روزنامه صباح: جسد خاشقجی در اسید حل و به لوله‌های فاضلاب ریخته شد

۱۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۷ کد : ۱۹۸۰۰۱۵ سرخط اخبار

روزنامه «صباح» وابسته به دولت ترکیه بدون ذکر نام منابع مرتبط نوشت که بررسی نمونه­‌های آب شبکه فاضلاب آثار ماده اسید را نشان می­‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم، این روزنامه در ادامه نوشت که محققان معتقدند که جسد «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار مخالف سعودی در اسید حل شده و پس از آن‌که به مایع روانی تبدیل شد، آن را در لوله‌­های فاضلاب ریختند.

خاشقجی در روز دوم اکتبر گذشته پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول برای دریافت مدارک اداری توسط سعودی­‌ها کشته شد.

ریاض پس از تأکید بر خروج زنده خاشقجی از کنسولگری به ناچار و تحت فشارهای وارده به قتل او داخل این ساختمان اعتراف کرد اما با ارائه روایت­‌های متناقض، شک و تردیدهای زیادی را در این زمینه برانگیخت. دولت سعودی از ابتدا از مشاجره و درگیری و سپس از عملیات «عناصر خودسر» سخن گفت که هیچ ارتباطی با دربار پادشاهی نداشته­‌اند.

در مقاله­‌ای که روزنامه واشنگتن پست در دوم نوامبر منتشر کرد،‌ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه تأکید کرده که دستور قتل روزنامه نگار سعودی از جانب عالی‌ترین مقام دولت عربستان صادر شده است. وی همزمان بر برائت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی از این جنایت تأکید کرده است.

روزنامه نزدیک به مقام­‌های ترکیه بدون ذکر نام این مقام­‌ها، پیوسته «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را به دست داشتن در قتل خاشقجی متهم می‌­کند.

در اواخر اکتبر دادستان کل ترکیه تأکید کرد که خاشقجی پس از ورود به کنسولگری خفه و جسدش تکه تکه شده است.

پس از آن نیز «یاسین اقطای» مشاور اردوغان، دلیل مثله کردن جسد این روزنامه‌نگار را تسهیل در روند ذوب کردن آن دانست.

یک مقام ترک بلندپایه بدون اینکه نامش فاش شود، روز دوشنبه اعلام کرد که عربستان یک کارشناس سم‌شناسی و نیز یک کارشناس شیمی را برای از بین بردن شواهد جنایت قتل خاشقجی به استانبول اعزام کرده بود.

قبل از صحبت در مورد ذوب کردن جسد، محققان ترک عملیات تفتیش از چند مکان در کنسولگری و منزل کنسولگر را انجام دادند.

«خدیجه چنگیز» نامزد خاشقجی روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: «جمال! کلمات از بیان احساسات و غم واندوه من با شنیدن خبر تکه تکه کردن جسدت و ذوب کردن آن در اسید قاصرند!»

وی در توئیت‌­های دیگری به زبان عربی، ترکی و انگلیسی نوشت: «ما را از اقامه نماز بر تو و دفن در در مدینه منوره طبق وصیت خودت چنانچه شایسته بودی، محروم کردند».

کلید واژه ها: جمال خاشقجی


نظر شما :