ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از اطمینان عربستان از تعویق رفراندوم کردستان تا علاقه ترامپ به سیسی

۳۰ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۱۹۳۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اطمینان عربستان از تعویق رفراندوم کردستان، علاقه ترامپ به سیسی، ورود مدرن ترین جنگنده های روسی به سوریه، طرح عربستان برای تعویق همه پرسی کردستان و مخالفت ترامپ با انتصاب هر مسئولی از دولت اوباما از جمله ناگفته های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از اطمینان عربستان از تعویق رفراندوم کردستان تا علاقه ترامپ به سیسی

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته" مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

به روزترین جنگنده های میگ در سوریه

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که دولت روسیه جدیدترین جنگنده های خود را به سوریه منتقل کرده و از آنها در عملیات نظامی علیه تروریست ها استفاده می کند.

بنا به این گزارش این انتقال مهمترین انتقال جنگنده های روسی به سوریه محسوب می شود. به نوشته النهار این اقدام روسیه باعث تقویت روزافزون حکومت بشار اسد خواهد شد.

امریکایی ها نسبت به این انتقال تجهیزات تا کنون واکنشی نشان نداده اند ولی گفته اند به دقت این گونه اقدامات را زیر نظر دارند.

 

طرح عربستان برای حل بحران همه پرسی کردستان

روزنامه العرب، چاپ لندن گزارش داد که عربستانی ها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل طرحی را برای تعویق یا لغو همه پرسی کردستان عراق ارائه داده اند.

یک دیپلمات عربستانی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت که عربستان امیدوار است با توجه به رابطه خوبی که اخیرا با عراق پیدا کرده بتواند طرح خود را پیش ببرد.

وی از ارائه جزئیات این طرح خودداری کرد اما گفت که عربستانی ها انتظار دارند که طرحشان مورد تایید جامعه جهانی قرار بگیرد تا در صورت قبول آن از سوی طرف های عراقی جنبه بین المللی داشته باشد.

 

مخالفت ترامپ با انتصاب هر مقامی از دولت اوباما

سرکیس نعوم، نویسنده سرشناس لبنانی در یادداشت های خود به نقل از مقام امریکایی گزارش داد که ترامپ با انتصاب هر مقامی که سابقه کار در دولت اوباما را داشته باشد، مخالف است.

نعوم که در روزنامه النهار قلم می زند، همچنین نوشت در تازه ترین اقدام ترامپ با انتخاب آن پترسون، سفیر سابق ایالات متحده در مصر به عنوان معاون وزیر امور خارجه امریکا، رکس تیلرسون در امور خاورمیانه مخالفت کرد.

به گفته این مقام امریکایی، مخالفت های این چنینی ترامپ سبب شده است تا بسیاری از پست ها در دولت ترامپ به خصوص در وزارت امور خارجه معطلل بماند و هنوز فردی برای آن انتخاب نشده باشد.

 

ترامپ سیسی را دوست دارد

سرکیس نعوم، روزنامه نگار سرشناس لبنانی در یادداشت های خود که در روزنامه النهار منتشر می شود، به نقل از یک مقام امریکایی نوشت که ترامپ عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر را دوست خوبی برای خود می داند و به هیچ وجه تمایل ندارد کسی علیه او حرفی بزند.

به گفته این مقام امریکایی به همین دلیل ترامپ هر گونه بدگویی از سیسی را بر نمی تابد و با هر گونه انتصابی که باب میل سیسی نباشد یا ممکن است او را ناراحت کند، مخالفت می کند.

 

تلاش ترامپ برای تروریستی دانستن اخوان المسلمین

روزنامه لبنانی النهار گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در حال بررسی چگونگی اعلام تروریستی دانستن جماعت اخوان المسلمین است.

بنا به این گزارش ترامپ شخصا اخوان المسلمین را گروهی تروریستی می داند که به باور او با گروه های تروریستی ارتباطات تنگاتنگ دارد.

النهار همچنین می نویسد که ترامپ اطلاعات کافی ای از اخوان المسلمین ندارد و از این که کسی از اخوان المسلمین اطلاعات مثبتی بدهد نیز خوشش نمی آید، او عمده این اطلاعات را از رهبران عربستان سعودی و امارات متحده عربی و مصر دریافت کرده و گمان می کند که حرف آنها در این رابطه صحیح است.

 

طرفدار ترامپ بودن هزینه دارد

وب سایت دیلی سیگنال گزارش می دهد که وضعیت در امریکا به قدری بغرنج شده است که طرفداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا نمی توانند به آزادی طرفداری خود را از ترامپ بیان کنند یا حرف ها و ایده های او را تایید کنند.

بنا به این گزارش بسیاری از این که مبادا از محیط کارشان در شرکت های خصوصی اخراج شوند یا به آنها کاری پیشنهاد نشود طرفداری خود را از دونالد ترامپ مخفی می کنند.  

دیلی سیگنال همچنین گزارش می دهد که میزان ترس از ابراز عقیده طرفداری از ترامپ حتی به درون خانواده های امریکایی نیز کشیده شده به گونه ای که بسیاری از آنها از ترس این که مورد غضب یا ناراحتی اعضای خانواده شان قرار نگیرند، طرفداری خود از ترامپ را مخفی می کنند.

 

فرانسه نسبت به تجزیه سوریه هشدار داد

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه هشدار داد که سوریه در معرض تجزیه ای ابدی است و اگر راه حلی برای بحران آن یافت نشود تروریست ها این کشور را پر می کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لودریان بر حل هر چه سریع تر بحران سوریه تاکید کرد. لودریان که در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با خبرنگاران صحبت می کرد، همچنین گفت با چهار کشور عضو دائم شورای امنیت در تماس است تا کمیته تماسی برای حل بحران سوریه تشکیل شود.

 

ریاض تعویق رفراندوم را قطعی دانست

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از بابت درایت و حکمت مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق اطمینان دارد و مطمئن است وی قبل از برگزاری همه پرسی اجرای آن را به تعویق می اندازد.

به گزارش بغداد تودی، وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه خود نسبت به تاثیرات سوء رفراندوم بر آینده عراق ابراز نگرانی کرد و گفت که ممکن است امنیت عراق به خطر بیفتد.

در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان تاکید شده که عربستان با مواضع کشورهای منطقه نسبت به همه پرسی اقلیم کردستان هماهنگ است و امید بسیار دارد که بارزانی تدبیر به خرج داده و آن را به تعویق بیندازد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عربستان سعودی همه پرسی کردستان عراق دونالد ترامپ


نظر شما :