طرحی  که  عملی‌شدنش  برای  ایران  جای  ریسک  دارد

بررسی اهداف اردوغان از پیشنهاد عبور دالان زنگه زور از خاک ایران

۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۲۰۵۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
هرچند وضعیت این روزهای جمهوری ارمنستان هم چندان مثبت نیست و شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده هرروزه مردمی علیه نیکول پاشینیان هستیم تا جایی که حتی در مقاطعی موضوع وقوع کودتا، برکناری یا فرار نخست‌وزیر ارمنستان طرح شد، اما نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان بارها تأکید کرده است که «هیچ کریدوری نمی‌تواند در خاک ارمنستان فعالیت کند». به موازاتش هم جمهوری اسلامی ایران بارها و به صراحت از خط قرمزش در قبال عدم تغییر مرزها، عدم تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه قفقاز جنوبی و مشخصا استان سیونیک، تحمیل دالان زنگزور و قطع مرزهای مشترک با ارمنستان گفته است، کما اینکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در کنفرانس خبری مشترک اخیر خود با هاکان فیدان، همتای ترکیه‌ای‌اش در تهران تصرح کرد که «هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک در منطقه و هرگونه اقدام برای مسدودکردن یا محدودکردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی و موجود در منطقه را هرگز برنمی‌تابیم».
بررسی اهداف اردوغان از پیشنهاد عبور دالان زنگه زور از خاک ایران

دیپلماسی ایرانی: 28 شهریور/  19 سپتامبر بود که جمهوری آذربایجان با ادعای کشته‌شدن هفت نیروی امنیتی به دلیل انفجار مین کاشته‌شده از سوی ارمنستان در منطقه «خوجاوند» در جمهوری آذربایجان، جنگ نظامی را تحت عنوان «عملیات محدود ضدتروریستی» علیه منطقه قره‌باغ آغاز کرد. پس از عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در خانکندی (مرکز قره‌باغ)، نیروهای ارمنی حاضر در این منطقه با پذیرش شروط باکو مبنی بر خلع‌ سلاح آنها، با آتش‌بس موافقت کردند.

درست یک هفته پس از آغاز درگیری‌ها بود که روز دوشنبه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از رجب طیب اردوغان، همتای ترک خود در فرودگاه بین‌المللی نخجوان استقبال کرد. هم‌زمان با این سفر و دیدار مشترک در نخجوان اولین گروه از ساکنان ارامنه منطقه قره‌باغ پس از ۱۰ ماه محاصره و به خاطر حمله نظامی اخیر جمهوری آذربایجان برای بازپس‌گیری کنترل کامل منطقه، وارد خاک ارمنستان شدند. دولت ارمنستان اعلام کرده که حدود پنج هزار نفر از ساکنان منطقه قره‌باغ تا صبح روز (دوشنبه) وارد این کشور شدند.

علی‌اف که اکنون باد پیروزی به پرچمش دمیده، در دیدار روز دوشنبه با اردوغان از احیای حاکمیت کامل باکو بر قره‌باغ گفت و با اشاره به موضوع حمایت متقابل باکو - آنکارا از یکدیگر عنوان کرد که به دنبال هدایت مسائل منطقه در مسیر درست هستیم. از دیدگاه رئیس‌جمهور آذربایجان، «باکو خواهان صلح و ثبات در منطقه و نبود جنگ است». البته علی‌اف سراغی هم از حجم تجارت دوجانبه آذربایجان و ترکیه گرفت و این حجم (تجارت مشترک دو کشور) را بیش از شش میلیارد دلار تخمین زد که از منظر او، در سال جاری میلادی ۴۰ درصد افزایش یافته است. رئیس‌جمهور آذربایجان در ادامه هدف‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری برای افزایش سطح مبادلات را مطرح کرد. علی‌اف در این دیدار خطاب به اردوغان ضمن اشاره به اینکه، «ما تمام غذا و داروی مورد نیاز شهروندان قره‌باغ را در اختیار آنها قرار خواهیم داد» عملیات امنیتی هفته گذشته در قره‌باغ را موفقیت‌آمیز دانست که در سایه آن، امنیت کامل به مرزها بازگشته است.

از این رو علی‌اف گفت «آذربایجان به طور کامل حاکمیت خود را احیا کرد و مردم ما حمایت بزرگ ترکیه و تأیید آن بر اینکه قره‌باغ خاک آذربایجان است را فراموش نخواهند کرد». رئیس‌جمهور آذربایجان در مهم‌ترین فراز سخنان روز دوشنبه خود در معیت اردوغان روی موضوع حساس دالان موهوم و سراسر جعلی زنگزور هم مانور خود را انجام داد که این موضوع از قبل هم قابل پیشی‌بینی بود. علی‌اف در همین باره ذیل ادعایی بیان کرد که «متأسفانه زنگزور غربی توسط مقامات شوروی از آذربایجان جدا شد و به این ترتیب ارتباط جغرافیایی قسمت اصلی آذربایجان و نخجوان قطع شد».

با این تک‌جمله، رئیس‌جمهوری آذربایجان روی قسمت اصلی حرف خود رفت و با این بازخوانی تاریخی غیرمستند، توجیهی برای تحمیل این دالان مطرح کرد و این را هم گفت که «ما صلح و ثبات در منطقه می‌خواهیم نه جنگ». در حالی این ادعاها از زبان علی‌اف مطرح شد که روز شنبه مشاور رئیس منطقه قره‌باغ گفت: «ارمنی‌های قره‌باغ به دلیل اینکه نمی‌خواهند به عنوان بخشی از آذربایجان زندگی کنند و از پاک‌سازی قومی هراس دارند، به ارمنستان خواهند رفت».

عبور  دالان زنگزور  از  خاک ایران؟!

در کنار گفته‌های روز دوشنبه الهام علی‌اف، اردوغان نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک همان روز که در مجمع عالی جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد، عملیات جمهوری آذربایجان علیه تروریسم در قره‌باغ را موفقیت‌آمیز توصیف کرد که به باورش، بدون ایجاد تلفات غیرنظامی انجام شد. از منظر رئیس‌جمهوری ترکیه، با سیطره باکو بر قره‌باغ، آذربایجان شانس عادی‌سازی روابط در منطقه را افزایش می‌دهد. رئیس‌جمهور ترکیه خطاب به جمهوری ارمنستان هم از درازبودن دست صلح برای ایروان گفت و انتظار گام‌های صادقانه از طرف ارمنی‌ها را هم مطرح کرد. این در حالی است که در عملیات نظامی اخیر جمهوری آذربایجان حداقل ۱۰ غیرنظامی از جمله کودکان جان خود را از دست داده‌اند.

در این میان شاید مهم‌ترین بخش سفر اردوغان به نخجوان، سخنان دیروز (سه‌شنبه) او پیرامون دالان زنگزور بود. به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان درباره کریدور موسوم به زنگزور نیز تأکید کرد که ترکیه از کریدور صلح‌آمیز بین آذربایجان و ارمنستان برای اتصال نخجوان حمایت می‌کند. رئیس‌جمهوری ترکیه در کلیدی‌ترین نکته خود صراحتا عنوان داشت «اگر ایروان با افتتاح دالان زنگزور مخالفت کند، کریدور می‌تواند از ایران عبور کند که این ایده‌ای مثبت است». لذا به گفته اردوغان، «ما تمام تلاش خود را برای افتتاح کریدور زنگزور انجام می‌دهیم، سیگنال‌های مثبتی نیز از ایران می‌آید، اگر ارمنستان از بازشدن کریدور زنگزور جلوگیری کند، این کریدور می‌تواند از ایران عبور کند».

رئیس‌جمهور ترکیه با تکرار سخنان روز دوشنبه خود مجددا دیروز (سه‌شنبه) یادآور شد که «پیشرفت در روابط باکو و ایروان به ثبات منطقه کمک می‌کند». اردوغان این را هم عنوان داشت که «ما از ارمنستان انتظار داریم به جای طولانی‌کردن این روند، اراده قوی نشان دهد. اکنون زمان صلح پایدار برای خوجالی، قره‌باغِ تحت حاکمیت آذربایجان است و وظیفه ارمنستان ایجاد و حفظ آن است».

در مقابل هرچند وضعیت این روزهای جمهوری ارمنستان هم چندان مثبت نیست و شاهد تظاهرات و اعتراضات گسترده هرروزه مردمی علیه نیکول پاشینیان هستیم تا جایی که حتی در مقاطعی موضوع وقوع کودتا، برکناری یا فرار نخست‌وزیر ارمنستان طرح شد، اما نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان بارها تأکید کرده است که «هیچ کریدوری نمی‌تواند در خاک ارمنستان فعالیت کند». به موازاتش هم جمهوری اسلامی ایران بارها و به صراحت از خط قرمزش در قبال عدم تغییر مرزها، عدم تغییر وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه قفقاز جنوبی و مشخصا استان سیونیک، تحمیل دالان زنگزور و قطع مرزهای مشترک با ارمنستان گفته است، کما اینکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در کنفرانس خبری مشترک اخیر خود با هاکان فیدان، همتای ترکیه‌ای‌اش در تهران تصرح کرد که «هر گونه تغییر در ژئوپلیتیک در منطقه و هرگونه اقدام برای مسدودکردن یا محدودکردن مسیرهای تاریخی ترانزیتی و موجود در منطقه را هرگز برنمی‌تابیم».

 طرحی  که  عملی‌شدنش  برای  ایران  جای  ریسک  دارد

در سایه آنچه گفته شد سعید صفاری، کارشناسی بود که در گفت‌وگو با «شرق» از منظری مثبت به ادعا و پیشنهاد اردوغان نگاه می‌کند و تأکید دارد که «با توجه به شرایط کنونی که این روزها موضوع کریدورهای اطراف مرزهای ایران بسیار داغ شده است، تهران می‌تواند با قبول پیشنهاد عبور دالان زنگزور از خاک خود به چند هدف هم‌زمان دست پیدا کند». نخستین هدف از منظر این کارشناس حوزه قفقاز، حفظ خطوط قرمز تهران در قبال تغییرنیافتن وضعیت ژئوپلیتیک منطقه و قطع‌نشدن مرزهای مشترک ایران و ارمنستان است.

در تشریح این هدف، صفاری باور دارد «اگر ایران این دالان را با نظارت مستقیم خود از خاکش عبور دهد خطر دست‌درازی به مرزهای مشترک مرتفع می‌شود». در تبیین هدف دوم، این تحلیلگر به موضوع استفاده‌های اقتصادی و تجاری از ایجاد این دالان در خاک ایران ورود می‌کند و با بیان این نکته که افتتاح دالان زنگزور در خاک ایران امتیاز مهمی برای تهران است، خاطرنشان کرد که «اکنون موضوع کریدور لاچین به سمت ترکیه و اروپا از مسیر زنگزور و نجخوان مطرح است». ازاین‌رو صفاری به «شرق» می‌گوید: «ایران می‌تواند مهم‌ترین بازیگر آن باشد».

البته این تحلیلگر اوراسیا، موضوع تقویت مناسبات تجاری با آذربایجان و ترکیه و در نهایت اتصال جدی‌تر به اروپا را طرح می‌کند. ضمن آنکه روابط مرزهای تجاری با ارمنستان هم حفظ خواهد شد و تهران از خاک ارمنستان هم به اروپا دسترسی خود را دارد. از این حیث به گفته مفسر حوزه سیاست خارجی، تنوع دسترسی مرزی و کریدوری برای تهران افزایش پیدا می‌کند. با این خوانش، صفاری سومین هدف را دورکردن تهدید جنگ از مرزهای کشور می‌داند. چراکه او معتقد است ایجاد این دالان برای ترکیه، آذربایجان و چین به قدری مهم است که باکو با حمایت آنکارا حواشی آن را خواهد پذیرفت. لذا صفاری طرف مقابل را در انجام هدفش جدی می‌بیند و معتقد است که چون در سوی دیگر تهران هم بر خط قرمز خود مبنی بر عدم تغییر ژئوپلیتیک منطقه قفقاز و عدم قطع مرزهای ایران و ارمنستان تأکید دارد امکان تشدید تنش سیاسی وجود دارد و در این بین صفاری، ایده عبور دالان زنگزور از خاک ایران را یک راهکار مرضی‌الطرفین تلقی می‌کند.

اما محمود رحیمی دیگر کارشناسی بود که در گپ‌وگفتش با «شرق» از اساس ارزیابی سعید صفاری را زیر سؤال می‌برد و با عینکی کاملا بدبینانه باور دارد که اگر ایده اردوغان برای افتتاح دالان موهوم و سراسر جعلی زنگزور در خاک ایران به تأیید تهران برسد یا اجرا شود قطعا تحولات به سمتی پیش خواهد رفت که به گفته او، «ایران مشابه از دست رفتن چندین هکتار از زمین‌های خود در استان سیستان و بلوچستان که پشت دیوار امنیتی با کشور افغانستان باقی مانده است، باید شاهد 

از دست رفتن خاکش توسط آذربایجان هم باشد». ازاین‌رو رحیمی در تأکیدی چندباره به «شرق» متذکر می‌شود که «تهران، هم نباید ایده عبور دالان از خاک ایران را بپذیرد و نه با خواسته عبور این دالان از خاک ارمنستان موافقت کند، چون که بی‌شک به قیمت قطع مرزهای مشترک دو کشور تمام خواهد شد».

به گفته این تحلیلگر، مطابق بند نهم توافق‌نامه صلح سال 2020 بعد از جنگ دوم قره‌باغ که توسط روسیه صورت گرفت، قرار بر ایجاد دالانی در خاک ارمنستان برای دسترسی آذربایجان به نخجوان بود که طبق معاهده باید کنترل این دالان توسط روسیه و تحت حاکمیت ارمنستان باشد و در ازای آن باکو هم باید دالان لاچین را افتتاح می‌کرد که درست عکس آن را شاهدیم». چراکه به گفته رحیمی، طی 10 ماه گذشته شاهد محاصره ساکنان قره‌باغ با انسداد کامل دالان لاچین بودیم و اکنون هم با تغییر و تحولات میدانی در قره‌باغ، تحویل سلاح‌ها در این منطقه (قره‌باغ)، پذیرش آتش‌بس و نیز خروج ارامنه ساکن در قره‌باغ، باکو و آنکارا در یک طمع سیاسی و دیپلماتیک به دنبال تغییر ژئوپلیتیک منطقه با تمرکز بر استان سیونیک هستند تا جایی که به باور رحیمی، آذربایجان و ترکیه برخلاف توافق 2020 روسیه، تأکید دارند که دالان زنگزور تنها باید با نظارت باکو و تحت حاکمیت آذربایجان باشد.

به گفته این تحلیلگر، باکو و آنکارا به هیچ وجه قابل اطمینان نیستند و هیچ تضمینی، ولو مکتوب و روی کاغذ، ذیل امضای توافق‌نامه مرزی هم نمی‌تواند آتش این طمع علی‌اف و اردوغان را کاهش دهد. با این خوانش در پایان رحیمی این جمله را به «شرق» می‌گوید که اگر بر مبنای پیشنهاد اردوغان درخصوص عبور دالان زنگزور از خاک ایران توافق‌نامه مرزی هم منعقد شود، در بهترین حالت این تحلیلگر معتقد است توافقنامه مرزی، سرنوشتی بهتر از توافق الجزایر  نخواهد داشت.

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران جمهوری آذربایجان ارمنستان نخجوان رجب طیب اردوغان الهام علی اف دالان موهوم زنگه زور کوریدور لاچین نیکول پاشینیان


( ۴۱ )

نظر شما :

ناشناس ۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۹
از اساس باید این سوال را پرسید که چرا دالان ؟ این چه مرضی است که به جان این دو متوهم افتاده . این مرزها زمان شوروی حلق شده و تایید جهانی را دارد . اگر غیر از این باشد ، زودتر و سریعتر از بقیه باید جمهوری باکو بساطش جمع شود زیرا این هم توسط شوروی ساخته شده . به نظر میرسد که قدرتهای فرامنطقه ای پشت سر این اشغالگری احتمالی هستند و الا تا این حد گستاخی در بیان موضوعاتی بر ضد قواعد بین المللی از این دو عنصر درجه دو و سه جهانی ، دور از انتظار است . حضور اسراییل پشت این طرح قطعی است می ماند نقش کشورهای بزرگ غربی که حداقل یکی از آنها پشت این نقشه است هر چند تلاش می کند فعلا آفتابی نشود . دالان و یا هر زهر ماری دیگر ، آزمونی بزرگ برای ایران است که ثابت کند نفوذ و قدرتش در منطقه ، تا چه حد است .‌ این چالش چنان حیثیتی است که حتی ردپای منافقین را هم در فضای مجازی ذیل این موضوع و در جهت به هم ریختن تمرکز ایران ، می بینیم .
زیتون ۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۰۷:۵۵
ما فقط کریدور ارومیه تبریز فرعیش شهر باکو را قبول داریم و شمال هم مسیر ایروان تبریز را قبول داریم ....بقیش زر مفته.....حالا اگر میخواهی این دو شهر ایران از مناسبات جهانی حذف کنی بسم الله ....ببین باکو را با کلاهک هسته ای لرستانی می زنیم یا نه .....
ابراهیم قدیمی ۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۵
چه حسن کچل چه کچل حسن۔
فرزاد ۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۵
از قدیم گفتند:«سری که دردنمیکنه؛دستمال نمی بندند».چرا باید زیر بار تعهد و معاهده ای برویم که از نظر حقوق بین الملل ملزم و مجبور به آن نیستیم.پذیرش کریدور از طرف ایران ؛دقیقا مصداق خودکشی از ترس مرگ هست.چرا که کریدور ازتظرحقوقی تعریف مشخصی داره و به معنای گذرگاه بدون مانع هست.یعنی عملا ایران در این مسیرازخاک خودش اجازه ی توقف محموله های عبوری و بازرسی را نداره.چه تضمینی وجود داره که در این قرارداد بندی مبهم گنجانده بشه که در آینده زمینه ی تفسیر به رای و باج خواهی از ایران را فراهم نکنه.همانندهمان بازی که سر ارمنستان پیاده کردند
فرزاد ۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۶
«موش تو سوراخ نمی رفت ؛جارو به دمش می‌بست.» حالا این شده حکایت اردوغان و علیف.ایران میگه اجازه ایجاد کریدور(گذرگاه بلامانع) در جنوب ارمنستان را به هیچ کشوری نمی دیم چون نقض حاکمیت ارمنستانه وباعث قطع مرز ژئوپلتیک ما با ارمنستان میشه ؛اونوقت اردوغان مدعی میشه ما این کریدور را از خاک ایران عبور می‌دیم.
فرزاد ۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۳
اگه هدف استفاده ی تجاری و ترانزیتی از این مسیر هست؛که همین الان هم این مسیر بازه وسی سال باکو از این مسیر بدون هیچ مشکل و مزاحمتی استفاده می‌کرده.هدف باکو و آنکارا فقط تسلط و تملک وتوسعه طلبی هست.
ساده ۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۳:۲۷
همین پیشنهاد اردوغان نشون میده در ذهن ترکها و ما ایرانیها چی میگذره ، متاسفانه ما ایرانیها چیزی جز فحش بلد نیستیم حتی در سیاست
عبدالرضا ۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۲
درنقشه پذیرفته شده جمهوری دموکراتیک ازربایجان در 1918 زنگزور غربی نیز جزئ اراضی ازربایجان بود که پس از بروی کار امدن شوروی از خاک ازربایجان جدا شده و به ارمنستان پیوسته این نقشه ما قبل تاریخ نیست بلکه مال همین صد سال اخیر است
عبدالرضا ۰۵ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۹
در نقشه پذیرفته شده جمهوری ازربایجان در 1918 توسط سازمان ملل زنگزور غربی بخشی از ازربایجان بوده که پس از اشغال توسط شوروی از ان جدا شده و به ارمنستان داده شده است
ایراندوست ۰۶ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۸
هیچوقت به یک پانترک داعشی و یک دیکتاتور صهیونیست نمیشود اعتماد کرد.
قویطاس ۰۶ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۴
یه سری به نقشه 1918 اشاره کردن در معاهده سور چیزی به نام دولت ترکیه کنونی با این مشخصات جغرافیایی وجود نداره. هر چند که معاهده سور هنوز ملغی نشده فعلا داخل نمک
صادق ۰۶ مهر ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۳
روزی خواهد رسید که کشورها ازخیر دالانها بگذرند
حسینی ۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۷
گرهی را که میشه با دست باز کرد چرا با جنگ باز کرد؟ مگه ترکیه و اذربایجان کریدور نمی خوان ؟ایران و ارمنستان همسایگی ؟خب کافیه کریدور مد نظر که نصف تونل دریای مانش هست از زیر زمین از اذرجان به نجچوان وصل بشه تا کلا مشکل این همسایگان بدون هیولای جنگ رفع بشه .مردان سیاست باور کنید هزینه جنگ چند صد برابر احداث این تونل خواهد بود.از ما گفتن از شما نشنیدن و جنگیدن!!!!
ایرانی ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۵
مرد حسابی ترکیه مگه اجازه میدهد کشتی‌ها بدون عوارض از بسفر و کامیونها بدون عوارض از خاکش عبور کنند که ایران و ارمنستان این کار را برای ترکیه و باکو بکنند؟ بعد جواب جنگ طلبی ترکها را از ایران میخواهید؟ آنها هستند که صبح و شب بر طبل جنگ میکوبند نه ما‌.
ایرانی ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۴
اگر لابیهای ارمنی در ایران و نفوذیهای دارای تفکرات باستانگرا اجازه دهند، ایجاد کریدور از طریق ایران مسلما به نفع ایران است و اگر ارمنستان نیز از زیر فشار افراطیون داخلی اش و قدرتهای خارجی و دیاسپورای خارج نشین بیدردش خلاص شود، خود داوطلبانه مشتاق اجرای این دالان خواهد شد و اصلا کریدور به ایران نخواهد رسید چرا که در برابر احداث کریدور امتیازاتی از آذربایجان و ترکیه خواهد گرفت. (هرچند متأسفانه تحت تأثیر همین محافل، نظرات مخالف را نمایش نمیدهید!)
سعید ۱۲ مهر ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۶
باید توجه داشت که در دام اردوغان و علی اف که به حمایت اسراییل ایجاد شده قرار نگیریم در طول تاریخ کشور ما همواره دستخوش تحولات ناگوار بوده که نسل امروز نیز ناراحت از تاریخ گذشته و تصمیم نابخردان حاکمیت آن دوران هستند باید توجه داشت تاریخ برای عبرت آیندگان است