انتظاراتی که از آلمان می رود

آینده سیاسی جهان در گرو دولت ائتلافی مرکل

۰۵ مهر ۱۳۹۶ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۷۲۰۰۷ اخبار اصلی اروپا آمریکا
نتیجه انتخابات روز یکشنبه با پیامدهای امنیتی در سطح بین‌المللی، تجارت آزاد و پاسخ اروپا به حالت تهاجمی روسیه پیوند دارد. مرکل از سال 2005 آلمان را رهبری می‌کند.
آینده سیاسی جهان در گرو دولت ائتلافی مرکل

نویسنده: دنیل کوچیس

پدیپلماسی ایرانی: روز یکشنبه یکی از مهم ترین انتخابات اروپا انجام شد. مردم آلمان به پای صندوق های رای رفتند و پارلمان جدید را انتخاب کردند. به این ترتیب مشخص خواهد شد که آنگلا مرکل صدراعظم باقی خواهد ماند. آلمان یکی از بزرگ ترین کشورهای اروپایی است. این کشور پرجمعیت ترین کشور اروپاست و بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی این قاره را در اختیار دارد. شریکی مهم در ناتو برای ایالات متحده به شمار می رود و پایگاه های حیاتی نظامی را با بیشتر از 36 هزار نیروی نظامی میزبانی می کند.

نتیجه انتخابات روز یکشنبه با پیامدهای امنیتی در سطح بین المللی، تجارت آزاد و پاسخ اروپا به حالت تهاجمی روسیه پیوند دارد. مرکل از سال 2005 آلمان را رهبری می کند. در حال حاضر، اتحاد دموکرات مسیحی راست میانه آلمان در کنار اتحاد سوسیال مسیحی در باواریا، ائتلافی بزرگ را با حزب سوسیال دموکرات چپ میانه در آلمان، دولت مرکزی را اداره می کنند. محبوبیت مرکل به عنوان رهبر عمدتا به علت موفقیت اقتصادی آلمان گره خورده است. در ماه مارس 2005، نرخ بیکاری آلمان در حدود 12,6درصد بود اما امروز این عدد روی 3,7 درصد ایستاده است. در سال گذشته مازاد تجاری 280 میلیارد دلاری آلمان دومین رکورد در جهان بود که عمدتا به واسطه یورو، صادرات آلمان را ارزان تر از آنچه باید کرده است.

ائتلاف جدید

اتحاد دموکرات مسیحی و اتحاد سوسیال مسیحی بیشترین تعداد کرسی های پارلمان (بوندستاگ) را به دست آوردند. پس از انتخابات فدرال سال 2009، دموکرات های مسیحی و سوسیال مسیحی ها به ائتلافی با دموکرات های آزاد دست پیدا کردند. دموکرات های آزاد که در انتخابات سال 2013 نتوانستند کرسی های پارلمانی خود را حفظ کنند، حزبی از نظر اجتماعی و اقتصادی آزادند که به طور عمومی از تجارت و بازار آزاد طرفداری می کنند. دموکرات های آزاد به دنبال بازگشت به پارلمان بوده و به طور بالقوه می خواهند ائتلافی جدید با مرکل تشکیل دهند. با ائتلاف با دموکرات های آزاد، مرکل نسبت به اتحاد با سوسیال دموکرات ها، بیشتر به سوی سیاست های تجارت آزاد حرکت می کند. در عین حال، از نظر بنیاد هریتیج، شاخص های آزادی اقتصادی آلمان در سال 2017 به رتبه 26 در جهان رسیده و نسبت به رتبه 19 در سال 2013 سقوط کرده است.

بحران مهاجرت

مسالع مهم انتخابات آلمان تاثیر مداوم بحران مهاجران است. آلمان تقریبا 2 میلیون نفر مهاجر گرفته است و سیاست درهای باز مرکل حضور فراوان مهاجرانی را که به دنبال پناهندگی در آلمان هستند را موجب شده است. این تصمیمات اثری محسوس در دنیای واقعی داشتند. آلمان هدف حملات تروریستی بود و از جمله این حملات در کریسمس گذشته در برلین را می توان نام برد. دولت بعدی در برلین همچنان با تاثیر مداوم بحران مهاجران روبه رو خواهد بود. علاوه بر این نگرانی های امنیتی و سوالات درباره تاثیر مهاجران بر جامعه آلمان و افزایش هزینه های مالی ورود مهاجران ادامه خواهد داشت.

آلمان در سال 2016 در حدود 21,7 میلیارد یورو برای مهاجران صرف کرد و وزارت دارایی این کشور انتظار دارد که از سال 2017 تا سال 2020 به بیش از 86 میلیارد دلار برای تغذیه، مسکن، آموزش پناهندگان و کمک به کشورهای دیگر برای جلوگیری از جریان مهاجرت نیاز باشد. آلمان در کنار کشورهایی مانند یونان و ایتالیا به اعمال فشار بیشتر به برخی از کشورهای اروپای شرقی برای پذیرش مهاجران به نام اتحادیه اروپا ادامه داده است. این مساله به ادامه جدل میان اتحادیه اروپا و برخی از اعضایش دامن زده است. سیاست های مهاجرتی مرکل موجب محبوب تر شدن پوپولیست افراطی در آلمان شده و باعث ایجاد اصطحکاک با اتحادیه مسیحیان، حزب خواهر اتحادیه مسلمانان دموکراتیک باواریا شده که در برابر سیاست های درهای باز مرکل با مهاجران ایستاده است.

اتحاد ناتو

در دوران صدارت مرکل، آلمان نقش بیشتری را در ناتو پذیرفت. هزینه های دفاعی آلمان افزایش پیدا کرد و این کشور متعهد شد که به معیارهای ناتو در صرف کردن 2 درصد از تولید ناخالص داخلی در امور دفاعی پایبند بماند. مرکل همچنین نیروهای آلمانی را به لیتوانی اعزام کرده است جایی که باید برای گسترده تر کردن نیروهای ناتو در بالتیک، خدمت کنند.

روسیه

انتخابات یکشنبه نیز به طور قابل توجهی در راهبردهای آلمان و اتحادیه اروپا در قبال روسیه تاثیر خواهد داشت. از جمله حفظ تحریم های روسیه برای انزوای این کشور به علت تجاوز به کریمه. مرکل تا کنون از تحریم هایی که انجام شده، حمایت کرده است. درحالی که بعضی از احزاب سیاسی در آلمان از جمله سوسیال دموکرات های رقیب به طور کلی سازشگری با روسیه را نسبت به تقابل با آن بیشتر ترجیح می دهند.

روسیه بسیار دوست دارد که درست به مانند انتخابات ایالات متحده در انتخابات آلمان نیز تاثیر بگذارد. توماس هالدنوان، معاون رئیس آژانس امنیت ملی آلمان، از اقدامات فعال روسیه برای نفوذ در افکار عمومی آلمان صحبت کرده است. احزاب سیاسی آلمان و نهادهای دولتی این کشور نیز هدف حملات سایبری روسیه بودند. به عنوان مثال در حمله سایبری ماه می 2015 بیش از 16 گیگابایت اطلاعات دزدیده شد. در گزارش اخیر شورای آتلانتیک، راه های دیگری مشخص شده که روسیه در نظر داشت بر گفتمان سیاسی آلمان تاثیر بگذارد از جمله این راه ها تقویت پیوند با احزاب سیاسی طرفدار کرملین در آلمان است.

دولت بعدی در برلین با مسائل کلیدی دیگری مانند امنیت انرژی، روابط با ترکیه و دوران اتحادیه اروپای پس از برگزیت روبه رو خواهد بود. نتیجه انتخابات روز یکشنبه و نوع ائتلافی که شکل می گیرد به روشن شدن جهت آینده سیاسی آلمان و مسائل کلیدی که احتمالا برطرف خواهد شد کمک خواهد کرد. سیاستگذاران آمریکایی باید به این انتخابات توجه داشته باشند.

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: مرکل دموکرات های آزاد ناتو آلمان


نظر شما :