اقتصاد رو به رشد ایالات متحده

عددهایی که به نفع کاخ سفید ترامپ است

۰۴ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۳۹۳۸ اخبار اصلی آمریکا
رشد تولید خالص داخلی در سه ماهه سوم سال 2017 به 3,3 درصد رسید. دولت ترامپ هدف خود را رسیدن به رشد 4 درصدی قرار داده است. مشاوران اقتصادی کاخ سفید تخمین زده‌اند که بدون طوفان‌های بزرگی که ایجاد شد رشد می‌توانست روی عدد 3,9 درصد بایستد.
عددهایی که به نفع کاخ سفید ترامپ است

نویسنده: فرد لوکاس

دیپلماسی ایرانی: رشد شاخص های اقتصادی در دوران دونالد ترامپ کاملا مشخص است. با پایین آمدن نرخ بیکاری و رشد مصرف اقتصاد مستحکم تر شده است. ترامپ روز پنج شنبه در مراسمی در کاخ سفید اعلام کرد «رشد اقتصادی از 3 درصد عبور کرده است. در دو سه ماهه پشت سر هم، به جز دوران طوفان ها، آمار حول و حوش 4 درصد رشد بود و به یاد بیاورید در زمانی که دفتر ریاست جمهوری را به دست گرفتید در کجا بودیم.»

ترامپ همچنین به بیان تفاوت میان دوران هشت ساله اوباما و وضعیت کنونی پرداخته است. «این کشور درحال سقوط اقتصادی بود. درحالی که امروز تجارت های کوچک در بهترین وضعیت 34ساله گذشته خود حضور دارند و ما تازه کار را آغاز کرده ایم.» ترامپ همچنین به تبلیغ برنامه های آینده خود در اصلاحات مالیاتی پرداخت. آن چیزی که جمهوری خواهان مدت هاست به دنبال آن هستند. مرکز نظرسنجی ملی انجمن تولیدکنندگان اعلام کرد که 94,6درصد از پاسخ دهندگان چشم انداز مثبتی برای شرکت های آمریکایی در سال 2018 می بینند. این بهترین نتیجه ای است که در 20 سال گذشته به دست آمده است. این عدد در اواخر سال 2016، 63 درصد بود. این رویکرد مثبت را به نگرش های جدید دولت ترامپ نسبت داده اند. «بیشتر پاسخ دهندگان درباره قوانین مالیاتی جدید صحبت می کنند و درباره نحوه نظارت ها بحث دارند. اینها اولویت های اول و دوم آنها هستند. اولویت سوم زیرساخت هاست. این مسائل به تشویق بیشتر سرمایه گذاران منجر می شود.» اینجا به چهار شاخص اساسی که در دوران ترامپ پیشرفت کرده اند می پردازیم:

1-رشد به 4 درصد نزدیک می شود

رشد تولید خالص داخلی در سه ماهه سوم سال 2017 به 3,3 درصد رسید. دولت ترامپ هدف خود را رسیدن به رشد 4 درصدی قرار داده است. مشاوران اقتصادی کاخ سفید تخمین زده اند که بدون طوفان های بزرگی که ایجاد شد رشد می توانست روی عدد 3,9 درصد بایستد. درحالی که در دوران اوباما این عدد هرگز به 3درصد نرسید. بهره وری نیروی کار به 3 درصد رسیده درحالی که این عدد در سه ماهه سوم سال 2016 در حدود 1,5درصد بود.

براساس اعلام کاخ سفید ثروث خانواده ها با افزایش 1,7تریلیون دلاری به 96,2 تریلیون دلار رسید و نزدیک به 1,4 میلیون آمریکایی از زمانی که ترامپ به دفتر کار خود وارد شده است دیگر نیازی به کمک های غذایی ندارند. نرخ بیکاری به 4,1 درصد کاهش یافته است و در پایین ترین نقطه در 17 سال گذشته و دوران بیل کلینتون، قرار گرفته است. در 12 ایالت رکورد پایین ترین میزان بیکاری ثبت شده است.

2-بازارهای سهام به بهترین رکورد رسیده اند

بازار سهام در دوران اوباما دوران خوبی داشته و عالی عمل کردند اما رکوردها در دوران ترامپ ثبت شده است. شاخص صنعتی داو جونز به بیش از 32 درصد در زمان انتخابات رسیده بود و در 30 نوامبر برای اولین بار به بیش از 24 هزار امتیاز رسیده بود. ترامپ در کاخ سفید اعلام کرد: «به دلیل اصلاحات قانونی ما بازار سهام به رکورد رسیده است. امیدواریم روزهای بهتری را هم ببینیم. ایجاد 5 تریلیون دلار ثروت جدید.» این 5 تریلیون دلار مربوط به سه هفته قبل است و پیش بینی می کنیم که حالا احتمالا به رکورد 6 تریلیون دلار رسیده باشیم.

3-شرکت ها بازگشت سریع را تجربه کرده اند

ترامپ به شرکت هایی جدید اشاره می کند که سرمایه گذاری های گسترده جدیدی را در ایالات متحده آمریکا انجام داده اند. ترامپ در این باره می گوید: «همه دارند برمی گردند. آنها به کشور ما برمی گردند. این شرکت ها همه دارند برمی گردند و این بازگشت روندی سریع دارد.» برخی از مثال ها و نمونه ها عبارتند از:

  • گروه تکنولوژیک فاکسکان که سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در ویسکانسین برای ساخت کارخانه ای انجام داده که 3 هزار کارگر را استخدام کرده است. این شرکت پیش بینی می کند که بتواند با سرمایه گذاری بیشتر 22 هزار نفر دیگر را نیز به صورت غیرمستقیم استخدام کند.
  • شرکت کورنینگ در طول دوران دونالد ترامپ سرمایه گذاری جدید 500 میلیون دلاری در ایالات متحده انجام داده که هزار شغل درست کرده است.
  • شرکت برودکام در دوران کاخ سفید ترامپ 20 میلیون دلار سرمایه گذاری در سال انجام خواهد داد.

4-سلامت مصرف و اعتماد به نفس کارفرمایان

وضعیت اقتصادی به گونه ای است که رهبران کسب و کار، اقتصاددانان و مردم عادی ایالات متحده احساس بهتری نسبت به روزهای پیش رو دارند. شاخص ضریب اطمینان مصرف کننده برای پنجمین ماه پیاپی رو به رشد است به بالاترین میزان در 17سال گذشته رسیده و بالاتر از 129,5قرار دارد. موسسات گالوپ و ولز فارگو شاخص های کسب وکارهای کوچک خوش بینانه و روبه رشد نگاه می کنند و در سه ماهه آخر سال جاری نسبت به سه ماهه آخر سال گذشته افزایش داشته است.

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ شاخص اقتصادی


نظر شما :