نقشه شوم امریکایی ها برای سقوط ریاض

فقط ایران می تواند عربستان را نجات دهد

۲۳ مهر ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۷۹۵۲۷ اخبار اصلی خاورمیانه
به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هشدار داده شد که تنها از دو طریق می تواند خودش را حفظ کند یا از طریق آغاز جنگ با گروه کوچکی در جنوب که به سادگی امکان پیروزی بر آن وجود دارد، که همان گروه حوثی ها باشد، و دیگری دادن خراج به ترامپ، تا بتواند از طریق شمال و شرق از آن محافظت کند. 
فقط ایران می تواند عربستان را نجات دهد

نویسنده: دکتر محجوب احمد قاهری، نویسنده تونسی

دیپلماسی ایرانی: کشورهای ثروتمند عربی، که در این نوشته منظور عربستان سعودی است، در سندان یمن و چکش ترامپ به خاطر ایران گیر کرده اند. بر این اعتقادم که برای عربستان راهی جز ایران برای نجات خود باقی نمی ماند، به دلیل سقوط اخلاقی بزرگی که بعد از کشتار یمن دچارش شده است و همچنان ادامه دارد تا آن جا که ورشسکتگی و فروپاشی تهدیدش می کند. 

عربستان جنگی سراسری را در یمن به راه انداخته است و پول های ملتش را سخاوتمندانه برای ترامپ خرج می کند فقط به خاطر این که با ایران دشمنی دارد. دولت امریکا عربستان را قانع کرده که ایران تنها دشمنش است که در جنوب از طریق یمن و در شمال از طریق عراق محاصره اش کرده است، و عربستان در واقعیتی است که باید در برابر ایران از خود محافظت کند. 

به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هشدار داده شد که تنها از دو طریق می تواند خودش را حفظ کند یا از طریق آغاز جنگ با گروه کوچکی در جنوب که به سادگی امکان پیروزی بر آن وجود دارد، که همان گروه حوثی ها باشد، و دیگری دادن خراج به ترامپ، تا بتواند از طریق شمال و شرق از آن محافظت کند. 

در یمن، عربستان در باتلاقی گیر افتاده است که انتظارش را نداشت و نمی داند چگونه می تواند از آن خارج شود. جنگ وارد چهارمین سال خود شده و هزینه های سنگینی را بیش از آن که متوجه جماعت حوثی ها شود، متوجه خود عربستان کرده است. این کشور همیشه نگران، نمی تواند در این جنگ پیروز شود مگر با کشتن کودکان مدارس و زنانی که در جشن های عروسی شرکت دارند. رهبران آن ورشکست شده اند و جام خشم خود را از این اتفاق بر سر افراد بی گناه می ریزند. تعداد حملات هوایی که عربستان علیه یمن انجام داده به بیش از 92 هزار پرواز رسیده است. این را هم برای آگاهی دادن می گویم که هزینه یک ساعت پرواز با جنگنده اف 22 رپتور بیش از 44 هزار دلار و برای جنگنده اف 15 بیش از 7 هزار دلار است، حالا با من تصور کنید که چند جنگنده عربستانی در یک حمله هوایی شرکت می کند، و چند ساعت این هواپیماها برای کشتن یمنی ها صرف رفت و آمد خود می کنند، این جدای از هزینه هایی است که صرف ریختن بمب بر سر افراد بی گناه می شود.

ترامپی که عربستان را در باتلاق یمن گرفتار کرده، اکنون از آن پول حمایتش در برابر ایران را طلب می کند. در کمال وقاحت ترامپ آل سعود را تحقیر می کند و می گوید باید پول حمایتی که از آنها می کنیم را بپردازند، آنها را در مقابل حمایتی که از آنها به عمل می آورد رسما ذلیل می کند. آنها هم سخاوتمندانه به او پول می دهند. و برای این که همه چیز را از دست رفته می بینند سودای اشغال قطر را در سر می پرورانند، تا ثروت هایش را به تاراج ببرند، مشابه همین بحران را عربستان با کویت دارد، بر سر چاه های نفتی که از سال 2014 قرار بوده به طور مشترک از آنها نفت استخراج شود، این بحران به قدری جدی است که ممکن است عربستان به خود جرات بدهد و برای تصاحب این چاه ها از قدرت نظامی استفاده کند، همه اینها برای این است که عربستان به پول نیاز دارد، چرا که در حال حاضر در بدترین شرایط کسری بودجه اش به سر می برد، و همه اینها برای این است که می خواهد از خودش در برابر ایران محافظت کند. همان ایرانی که به زعم حکام عربستان می خواهد همسایگانش را ببلعد. 

طرح امریکایی ها در خاورمیانه در سایه حمایت رهبران عرب موفقیت های استثنائی به دست خواهد آورد، با ایران هراسی. ایران هراسی با هدف تضعیف همه کشورهای منطقه به استثنای رژیم صهیونیستی انجام می شود. تاراج اموال کشورهای عربی و تحریم ایران همه کشورها را با هم تضعیف می کند. و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان حاضر است آلت دست امریکایی ها شود تا آنها به این هدفشان برسند و در مقابل خودش جای پدرش، سلمان بنشیند. در حالی که ولیعهد فراموش کرده است که با این کار کشورش همه چیز را از دست می دهد و از آن چیزی نمی ماند برای این که می خواهند از هم بپاشد، آن هم با توهم «دشمنی با ایران».

بر این باورم که برای عربستان راهی نیست جز این که ایران نجاتش دهد. اگر عربستان دستش را به سوی ایران دراز کند، و روابط طبیعی با آن برقرار کند، و به این جنگی که فقط باعث کشتار یمنی ها در سایه بهتان و دروغ ادامه می یابد، پایان دهد، جنگی که فقط در آن پول هایش را از دست می دهد، و حد وقفی برای خراج دادن به ترامپ برای این که در برابر ایران از آن حمایت کند، در نظر بگیرد، تردیدی نیست که می تواند از این وضعیت خود را نجات دهد. شکی نیست که به سود ایران هم هست که روابط عادی با عربستان داشته باشد. مگر این که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بخواهد مثل آن «کابوی» وقیح شود و به همان شیوه رفتار کند. به نظر می رسد که او در دو مصیبت گرفتار شده است، از یک سو می خواهد تخت سلطنت را حفظ کند و از سوی دیگر چشم بسته برای حفظ تاج و تخت پول فقط به امریکایی ها می دهد، در حالی که انتظار می رود از پدرش چیزی جز بقایای کشورش به ارث نبرد.

منبع: الرای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: یمن ایران و عربستان محمد بن سلمان


( ۱۴ )

نظر شما :

جلیل ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۳
مقاله از اساس بر فرض غلط استوار شده اونم اینکه آمریکا باعث مشکل بین ایران و عربستان هست در حالیکه کاملا برعکس هست با همین فرض غلط نتایج مقاله هم به همین موارد اشتباه ختم شده است
علی ۲۳ مهر ۱۳۹۷ | ۱۸:۱۷
مقاله خوبی بود اما بن سلمان نادان تر از این حرف هاست