درک متقابل از اهداف پیش رو

سیسی و ترامپ تلخی های گذشته را فراموش کردند

۲۹ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۱ کد : ۱۹۶۸۱۹۸ خاورمیانه یادداشت
نویسنده خبر: مرسی عطا الله
این گونه برنامه ریزی شده بود که نشست در آغاز فصل بهار انجام شود تا فضای دوستی و طراوت بر دیدار دو طرف سایه بیاندازد، دیداری که در کمال صمیمیت و گرمی و اعتماد متقابل برگزار شد و ناراحتی و دردهای 9 سال دوری قاهره و واشنگتن از یکدیگر را زدود.
سیسی و ترامپ تلخی های گذشته را فراموش کردند

دیپلماسی ایرانی: وقتی که تاریخ درباره حقایق می نویسد، اولین حقیقتی که در صفحه روابط جدید مصر و امریکا می آید، نشستی است که میان دو رهبر، سیسی و ترامپ در کاخ سفید در روز دوشنبه گذشته، سوم آوریل 2017 برگزار شد، در این نشست رهبران هر دو کشور درباره منطق تاریخ در بازخوانی گذشته  و نگاهشان به آینده صحبت کردند و هر دو تاکید داشتند یا متوجه این نکته بودند که استراتژی شان باید متوجه مبارزه با تروریسم باشد با این تصور که جنگی واحد با مسیری واحد برای هر دوی آنها پیش روست.

این گونه برنامه ریزی شده بود که نشست در آغاز فصل بهار انجام شود تا فضای دوستی و طراوت بر دیدار دو طرف سایه بیاندازد، دیداری که در کمال صمیمیت و گرمی و اعتماد متقابل برگزار شد و ناراحتی و دردهای 9 سال دوری قاهره و واشنگتن از یکدیگر را زدود.

در این نشست تاریخی تاکید شد که وضعیت مصر و آفاق نقش آفرینی اش در منطقه و جهان آن قدر بزرگ است که هیچ کس نمی تواند آن را از بین ببرد یا از حساب های استراتژی اش کنار بزند یا فراموشش کند یا نسبت به آن بی اعتنا باشد، برای این که مصر شجاعت رویارویی با مسائل را دارد چرا که سیاست داخلی و خارجی اش مثل هر کشور دیگری برآمده از ظرفیت های درونی اش است و سنت ها و رسوم هایش آن قدر عمیق هستند که نمی تواند از آنها چشم پوشی کند.

نمی دانم میان دو رئیس جمهور در دیدار دو جانبه شان که به تنهایی میانشان برگزار شد، چه گذشت اما بر این باورم که رئیس جمهور سیسی فراموش نکرد به همتایش، ترامپ یادآوری کند که مصر با وجود اشتیاق و اصرار و پافشاری اش به گسترش روابط با جامعه جهانی معتقد است که گرمی و نزدیکی روابط میان کشورها مبتنی بر سطح درک متقابل است و مصر بر این اساس روابط خود را با کشورها تعریف می کند و قبل از هر چیز تامین سلامت جبهه داخلی اش را مد نظر دارد.

شکی نیست که ترامپ صراحت سیسی را درک کرد و فهمید که مصر رضایت دارد – با طیب خاطر – یا تحمل می کند – با وجود سختی های اقتصادی – که نقشی بزرگ تر در مبارزه با خطر تروریسم ایفا کند، تروریسمی که نمی تواند ببپذیرد در سرزمین سینا فعال باشد و به جنایت هایش ادامه دهد و به راحتی بتواند به آن طرف نوار ساحلی دریای مدیترانه برسد و بخواهد نقشه داعش را در گسترش فعالیت های تروریستی خود از سوریه و عراق تکمیل کند.   

این ویژگی های تصویری است که در ذهن خو ترسیم کرده ام، یک چیز کلی بدون در نظر گرفتن جزئیات، شاید در وقت مناسب بتوانم جزئیات آن را بهتر ترسیم کنم!

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: پنج شنبه 17 فروردین 1396 / انتشار مجدد: سه شنبه 29 اردیبهشت 1396

مرسی عطا الله

نویسنده خبر

مرسي عطا الله، روزنامه‌نگار و تحليلگر مشهور مصري است كه معاون اسبق سخنگوي ارتش مصر و رئيس اسبق شوراي اداري روزنامه الاهرام بوده است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مصر و امریکا عبدالفتاح السیسی دونالد ترامپ


نظر شما :