سفر 7 ساعته نتانیاهو به " بیخ گوش ایران "

۲۳ آذر ۱۳۹۵ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۶۵۴۱۵ سرخط اخبار

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل امروز ( سه شنبه) به مدت 7 ساعت به جمهوری آذربایجان و شهر باکو خواهد رفت و با الهام علی اف رییس جمور آذربایجان دیدار و در یک مراسم یهودی های جمهوری آذربایجان حضور خواهد یافت.

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت روزنامه اسراییلی "جروزالم پست" اسراییل، سفر نتانیاهو به آذربایجان در خلال سفر یک روزه او به جمهوری قزاقستان برنامه ریزی شده است. نتانیاهو امروز وارد باکو می شود و پس از 7 ساعت اقامت در جمهوی آذربایجان ، این کشور را به مقصد قزاقستان ترک خواهد کرد. او یک روز نیز در قزاقستان خواهد ماند و بر اساس اعلام دفتر نخست وزیری اسراییل، پنج شنبه صبح در اسراییل خواهد بود.

جمهوری آذربایجان و اسراییل در سال های گذشته روابط نزدیکی برقرار کرده اند. این روابط بر مبنای همکاری های امنینی – نظامی و استراتژیک از سویی و همکاری های اقتصادی و تجاری از سوی دیگر است.

جمهوری اسلامی ایران در سال های گذشته به باکو نسبت به توسعه روابط با تل آویو هشدار داده است. در سال های گذشته درباره احتمال استفاده از پایگاه های نظامی جمهوری آذربایجان به منظور جاسوسی اسراییل از ایران و یا حتی استفاده از این پایگاه ها به منظور حمله به تاسیسات هسته ای ایران، گزارش ها و ادعاهایی منتشر شده است.

اسراییل یکی از مشتریان عمده نفت جمهوری آذربایجان است و حدود یک چهارم نفت صادراتی این کشور را می خرد. رژیم تل آویو همچنین یکی از عمده تامین کنندگان تسلیحات و تکنولوژی نظامی برای ارتش آذربایجان است.

جمهوری آذربایجان در کنار عراق یکی از دو همسایه شیعه ایران محسوب می شود. ساختار حکومت جمهوری آرذبایجان اما برخلاف ایران، یک ساختار سکولار و بر مبنای جدایی دین و حکومت بنا نهاده شده است.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در سال های گذشته اختلافات و ادعاهایی درباره دخالت در امور داخلی یکدیگر داشته اند. برخی مقامات جمهوری آذربایجان ، ایران را به حمایت از گروه های اسلامگرا در این کشور متهم کرده اند.

دیروز وب سایت ارمنی "پانوراما" در گزارشی مدعی شده بود سفر نتانیاهو به جمهوری آذربایجان خشم و ناراحتی مقامات ایرانی را در پی دارد.

سفر نتانیاهو به آذربایجان از معدود سفرهای دیپلماتیک این مقام اسراییلی به یک کشور همسایه و نزدیک ایران محسوب می شود.
 

سفر 7 ساعته نتانیاهو به
 

نتانیاهو امروز ضمن دیدار با الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان با او چند یادداشت تفاهم همکاری امضا خواهد کرد.

افشاگری های سایت ویکی لیکس در گذشته نشان می دهد رابطه باکو- تل آویو بسیار عمیق تر از آن چیزی است که در معرض دید همگان است. بر اساس یک افشاگری ویکی لیکس سفیر وقت آمریکا در آذربایجان در گزارشی که در سال 2009 به وزارت امور خارجه این کشور ارسال کرده بود در توصیف رابطه حکومت الهام علی اف با دولت اسراییل از واژه " کوه یخ " استفاده کرده و گفته بود این رابطه مثل کوه یخی است که 90 درصد آن زیر آب است و دیده نمی شود.

نتانیاهو و الهام علی اف آخرین بار در ژانویه سال جاری میلادی – حدود 1 سال پیش - و در حاشیه نشست مجمع اقتصاد جهانی در داووس سوییس با یکدیگر ملاقات کرده اند.

کلید واژه ها: اسراییل جمهوری آذربایجان در سال های گذشته الهام علی اف


( ۳ )

نظر شما :