اردوغان به دنبال تحریک احساسات علیه آمریکاست

دیپلماسی گروگانگیری، بازی خطرناک ترکیه

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۰ کد : ۱۹۷۶۵۲۷ اخبار اصلی اروپا آمریکا
زندانی بودن به مدت یک سال و نیم به خاطر اتهامات کذب، فرد را تغییر می‌دهد. من فکر نمی‌کنم پدرم هیچ وقت آن آدم سابق شود.
دیپلماسی گروگانگیری، بازی خطرناک ترکیه

نویسنده: دیه گو کوپولو
دیپلماسی ایرانی:
۷ اکتبر ۲۰۱۶، اندرو برونسون، کشیش ۵۰ ساله آمریکایی که به عنوان یک مبلغ در ترکیه مشغول به کار بود، به اداره پلیس احضار شد. از سال ۱۹۹۵، برونسون در شهر ازمیر در غرب ترکیه، به عنوان یک کشیش پروتستان، زندگی می کرد. زمانی که پلیس تماس گرفت، او منتظر تجدید مجوز اقامت خود بود و فکر می کرد آماده شده است. در عوض پلیس او را به خاطر سوءظن همکاری با تروریست ها بازداشت کرد و او را بدون اتهام برای یک سال و نیم زندانی کرد.
چند هفته قبل از ۱۶ آوریل سال جاری، آغاز محاکمه برانسون، او در نهایت از اتهامات عنوان شده علیه خود مطلع شد: جاسوسی و ارتکاب جرائم از طرف سازمان های تروریستی. گروه های تروریستی از این قرار می باشند: حزب گارگران کردستان (پ. ک. ک) که ده ها سال است شورش های جدایی طلبی را هدایت می کنند و طرفداران فتح الله گولن، یک روحانی مسلمان که در پنسیلوانیا زندگی می کند و دولت ترکیه او را مسئول کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ می داند. بر اساس رای دادگاه، برونسون، تا ۷ مِی، تاریخ جلسهٔ بعدی دادگاه، در زندان می ماند. اگر مجرم شناخته شود با ۳۵ سال محکومیت به زندان خواهد رفت.
در ماه آگوست گذشته، دختر ۲۰ ساله برونسون، ژاکلین فرناری، در زندان با او ملاقات کرد. برونسون ۵۰ پوند لاغر شده بود و دخترش به من گفت: «قیافه اش عوض شده بود، صدایش عوض شده بود... خیلی سخت بود که پدرم را در آن وضعیت بببینم.»
برای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، پرونده برونسون، فرصتی برای استفاده از دیپلماسی گروگانگیری بود. اردوغان در سخنرانی خود در پاییز گذشته، از دولت ترامپ، در قبال آزادی برونسون، استرداد گولن را خواستار شد. مقامات آمریکایی گفته اند «کشیش را به ما برگردانید» اردوغان نیز گفته است: «شما هم یک روحانی دارید. او را به ما بدهید آن موقع ما برونسون را به شما خواهیم داد.»
محبوس ماندن برونسون از نظر سیاسی برای اردوغان اهمیت دارد. دولت او ۱۸ آوریل، خواستار انتخابات ناگهانی شد که قرار است ۲۴ ژوئن برگزار شود. اردوغان که از سال ۲۰۰۲ ترکیه را رهبری می کند، با عملیات نظامی جدیدش علیه نظامیان کرد در شمال شرقی سوریه، می خواهد بر شور و شوق ملت گرایی سرمایه گذاری کند. او همچنین می خواهد پایه های قدرت خود را محکم کند. براساس رفراندوم قانون اساسی سال گذشته، حاکمیت قدرت تحت اختیار ریاست جمهوری قرار می گیرد.
احتمالا اردوغان باید در انتخابات به پیروزی قانع کننده ای دست یابد قبل از آنکه، پیش بینی شرایط بد اقتصادی موجب ایجاد واکنش شدید بین طرفدارانش شود. او می داند که با تحریک واشینگتن می تواند نظر مردم را با خود همراه کند و پروندهٔ برونسون این اجازه را به او می دهد.
روابط بین آنکارا و واشینگتن زمانی رو به افول گذاشت که آمریکا شروع به تجهیز نیروهای کُرد برای مقابله با داعش در سوریه کرد و پس از آن دادگاه مهمت هاکان آتیلا در نیویورک بود، بانکدار ترکی که جرم وی کمک به ایران برای دور زدن تحریم ها اعلام شد.
ترکیه نیز در حال خرید موشک های ضد هوایی S-۴۰۰ روسی است که سیستم دفاعی ناتو از پس آن ها بر نمی آید. این خرید ممکن است تنش بین ترکیه و متحدان غربی را افزایش دهد، که منجر به دور بعدی تحریم ها خواهد شد.
در اولین جلسه دادگاه برونسون در ۱۶ آوریل، بر اساس شهادت شاهدین که صورت و صدای آن ها مخدوش شده بود تا هویتشان مخفی بماند، گفته شد که کشیش عضوی از یک شبکه مبلغین مسیحی تحت حمایت سیا بوده است که هدفشان آوردن نظامیان پ. ک. ک به داخل برای کمک به آن ها در تقسیم کردن کشور ترکیه بوده است.
برونسون تنها شهروند آمریکایی در لیست زندانیان عقیدتی است که توسط کمیسیون بین المللی آزادی مذهبی ایالات متحده صادر شده است. معاون کمیسیون، ساندرا جولی، در طی ماه اکتبر گذشته با برونسون دیدار کرد و گفت که از وضعیت او شوکه شده است.
وکیل برونسون گفته است: «من می خواهم امیدوار باشم و امید دارم که ممکن است او آزاد شود اما در موارد این چنینی، همه چیز بسته به قانون نیست، چیز های دیگری نیز هستند که نقش تعیین کننده ای دارند.»
ژاکلین، دختر برونسون در کالیفرنیا، منتظر رای دادگاه است. او به تازگی ازدواج کرده و مراسم خود را به تعویق انداخته تا پدرش او را در مراسم همراهی کند. او گفته است: «زندانی بودن به مدت یک سال و نیم به خاطر اتهامات کذب، فرد را تغییر می دهد. من فکر نمی کنم پدرم هیچ وقت آن آدم سابق شود.»

منبع : آتلانتیک / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / ۳۳

کلید واژه ها: برونسون اردوغان کشیش ترکیه ترکیه و آمریکا


نظر شما :