته باشد. شاهد او بر این مدعا آن است که یک گروه از عاملان قتل خاشقچی بعد از پایان عملیات عازم امارات شده اند.

الطویل گفت: «امارات که در آن بن زاید در رأس هرم است گرداننده اصلی سیاست ها در عربستان است. بن زاید را می توان مهندس اصلی سیاست های عربستان دانست».

به نظر الطویل، سران امارات از نزدیک موضوع خاشقچی و واکنش ها به آن را زیر نظر دارند، اما به صورت محرمانه، مبادا انگشت اتهام به سوی آنان هم نشانه برود.

در این راستا، الطویل معتقد است که امارات با همه تلاش هایی که پشت پرده برای بیرون بردن عربستان از تنگنای پرونده خاشقچی به خرج داده، این احتمال را هم که عملا نقش عربستان در موضوع اثبات شود در نظر می گیرد تا راه برای حضور و تأثیر خودش در جامعه بین الملل را باز نگه دارد. او تأکید می کند که اگر عربستان در این موضوع به مشکلی برخورد، اولین کسی که به آن پشت خواهد کرد امارات متحده خواهد بود.

موضعگیری امارات و قتل خاشقچی و عربستان

الطویل می گوید که تلاش های امارات در موضوع پرونده خاشقچی به صورت محرمانه ادامه دارد. فرستاده ها و تماس ها میان امارات و عربستان برای هماهنگی درباره این موضوع در پس پرده رد و بدل می شود. اما امارات منتظر است تا ببیند تحقیقات و بازپرسی های ترکیه به کجا خواهد انجامید. به خصوص رفتار منفعت طلبانه آشکار امریکا که برای سرپوش نهادن بر موضوع به روابط مالی اشاره می کند. از آن طرف، ترکیه در این پرونده هم از امریکا سود می گیرد هم از عربستان.

به نظر الطویل، وقتی همه چیز روشن شد، اگر امریکا کنار محمد بن سلمان بایستد امارات هم با آن همراهی خواهد کرد، اما اگر ادله چنان قاطع بود که کار به ضرر بن سلمان تمام شد، امارات سکوت پیشه خواهد کرد. نشانه این تصمیم آن است که «انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجی امارات، از صحنه سیاسی و رسانه ای کنار رفته و درعوض «ضاحی خلفان»، فرمانده پلیس دبی، که به اظهارات جنجال برانگیز مشهور است متصدی دفاع از عربستان سعودی شده است.

همچنین امارات از سفیر کنونی خود در امریکا خواهد خواست که برای بیرون بردن عربستان از تنگنای بین المللی اش بکوشد و به خصوص بر مواضع امریکا در این پرونده تأثیر نهد.

پایگاه «میدل ایست آی» که مرکز آن در انگلستان است در 19 اکتبر 2018 خبر داد که دربار سلطنتی عربستان بررسی تغییر روند جا به جایی قدرت در این کشور را در دستور کار قرار داده است. قتل جمال خاشقچی در دفتر کنسولگری عربستان در استانبول بهانه را درست امریکا می دهد که در این روند «دخالت مستقیم» داشته باشد.

تحریریه دیپلماسی  ایرانی/11

کلید واژه ها: امارات متحده عربی محمد بن سلمان جمال خاشقجی


( ۲ )

نظر شما :