معنای خروج از برجام برای توافق احتمالی با کره شمالی

دست ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون بسته است

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۷۶۵۳۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
نقض توافق ایران به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی نشان داد که آمریکا قابل اعتماد نیست و باعث خواهد شد کیم جونگ اون انگیزه کمتری برای اعطای امتیازات مهم داشته باشد.
دست ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون بسته است
نویسنده: گریگوری کورته
دیپلماسی ایرانی: همزمان که پرزیدنت ترامپ روز سه شنبه اعلام کرد دیگر در توافق هسته ای ایران نمی ماند، یک پیام نه چندان محرمانه به رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون فرستاد. 
ترامپ گفت: «اقدام امروز دربردارندهٔ یک پیام قطعی است: ایالات متحده دیگر تهدیدات پوچ نمی کند. وقتی قولی می دهم، به آن عمل می کنم.» 
حتی در حین سخنرانی ترامپ، وزیر امور خارجه، مایک پومپئو، در راه شبه جزیره کره بود تا مقدمات مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای کره شمالی را آماده کند. ترامپ گفت: «برنامه ریزی ها در حال انجام است، روابط در حال شکل گیری است. این امید را دارم که به توافق خواهیم رسید.» 
همان مسائلی که باعث خروج ترامپ از توافق ایران شد، موانعی در مذاکرات کرهٔ شمالی خواهند بود و در برخی موارد این موانع بزرگ تر هم خواهند بود چون کره شمالی بر خلاف ایران در حال حاضر سلاح اتمی دارد. 
رابرت آینهورن، مشاور پیشین وزارت امور خارجه در کنترل تسلیحات در دولت اوباما، گفت: «نقض توافق ایران به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، نشان داد که آمریکا قابل اعتماد نیست و باعث خواهد شد کیم جونگ اون انگیزهٔ کمتری برای اعطای امتیازات مهم داشته باشد.» 
آینهورن گفت که موضع ترامپ در قبال توافق ایران می تواند دست او را در مذاکرات با کره شمالی بسته نگه دارد. در مورد رفع تحریم ها، حقوق بشر و تکنولوژی موشک، ترامپ ممکن است برای ایران استاندارد هایی را تعریف کرده باشد که دستیابی به آن ها برای کره شمالی غیرممکن به نظر می رسد. 
ترامپ چهار مشکل اساسی با توافق ایران دارد که توسط پرزیدنت اوباما و پنج قدرت جهانی دیگر مورد مذاکره قرار گرفته و به طور رسمی به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می شود.  
* برجام به برنامه موشک های بالستیک ایران نپرداخته است. 
* جلوی رفتار ایران در منطقه را نگرفته است.
* مقررات این توافق پس از ۱۰ تا ۱۵ سال منقضی می شود. 
*امتیاز آزاد کردن دارایی های ایران که در طی سال ها تحریم آمریکا بلوکه شده بود را به آن ها می دهد. 
ترامپ، با گذشتن از سال ها مذاکرات در سطح پایین، که قبل از توافق هسته ای ایران اتفاق افتاده بود، به سمت یک نشست تاریخی با کیم در هفته های آتی به سرعت پیش می رود. ترامپ گفت: «مکان مشخص است، زمان و تاریخ و همه چی مشخص شده است.» 
بر اساس قانونی که در زمان اوباما تصویب شده، ترامپ می بایست هر ۱۲۰ روز در مورد تحریم های ایران تصمیم گیری کند. در آخرین بار ترامپ تحریم ها را تعلیق کرد. سه شنبه، ترامپ یادداشت ریاست جمهوری را امضاء کرد تا از این توافق خارج شود و بتواند تحریم ها را دوباره اعمال کند. 
از آنجایی که کره شمالی در مسیر توسعه سلاح اتمی خود از ایران جلو تر است، این احتمال وجود دارد که یک انبار هسته ای با ظرفیت ۶۰ کلاهک داشته باشد. ایران و سایر کشورهای بالقوه هسته ای تماشا خواهند کرد که چگونه کیم می خواهد از آن قِسِر در برود. 
توافقنامه ای در سال ۱۹۹۴ با کره شمالی که در زمان دولت کلینتون مذاکره شده بود و به عنوان چارچوب مورد توافق شناخته می شد، باعث کند شدن برنامه هسته ای کره شمالی برای ۸ سال شد. این توافق در زمان دولت جورج دبلیو بوش با شکست مواجه شد که بخشی به خاطر فتنه انگیزی کره شمالی بود اما ایالات متحده به وعده خود برای کمک به کره شمالی برای توسعه انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز ادامه نداد. 
کلینگر گفت: «این تفکر وجود دارد که خروج آمریکا از توافق ایران، باعث خواهد شد که کره شمالی فکر کند نمی توان به هیچ توافقی با آمریکا اعتماد کرد. کره شمالی در حال حاضر فکر می کند که نظام سیاسی ایالات متحده بی ثبات است. ما سیاستمان را هر چهار تا هشت سال عوض می کنیم.» 
همانطور که ایران متوجه شد که یک رئیس جمهور ایالات متحده ممکن است توافقی که رئیس جمهور پیشین امضاء کرده است، را حفظ نکند، هر دو کشور ممکن است محاسبه کنند که رئیس جمهور بعدی آمریکا ممکن است با توافقی بهتر به سراغ آن ها بیاید.

منبع : یو اِس اِی تو دی / ترجمه دیپلماسی ایرانی / ۳۳

کلید واژه ها: برجام ترامپ کره شمالی


نظر شما :