برلین: لزوم موضع مشترک اروپا در برابر آمریکا/ به مذاکرات با روسیه نیاز داریم

۰۳ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۸۰۲۷۶ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آلمان بر لزوم اتحاد اروپا در برابر آمریکا در مسائل مورد اختلاف تأکید کرده و از لزوم مذاکرات با روسیه برای حل اختلافات بین‌المللی سخن گفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه‌ای با روزنامه "ژنرال آنسایگر" سوئیس از پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد که اخیراً انتقادهای زیادی به آن وارد می‌شود دفاع و تأکید کرد: که این بسته مهاجرتی پاسخ مشترک جامعه جهانی به مسئله‌ای است که حالا به همه ما مربوط می‌شود. مهاجرت یک واقعیت صرف در تمام جهان است. این پیمان حالا برای این هدف به‌کار برده می‌شود که مبنای عاقلانه‌ای را در این راستا ایجاد کنیم. این پیمان نه‌تنها برای آلمان بلکه برای همه انسان‌ها خوب است. این پیمان مهاجرتی این مسئله را آشکار می‌کند که کرامت انسانی غیر قابل تقسیم است.

پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد قرار است در نشست سران کشورها در 19 و 20 آذر در مراکش مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. سازمان ملل می‌خواهد اصول اساسی برای برخورد با مهاجران و پناهجویان را در این پیمان تعیین کند. البته تا به حال بسیاری کشورها با این پیمان مخالفت کرده‌اند.

"هایکو ماس" در ادامه سخنانش تصریح کرد: پیمان مهاجرتی یک پیشرفت بزرگ است. این یک اعلامیه سیاسی است که بیش از 190 کشور سازمان ملل متحد به آن ابراز تعهد کرده‌اند. این مسئله مطرح است که استانداردهای مشابهی را برای بازگرداندن پناهندگان تنظیم کنیم. ما باید جرائم قاچاق را کاهش دهیم. مرزها را امن کنیم و با دلایل پناهندگی مبارزه کنیم. مهاجرت یکی از فوری‌ترین مسائل جهانی است، بنابراین این خوب است که تا حد امکان کشورهای بیشتری از این پیمان مهاجرتی حمایت کنند.

وی در ادامه گفت: پوپولیست‌های راستگرا در اتحادیه اروپا از مسئله مهاجرت استفاده می‌کنند تا با ادعاهای غلط ترس‌ها و نگرانی‌ها دامن بزنند، این چیز جدیدی نیست. این مسئله مهم است که در این باره به‌صورت گسترده بحث شود. پیمان مهاجرت سازمان ملل یک تهدید نبوده بلکه اقدامی معقول است.

لزوم موضع‌گیری مشترک اروپا در برابر آمریکا

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تصریح کرد که هیچ کشوری در اروپا نمی‌تواند موضوع مهاجرت را به‌تنهایی تنظیم کند. تنظیم و جهات‌دهی کردن این مسئله یک چالش جهانی است. ما تنها به‌صورت مشترک می‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما باید در اروپا سعی کنیم که در مسئله مهاجرت به یک حداقلی از توافق دست پیدا کنیم.

وی در ادامه به اختلافات با آمریکا در مسائل مختلف پرداخته و در پاسخ به این پرسش که آیا آلمان به‌عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل که از بهار امسال این جایگاه را به دست می‌آورد می‌خواهد یک اروپای متحد در برابر سیاست اول آمریکای ترامپ بسازد گفت: خیر، اما ظرفیت سیاسی ما در معرض خطر است. ما اروپاییان هیچ شانسی نداریم که علایق و منافع خود را از جمله در مسائل تجاری و یا در مناقشات هسته‌ای درباره توافق اتمی با ایران در پیش گیریم اگر هرکشوری به‌طور جداگانه با آمریکا درگیر شود. تنها مشترکاً و به‌صورت اروپای متحد ما در این راستا یک شانس واقعی داریم.

وی در ادامه به مسئله ارتش اروپایی پرداخته گفت: این مسئله واضح است که اروپا همچنین در زمینه سیاسی دفاعی باید توسعه پیدا کند.  اتحادیه اروپا می‌تواند در این راستا شایستگی‌های نظامی و غیر‌نظامی به دست آورده و آن‌ها را به هم مرتبط کند.

وی همچنین گفت: اگر ما حالا در عرصه سیاست خارجی شایسته‌عمل‌تر شویم به‌گونه‌ای که در شورای وزرای امور خارجه در مسائل مشخصی دیگر به‌صورت یکجانبه تصمیم‌گیری نکرده بلکه با رأی اکثریت این کار را انجام دهیم یک گام دیگر به جلو بر خواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه همچنین تأکید کرد که از دوران عضویت غیردائم کشورش در شورای امنیت سازمان ملل برای صحبت کردن درباره عملیات صلح سازمان ملل در شرق اوکراین استفاده خواهد کرد.

ماس درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه نیز گفت: هدف مستقیم ما همچنان این است که اوکراین را پایدار کنیم و یک آتش‌بس واقعی را در پیش گیریم. اگر ما موفق به اجرای توافق مینسک شویم می‌توانیم درباره کاهش تحریم‌ها علیه سوریه مذاکره کنیم و البته تازه بعد از این مرحله.

ما به مذاکرات با روسیه برای راه‌حل اختلافات بین‌المللی نیاز داریم

وی افزود: موضع من در قبال روسیه تنها به این مسئله ارتباط دارد که دولت روسیه چگونه رفتار می‌کند. ما به مذاکرات با روسیه برای راه‌حل اختلافات بین المللی نیاز داریم، با این حال ما باید همچنین انتظارات شخصی خود را کاملاً آشکار کنیم.

هایکو ماس در ادامه به پروژه انتقال گاز نورد استریم 2 که مورد انتقاد آمریکا است پرداخته گفت: این یک پروژه اقتصادی است. ما می‌خواهیم امنیت انرژی خود را بر مبنای گسترده‌ای قرار دهیم. طبیعتاً ما از نظر سیاسی همچنین به این مسئله توجه داریم که انتقال گاز از طریق اوکراین در آینده متوقف نشود.

درخواست مجدد برای شفاف‌سازی درباره پرونده قتل خاشقجی

وی همچنین راجع به مناسبات با ترکیه گفت: اگر اتباع آلمانی همچنان بدون هر دلیلی در ترکیه بازداشت شوند ما نمی‌توانیم بدون هیچ اقدامی این مسئله را تحمل کنیم. من این تصور را دارم که شریک مذاکرات ما در ترکیه هم این مسئله را فهمیده است، این خوب است که ما در این باره دوباره به‌صورت فشرده با هم صحبت کنیم.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین در بخش دیگری از این مصاحبه بار دیگر بر موضع کشورش درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود در کنسولگری ترکیه تأکید کرده گفت: ما خواستار شفافیت و روشن شدن کامل قتل وحشتناک خاشقجی هستیم. عامل و افراد پشت‌پرده این قتل باید مجازات شوند. ما صادرات تسلیحات به عربستان را کاملاً متوقف کرده‌ایم.

انگلیسی‌ها خود باید درباره همه‌پرسی دوم برگزیت تصمیم بگیرند

وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از این مصاحبه با توجه به مسئله برگزیت و در پاسخ به این پرسش که "آیا شما از یک همه‌پرسی دوم درباره برگزیت حمایت می‌کنید؟" گفت: انگلیس خود باید در این باره تصمیم بگیرد. هر گونه مشاوره‌ای در این باره به لندن در این شرایط غیرسازنده است. در هر حال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای این اتحادیه یک فقدان است. من علاقمند به باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا هستم اما آن‌ها به‌گونه‌ای دیگر در این باره تصمیم گرفته‌اند.

وی درباره شرایط بد دولت ائتلافی در آلمان نیز گفت: انسان‌ها از ما انتظار دارند عاقلانه بر کشور حکومت کنیم و این انتظار بحقی است، در این راستا ما باید مراقب باشیم.

کلید واژه ها: آلمان ایالات متحده امریکا روسیه اتحادیه اروپا


( ۱ )

نظر شما :