پشت پرده سفر مرکل به افغانستان

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۱۶۰۴۷ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، ˈآنگلا مرکلˈ درحالی در اولین ساعات بامداد روز جمعه با همراهی توماس دماتزیر،وزیر دفاع خود بدون اطلاع قبلی وارد فرودگاه نواز شریف افغانستان شد که حتی حامد کرزی،رییس جمهوری افغانستان بعد از فرود هواپیمای حامل وی در باند فرودگاه،از این سفر مطلع شد.

مرکل هدف از پنجمین سفرش به افغانستان را که یک هفته بعد از کشته شدن یک سرباز آلمانی در این کشور انجام شد،دیدار با نظامیان مستقر در افغانستان اعلام کرد اما برخی رسانه های آلمانی دلایل دیگری برای این سفر مطرح می کنند.

شنبه گذشته (4 مه) یک سرباز واحد ویژه فرماندهی (KSK) به هنگام یک عملیات مشترک با نیروهای افغانی در افغانستان کشته شد. این سرباز 32 ساله، اولین عضو ارتش آلمان بود که از حدود دو سال پیش تاکنون در افغانستان کشته شده است.

توجه ویژه رسانه های داخلی آلمان به سفر یک روزه مرکل به افغانستان و انتشار عکس های تازه ای از صدراعظم در ژست های متفاوت از جمله با لباس ضد گلوله با واکنش های بسیار زیادی مواجه شد و همین موضوع شائبه تبلیغاتی بودن این سفر را در ذهن ها متبادر کرد.

روزنامه یونگه ولت از جمله رسانه هایی بود که با نگاه انتقادی به این سفر پرداخته و هیاهوی رسانه ها درمورد آن که غیرمنتظره و محرمانه خوانده شده بود را تبلیغات زودهنگام انتخاباتی مرکل برای انتخابات ملی پارلمانی ماه سپتامبر ارزیابی کرد.

یونگه ولت در این رابطه نوشت:کمتر از 5 ماه مانده به انتخابات،مرکل در افغانستان نمایش تبلیغاتی راه انداخت و با ژست ها و لباس های نظامی و جلیقه ضد گلوله، خود را در مقابل دوربین ها قرار داد و در این راه برخی رسانه های آلمانی نیز برای موفقیت آمیز بودن این نمایش،به او کمک کردند تا وضعیت دموکرات مسیحی ها را در نظرسنجی ها ارتقاء دهند.

نکته جالب دیگری که درمورد زمان این سفر مورد اشاره قرار گرفته اینکه،مرکل همان روزی به افغانستان سفر کرده است که گزارشی عجیب درمورد وی در روزنامه بیلد به عنوان یکی از رسانه های حامی بی چون و چرای صدر اعظم به چاپ رسیده بود.

به نوشته یونگه ولت در گزارش روزنامه بیلد،ادعای مرکل مبنی بر یک شهروند عادی بودن در آلمان شرقی کمونیست زیر سوال برده شده و صدر اعظم آلمان به پنهان کردن برخی حقایق درمورد دوره ای از زندگی اش متهم شده است.

یونگه ولت،سفر چند ساعته مرکل به افغانستان که به گفته مقام های آلمانی بدلیل مسائل امنیتی،کاملا محرمانه و بدون اطلاع مقام های افغانی انجام شده را از منظر خارجی نیز مورد سوال قرار داده و از این سفر به عنوان یک دهن کجی دیپلماتیک نام برده است.

به نوشته این روزنامه،دولت افغانستان در هنگام فرود هواپیمای حامل مرکل در مزار شریف از این سفر مطلع شده است و اینکه مرکل هیچ دیداری با حامد کرزی را در این سفر در دستور کار نداشت،از نظر عرف سیاسی نمی توان توجیه کرد.

به نوشته این روزنامه به نقل از دفتر ریاست جمهوری افغانستان،کابل نیز در واکنش به این اقدام غیر دیپلماتیک مرکل،این رفتار وی را ˈغیر محترمانهˈ خوانده و تاکید کرده است که وقتی نمایندگان یک دولت خارجی قصد دیدار از افغانستان را دارند ،باید قبل از سفر خود دولت این کشور را در جریان قرار دهند.

دفتر رییس جمهوری افغانستان همچنین یادآور شده که اینگونه دیدارهای از قبل اعلام نشده،مطابق با عرف دیپلماتیک نیست.

درعین حال مرکل که در پیام توئیتری خود درباره این سفر،دلیل آن را صرفا دیدار با نظامیان آلمانی در افغانستان عنوان کرده بود،در صحبت هایش با رسانه ها در واقع برای رهبران افغان تعیین تکلیف کرد و برای دولت کرزی دیکته سیاسی نوشت.

مرکل در ظاهر خطاب به سربازان خود در شهر قندوز اما در اصل خطاب به دولت این کشور،گفت: ما همچنان روند سیاسی را در افغانستان زیر نظر خواهیم داشت.

یونگه ولت در رابطه با سخنان مرکل در این شهر،نوشت: قندوز نمادی از خونین ترین جنایت های ارتش آلمان بعد از جنگ جهانی دوم است که طی آن یک ژنرال آلمانی در سپتامبر 2010، دستور بمباران دو تانکر حامل سوخت در این منطقه را صادر کرد که این دستور منجر به کشته شدن 142 نفر شد که بیشتر آنها غیر نظامیانی بودند که برای تخلیه سوخت داخل تانکرها در محل حضور داشتند.

به نوشته این روزنامه،منطقه قندوز در افغانستان جایی است که طی 10 سال اخیر 53 سرباز آلمانی در آن کشته شده اند.

مرکل در دیکته سیاسی خود برای دولت افغانستان در سفر یک روزه جمعه و در شهر قندوز،آماده سازی این کشور برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 را نیز مورد تاکید قرار داده و خواستار بازسازی اقتصاد افغانها شد.

وی همچنین به صورت غیر مستقیم دولت کرزی را تهدید کرد که ارائه کمک های مالی به افغانستان منوط به روند دموکراتیزه شدن در این کشور خواهد بود.

نکته مهم دیگر در این سفر اینکه برغم تاکید مقام های افغان و جامعه بین المللی مبنی بر خروج نیروهای نظامی ناتو از افغانستان در زمان مقرر تعیین شده در پایان سال 2014، صدراعظم آلمان به صراحت و بدون توجه به برنامه تدوین شده برای این منظور،تاکید می کند که نظامیان این کشور بعد از عقب نشینی نیروهای جنگی ناتو همچنان در افغانستان به ˈفعالیت نظامیˈ خود ادامه خواهند داد.

این درحالی است که تاکنون مقام های آلمانی ادامه حضور نظامیان این کشور در افغانستان بعد از خروج ناتو را با هدف ارائه ˈآموزش های نظامیˈ توجیه می کردند.

اعلام ادامه حضور نظامی آلمان در افغانستان و همچنین کشته شدن تعدادی از نظامیان خارجی از جمله سرباز آلمانی در این کشور طی روزهای گذشته،بار دیگر ادعای برقراری صلح و آرامش و عادی شدن اوضاع در این کشور را زیر سوال برده و بر ابهام ها افزوده است.

هفته نامه اشپیگلنیز در این رابطه نوشت: دولت برلین پس از کشته شدن سرباز آلمانی در افغانستان اعلام کرد که بدون هیچ تغییری به استراتژی خود در این کشور پایبند می ماند و این مسأله شامل پیشنهاد در اختیار قرار دادن حداکثر 800 سرباز برای عملیات آموزشی و مشاوره ارتش افغانستان پس از پایان یافتن عملیات نظامی ناتو از سال 2015 نیز می شود.

به نوشته این نشریه،آلمان بدین ترتیب به عنوان اولین کشور عضو ناتو پیشنهاد مشخصی را درباره حضور درازمدت در هندوکوش مطرح کرده است .

در حال حاضر 4300 سرباز ارتش آلمان در افغانستان مستقر هستند.

اشپیگل نیز در گزارش خود با اشاره به بی اطلاعی حامد کرزی از سفر مرکل به افغانستان تا آخرین لحظات و انجام نشدن هیچ دیداری بین مقام های دو کشور در این سفر یک روزه، نوشت: سیاستمداران مطرح بین المللی این روزها با شدت بیشتری از رفتن به کاخ ریاست جمهوری افغانستان در کابل پرهیز می کنند.

به نوشته این نشریه،گرچه می توان شاهد عدم پیشرفت دولت افغانستان بود اما به ظاهر گفتگو با رئیس جمهور این کشور فایده ای ندارد وگرنه مرکل می توانست با کرزی درباره نکات مهمی گفتگو کند.

به نوشته اشپیگل،برلین شرط شرکت در عملیات بعدی را دعوت رسمی دولت افغانستان و انعقاد یک قرارداد حقوقی که مانند گذشته مصونیت سربازان آلمانی را در برابر نظام حقوقی افغانستان تضمین می کند،کرده است.

ˈحامد کرزیˈ به دفعات از دولت های خارجی خواسته است که در موعد مقرر نسبت به خروج نظامیان خود از افغانستان اقدام و تامین امنیت این کشور را به نیروهای داخلی واگذار کنند.

کلید واژه ها: افغانستان مرکل آلمانی آلمان سرباز رسانه نظامیان کرزی آلمانی در به افغانستان ولت ناتو سرباز آلمانی سرباز آلمانی در کشته شدن درمورد قندوز خارجی سیاسی جمهوری افغانستان عملیات دولت افغانستان


نظر شما :