دیدگاه آمریکا به اروپا نزدیک تر شده است

آیا مکرون موفق به جلب رضایت ترامپ شد؟

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۶۳۲۷ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
برای مردی که از میان رهبران کشورهای خارجی دوستان اندکی دارد و معمولا به حرف هایشان نیز گوش نمی دهد، دیدار با مکرون توانسته موثر باشد.
آیا مکرون موفق به جلب رضایت ترامپ شد؟

رابین رایت

دیپلماسی ایرانی: امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، به طور جدی در حال صحبت با دونالد ترامپ بود. در پایان روز پنجشنبه به نظر می رسد که توانسته از یک برخورد شدید بین آمریکا و ایران جلوگیری کند. در ابتدای روز، ترامپ اعلام کرد که اگر مسئله توافق هسته ای برطرف نشود و تهران به غنی سازی هسته ای ادامه دهد، جنگ آغاز خواهد شد. ترامپ با عصبانیت گفت: "قرار نیست چیزی را از سر بگیرند. اگر غنی سازی را مجددا آغاز کنند، در دردسر بزرگی خواهند افتاد، بزرگتر از آنچه تا به حال داشته اند. این خط این نشان." وی توافق هسته ای را احمقانه و خنده دار خطاب کرد و گفت هیچ وقت نباید ایجاد می شد.

اما عصر همان روز، بعد از صحبت با مکرون، ترامپ برخورد نرم تری داشت و گفت که ایالات متحده و متحدان اروپایی اش می توانند بسیار سریع میان خودمان به توافق برسند. وی گفت: "من فکر می کنم که حرف همدیگر را خوب می فهمیم."

مکرون سعی دارد ترامپ را مجاب کند تا با ایران مصالحه کند و از توافق هسته ای خارج نشود. وی گفت که تمرکز"چهار ستون" چنین توافقی بر روی برنامه موشکی تهران و دخالت در خاورمیانه از جمله سوریه، عراق و یمن، خواهد بود.

مکرون ادامه داد: "توافق ایران مسئله ی مهمی است. اما ما باید این توافق را بخشی از یک تصویر بزرگ تر ببینیم که آن هم امنیت در کل منطقه است." وی گفت که ما مسئله سوریه و عراق را داریم و باید ثبات هم پیمان هایمان را در منطقه حفظ کنیم و ایران در منطقه باید حضور داشته باشد.

پیشنهاد سازش مکرون از آن جهت برای ترامپ جالب است که می تواند موجب ایجاد توافقِ نظری رسمی بین قدرت های غربی بر سر موضوعات مهم خاورمیانه شود که ایران در آنها دخیل است. دیپلمات های ارشد اروپایی از ایجاد دو دستگی در توافق ایران ابراز نگرانی کردند چون باعث خواهد شد اتحاد آن سوی آتلانتیک تضعیف شود. ترامپ صبح دیدار خود با ترامپ گفت ایران پشت پرده تمام مسائل در خاورمیانه است. او پرسید: "این چه توافقی است که اجازه تست موشک بالستیک را در هر جا می دهد؟ این چه توافقی است که در مورد یمن صحبت نمی شود در مورد سایر مشکلات ما با ایران صحبت نمی شود. ببینید که ایران در عراق چه می کند."

با این حال، طبق گفته نمایندگان اروپا، این مصالحه تنها شامل چهار کشور غربی دارای حق امضاء است و چین و روسیه که دارای قدرت برابر در مسئله توافق هسته ای هستند، در این مصالحه جایی ندارند. مسئله ی بسیار حساس برای کاخ سفید فرا رسیدن مهلت اتمام تحریم های برنامه هسته ای ایران است.

این مصالحه ی پیشنهادی با دو مشکل مواجه است، اول اینکه اروپایی ها از واشنگتن می خواهند که علاوه بر ماندن در توافق به تعهدات خود نیز در قبال آن عمل کند.

هر سه قدرت اروپایی که توافق را امضاء کرده اند، در این هفته با ترامپ مذاکره خواهند کرد تا او را از ترک توافق باز دارند. ترامپ بعد از صحبت با مکرون در عصر روز سه شنبه گفت: "من فکر می کنم که ما صحبت های موثری در مورد ایران داشتیم و درآینده اقداماتی را انجام خواهیم داد."

مشکل دوم این مصالحه، راضی کردن ایران به قبول مدارک تکمیلی توافق است. ظریف در مصاحبه خود گفته است که تهران دیگر تقاضایی را قبول نمی کند. آژانس نظارتی سازمان ملل مکررا پایبندی ایران را به توافق اعلام کرده در حالی که آمریکا مدام آن را نقض کرده است.

مکرون در دیدار خود با ترامپ و به عنوان بخشی از این مصالحه، از او خواسته است که نیروهای نظامی آمریکا در سوریه بمانند تا از گسترش نفوذ ایران در منطقه جلوگیری شود. وی گفت: "با همدیگر در دراز مدت می توانیم راه حلی برای مسئله سوریه پیدا کنیم."

ترامپ اوایل این ماه گفت که " ماموریت انجام شد" و از ژنرال های خود خواست تا نیروهای خود را ظرف مدت چهار تا شش ماه از ماموریت خارج کند. گویا ترامپ به درخواست مکرون گوش کرده است. او گفته است: "ما باید به خانه برگردیم اما می خواهیم که تاثیری ماندگار از خود به جای بگذاریم."

برای مردی که از میان رهبران کشورهای خارجی دوستان اندکی دارد و معمولا به حرف هایشان نیز گوش نمی دهد، دیدار با مکرون توانسته موثر باشد. رئیس جمهور ممکن است مانند گذشته درباره این موضوع نیز، نظرش را عوض کند. سوال اصلی این است که آیا او وارد روابط دیپلماتیک با ایران خواهد شد یا خیر.

منبع : نیویورکر / ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

کلید واژه ها: توافق مکرون و ترامپ برجام دیدار مکرون و ترامپ مکرون برجام


نظر شما :