اعلام آمادگی ایروان و آنکارا برای عادی‌سازی کامل روابط و معادلات قفقاز

تأثیر منفی عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه بر مناسبات تهران - ایروان

۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۴۸۲۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
روز جمعه وزرای خارجه ارمنستان و ترکیه در مجمع دیپلماسی آنتالیا برای عادی‌سازی کامل روابط میان دو کشور اعلام آمادگی کردند. به نوشته ایسنا، وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد «آرارات میرزویان» وزیر خارجه این کشور و «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در نشست دیپلماتیک آنتالیا آمادگی خود را برای عادی‌سازی کامل روابط تأیید کردند. به گزارش شرق، در بیانیه وزارت خارجه ارمنستان آمده است، در این دیدار، روند عادی‌سازی روابط میان ارمنستان و ترکیه مورد بحث واقع شده و همچنین بر سر آمادگی برای دستیابی به عادی‌سازی کامل روابط توافق و درباره گام‌هایی محکم در این راستا رایزنی شد.
تأثیر منفی عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه بر مناسبات تهران - ایروان

دیپلماسی ایرانی: روز جمعه وزرای خارجه ارمنستان و ترکیه در مجمع دیپلماسی آنتالیا برای عادی‌سازی کامل روابط میان دو کشور اعلام آمادگی کردند. به نوشته ایسنا، وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد «آرارات میرزویان» وزیر خارجه این کشور و «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در نشست دیپلماتیک آنتالیا آمادگی خود را برای عادی‌سازی کامل روابط تأیید کردند. به گزارش شرق، در بیانیه وزارت خارجه ارمنستان آمده است، در این دیدار، روند عادی‌سازی روابط میان ارمنستان و ترکیه مورد بحث واقع شده و همچنین بر سر آمادگی برای دستیابی به عادی‌سازی کامل روابط توافق و درباره گام‌هایی محکم در این راستا رایزنی شد.

۱۸ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۷ آبان ۱۴۰۲) بود که نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در جریان نشست مجمع پارلمانی سازمان امنیت و همکاری اروپا در شهر «ایروان» اعلام کرد که ارمنستان در حال گفت‌وگو با ترکیه است. به گفته پاشینیان، «علی‌رغم عدم پیشرفت در برقراری روابط دیپلماتیک، ما پیش از این هرگز چنین گفت‌وگوی فعالی نداشته‌ایم. عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و ترکیه عاملی حیاتی برای چشم‌انداز راهبرد محیطی صلح‌آمیز و در حال توسعه در قفقاز جنوبی است». نخست‌وزیر ارمنستان ابراز امیدواری کرد که موضوع بازشدن مرز این کشور (ارمنستان) و ترکیه به روی اتباع کشورهای ثالث و دارندگان گذرنامه دیپلماتیک در آینده نزدیک حل شود. اگرچه پاشینیان اذعان داشت که این یک گام بسیار نمادین خواهد بود، اما وی تأکید دارد که ارمنستان و شخص او آماده است، مسئولیت لازم را برای رسیدن به این هدف بر عهده بگیرد.

روابط ترکیه و ارمنستان به دلیل کشتار ارامنه در جنگ جهانی اول که در دوره امپراتوری عثمانی روی داد، تیره شد؛ جنایاتی که از زاویه دید ایروان، «نسل‌کشی» است و در مقابل آنکارا از اساس، نسل‌کشی را رد می‌کند. ترکیه سال ۱۹۹۳ مرز خود با ارمنستان را به نشانه همبستگی با جمهوری آذربایجان در درگیری با ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ بست. در دسامبر ۲۰۲۱، ارمنستان و ترکیه فرستادگان ویژه‌ای را برای عادی‌سازی روابط خود منصوب کردند.

تهران در کجای معادلات عادی‌سازی روابط ایروان-آنکارا قرار دارد؟

جلال ناصری، تحلیلگر ارشد حوزه اوراسیا در گفت‌وگویی که با «شرق» داشت از منظر منافع و امنیت ملی ایران به معادلات منطقه قفقاز جنوبی در پی اعلام آمادگی ایروان و آنکارا برای عادی‌سازی روابط دو کشور نگاه می‌کند و تأکید دارد، اگر در نهایت شاهد عادی‌سازی روابط دو کشور ارمنستان و ترکیه باشیم، این اتفاق به شکل مستقیم می‌تواند روی تحولات میدانی و زمینی، هم در قره‌باغ و همچنین درگیری‌های پراکنده مرزی جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان اثرگذار باشد. چراکه به زعم این کارشناس، «آنکارا و اردوغان به عنوان برادر بزرگ‌تر الهام علی‌اف و باکو عمل می‌کند و به همین دلیل، ناصری پیش‌بینی می‌کند که در صورت بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور ارمنستان و ترکیه، تنش‌ها در منطقه قفقاز جنوبی به شکل چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و به دنبال آن موضوع تلاش‌ها برای قطع ارتباط سرزمینی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان، ذیل احداث دالان موهوم زنگه‌زور از دستور کار خارج خواهد شد که می‌تواند ثبات را به منطقه بازگرداند.

ناصری با پیش‌کشیدن این جمله که هرگونه اقدامی برای تنش‌زدایی و عادی‌سازی روابط میان همسایگان می‌تواند تأثیرات مثبت و ملموسی برای ایران هم به دنبال داشته باشد و باید از آن دفاع و استقبال کرد، خاطرنشان می‌کند که در فرمول ۳+۳ (جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، گرجستان، ایران، ترکیه و روسیه)، تنها کشوری که با همه اعضا ارتباط مستقیم و حسنه‌ای دارد، جمهوری اسلامی ایران است و به همین واسطه دست تهران برای به نتیجه‌رساندن روند ۳+۳ در جهت پایان‌دادن به درگیری‌ها و جنگ قره‌باغ چندان باز نبود. با این خوانش، ناصری باور دارد، اگر تنش‌ها بین دیگر کشورهای این روند (۳+۳) روند نزولی به خود بگیرد برنامه‌ها و تلاش‌ها برای استقرار ثبات و امنیت در منطقه قفقاز شکل جدی‌تری به خود خواهد گرفت.

در مقابل سعید صفاری ارزیابی کاملا متفاوت و حتی متضاد از جلال ناصری دارد و معتقد است، «اگرچه باید از تنش‌زدایی و برقراری روابط دوستانه بین همسایگان ایران استقبال کرد»، اما به گفته او در شرایط کنونی به دلیل ضعف عملکرد و موضع پایین جمهوری ارمنستان به هیچ عنوان عادی‌سازی روابط ایروان و آنکارا به معنای کنارگذاشتن طرح‌های زیاده‌خواهانه ترکیه و جمهوری آذربایجان برای تحمیل دالان جعلی زنگه‌زور و در نهایت قطع روابط و ارتباطات سرزمینی جمهوری ارمنستان و ایران نیست. به همین دلیل صفاری در گپ‌وگفتی که با «شرق» داشت، اساساً ارزیابی و تحلیل ناصری را رد می‌کند و یقین دارد، «با عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه، دست ایروان در معادلات قفقاز جنوبی و قره‌باغ بسته خواهد شد».

مفسر مسائل اوراسیا با پیش‌کشیدن انتقادات جدی نسبت به عملکرد سیاست خارجی ایران در قبال معادلات قفقاز جنوبی، هم در دوره حسن روحانی و هم در دوره سیدابراهیم رئیسی درباره معادلات قفقاز و قره‌باغ، وضعیت کنونی در مرزهای شمالی کشور را زیان برای تهران می‌داند و اعتقاد دارد که به دلیل انفعال و ضعف عملکرد دیپلماتیک ایران پس از جنگ دوم قره‌باغ در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که عملا تهران از معادلات این منطقه (قفقاز جنوبی) کنار گذاشته شود. این در حالی است که صفار هم مانند ناصری یادآور می‌شود که تهران تنها بازیگری بود که در بین اعضای روند ۳+۳ ارتباطات مستقیم و حسنه با همه داشت که می‌توانست دست برتر را برای ایران شکل دهد و به عنوان یک برگ برنده و اهرم فشار در جهت ریل‌گذاری و تعیین روند تحولات و معادلات قفقاز و قره‌باغ، همسو با منافع کشورمان عمل کند. با این وجود، صفاری اذعان دارد که اکنون کشورهای دیگری مانند ترکیه و روسیه برای این منطقه تصمیم‌گیری می‌کنند.

 تأثیر عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه بر مناسبات تهران -ایروان

امیر علیپور هم دیگر کارشناسی بود که در گفت‌وگو با «شرق» و همسو با صفاری با عینک بدبینانه به عادی‌سازی روابط ترکیه و جمهوری ارمنستان نگاه می‌کند و معتقد است که تأثیر عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه بر مناسبات تهران-ایروان چندان مثبت نیست. تحلیلگر حوزه اوراسیا با نقبی تاریخی چنین می‌گوید، «با وجود آنکه ترکیه، ایران و ارمنستان نیز به‌عنوان سه همسایه هم‌مرز، تغییرات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی چشمگیری را تجربه کرده‌اند، تحولات مربوط به منطقه کوهستانی قره‌باغ در آغاز دهه ۱۹۹۰ روابط ترکیه-ارمنستان را تا جایی تحت تأثیر خود قرار داد که موجب شد موضوعات کهنه‌ای چون نسل‌کشی ارامنه از سوی عثمانی بار دیگر روی معادلات دیپلماتیک قفقاز اثرگذار باشد».

علیپور در ادامه خوانش تاریخی خود، یادآور می‌شود که پس از دو دهه قطع روابط ارمنستان و ترکیه، عملا به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه باعث شد که سرفصل نوینی از سیاست خارجی تعامل‌گرا و پراگماتیسم دیپلماتیک در مناسبات آنکارا با همسایگانش از جمله ارمنستان آغاز شود که به اتفاقاتی چون سفر ۶ سپتامبر ۲۰۰۸ عبدالله گل، رئیس‌جمهور وقت ترکیه به ارمنستان با دعوت سرژ سرکیسیان، همتای ارمنی او منجر شد. با این حال این کارشناس اذعان دارد که مؤلفه‌های دیگری چون امنیت انرژی، ادامه مناقشات حل‌نشده مرزی و قدرت‌نمایی روسیه در جنگ با گرجستان و در نهایت جنگ دوم قره‌باغ در سپتامبر ۲۰۲۰ سبب توجه و حساسیت بیشتر ترکیه به منطقه قفقاز شد.

این حساسیت آنکارا تا جایی پیش رفت که به گفته علیپور، حتی ابتکاراتی چون توافق‌نامه ۲۲ آوریل ۲۰۰۹ ارمنستان و ترکیه در زوریخ که اوج تجلی اراده دو طرف برای بهبود روابط بود، کنار گذاشته شد و اکنون با گذشت سه سال از جنگ دوم قره‌باغ اوضاع را به‌گونه‌ای دیگر رقم زده است. البته این کارشناس موضوع وقوع جنگ اوکراین و دل‌مشغولی‌های مسکو را از عوامل مضاعفی می‌داند که باعث شد ترکیه طی دو سال اخیر به عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران معادلات قفقاز جنوبی عمل کند. پیرو تحلیل علیپور، قبل‌تر روسیه نیز اعلام کرده بود که مسکو از عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و ترکیه حمایت می‌کند. در این باره سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با استقبال از شروع روند عادی‌سازی روابط ترکیه و ارمنستان گفته بود که کرملین تلاش‌های خود را برای رفع انسداد مسیرهای حمل‌ونقل، احیای ارتباطات دو کشور و بازسازی قفقاز جنوبی خواهد داشت.

از سوی دیگر مفسر حوزه بین‌الملل با یادآوری این نکته که قفقاز از گذشته تاکنون، چه به عنوان بخشی از ایران و چه به عنوان حوزه نفوذ آن، همواره مورد توجه تهران بوده است، به آغاز دوره جدید ریاست‌جمهوری الهام علی‌اف اشاره دارد که حکایت از تلاش جدی او برای تحقق ایده‌های جاه‌طلبانه ژئوپلیتیک باکو دارد. لذا از منظر علیپور، هرچند روابط تیره ترکیه - ارمنستان در سال‌های گذشته فرصت تحرک بیشتری را به ایران می‌داد، اما با تجدید روابط ترکیه –ارمنستان این پرسش به وجود آمد که عادی‌سازی روابط ترکیه-ارمنستان به چه شکل مناسبات ایروان و تهران را تحت‌ تأثیر قرار خواهد داد؟

علیپور در پاسخ به پرسش خود، با نگاهی به سیر روابط ایران- ارمنستان، تأثیر حضور دوباره ترکیه را از دو منظر مورد تحلیل قرار می‌دهد که اولین منظر به ایروان باز می‌گردد. تحلیلگر ارشد حوزه اوراسیا اعتقاد دارد که از زاویه دید ارمنستان، تهدیدی متوجه ایران نیست، چراکه پاشینیان به دنبال بهبود مناسبات منطقه‌ای، کاهش تنش‌ها و تنوع‌بخشی در مناسبات سیاست خارجی ایروان است، اما از منظر دوم یعنی زاویه دید آنکارا و پس از آن باکو، علیپور یقین دارد که تهدیداتی متوجه تهران خواهد بود. چراکه به گفته او، اگر ترکیه بتواند پای خود را به روابط با ارمنستان باز کند به همان اندازه دست ایران در روابط با این کشور (ارمنستان) بسته خواهد شد.

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران روسیه جمهوری آذربایجان ارمنستان ترکیه ایران و 3+3 گرجستان قفقاز قره باغ دالان موهوم زنگه زور نیکول پاشینیان رجب طیب اردوغان


( ۸ )

نظر شما :

حسین جاوید ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۴
جناب ع. فتح الهی: اولا ادعای قتل عام ارامنه(۱۹۱۵) در هیچ دادگاه بین المللی اثبات نگردیده، اینکه عدهای عبارت قتل عام (( ارامنه)) را لقلقه زبان کرده ودر اول هر صحبتی پاشنه آشیلی بر ترکیه قلمداد میکنند نشان از دشمنی با ترکیه ودوستی خاله خرسی با ارامنه هم میباشد. ارمنستان در طول تاریخ جزو سرزمین بیزانس و عثمانی بوده و کشور ارمنستان امروزی ( آذربایجان غربی) در حقیقیت دسیسه و توطیه کومونیسم با جهان اسلام است که با کوچاندن مسلمانان به آسیای میانه و گرد آوری ارامنه سایر نقاط جهان در خانه مسلمانان وتاسیس کشوری به نام ارمنستان در خاک مسلمانان در حقیقت مشابه تاسیس کشور جعلی اسراییل در خاک مسلمانان است. شوونیزم ونژاد پرستی در حقیقت سرطان روح وفکر آدمی است و هیچ در مان وچارهای برایش پیدا نشده، لذا برای مبتلایان راهی جز نابودی نیست. پس کسانیکه برای درمان و نجات ارامنه به میدان آمده اند در اصل دنبال پیگیری بیماری ( شوونیزم) خودشان هستند. وبرای نیل به اهداف نژادپرستانه خود ارمنستان را بهانه کرده تابه مقاصد شوم وپلید خود نایل گردند.
به حسین جاوید ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۳
نسل کشی بر علیه ارامنه رخ داده است و هیچ شبه ای نیست ،همانطور که قتل عام مذهبی و نژادی ( کردهای پرسیم )علویها،اذریها(کشتار که حاصل ۱۳ تجاوز عثمانی به ایران) ارامنه و آشوریها و....رخ داده و در تاریخ ثبت و ضبط شده است ،حداقل تاریخ بخوان ارامنه جز ساتراپهای تاریخی ایران و روم بوده قبل از مهاجرت اقوام ترک دشت قبچاق و صحرا گپی ،دسیسه و توطه غرب علیه اسلام باعث تشکیل حکومت بر پایه قومیتی و نژادی ترکیه با تاریخ درخشان کشتار اقوام غیر ترک و سیستم لایک و ضد اسلام با کوچ چرکس‌ها زازارها و قفقازی‌ها و....تشکیل شده و خود را خلیفه مسلمانان و حامی غرب و آمریکا در جنگ علیه سوریه لیبی و....می‌باشد ،ارمنستان قدمت تاریخی ۱۲ هزار ساله دارد و قدیمی تریم مردم مسیحی دنیا با تاریخ فرهنگ و تمدن مکتوب نه مانند باکو و ترکیه جعلی ،شونیزم و نژاد پرستی پان‌ترکیسم نهاده شده در بدنه حکومت باکو و ترکیه جز با نابودی و تجزیه التیام نخواهد یافت ان شالله ،حرص خوردن مشخصه پان‌ترکیسم است
خسرو ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۹
ایران نمی تواند مانع روابط خوب بین ترکیه و ارمنستان گردد چون دو کشور حدود ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند با توجه به اشتغال ۲۰۰هزار نفر ارمنی در ترکیه و روابط و راههای مواصلاتی و دریایی ، ترکیه به اورپا ، ارمنستان دیر یا زود به ترکیه نزدیکتر خواهد شد ولی ایران می‌تواند طراحی بازی دیپلماسی خود را با ایجاد روابط خیلی بهتر با آذربایجان استارت کندچون مرز حدود هزار کیلومتر ی خشکی و دریایی با آذربایجان دارد مردم علاقه مند به ایران وتشیع و آذربایجانیهای ایران و اقتصاد پویای شمال غرب ایران ، می‌تواند آذربایجان را به ایران نزدیکتر کند حمایت و جانبداری ایران از ارمنستان در سی سال گذشته ، مانع اساسی ساختن روابط بهتر با آذربایجان شده است با اینحال گذشته می‌تواند فراموش شود
ابزاهیم قدیمی ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۴
بهبود رابطه ترکیه وارمنستان واذربایجان به تقویت منطقه ورفع تشنجات منطقه ای کمک شایانی خواهد کرد۔ من تصور نمی کنم دولت جمهوری اسلامی ایران نفعی در اختلاف بین ارمنستان وترکیه واذربایجان برای خود جستجو میکند۔از این اختلافات اسرائیل جنایتکار که ماهیت جنایتکاری برای مردم جهان از جمله اذربایجان وترکیه وارمنستان عیان شده است سوء استفاده میکند۔ایران وارمنستان دو هم رزم فوق قدیم ودوهمسایه هزاران ساله با هم هستند۔ما با ترک ها بیش از هزار ودویست سال در ارتباط بسیار نزدیک هستیم۔
ناشناس ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۰:۵۹
تنها تهدید جدی بر علیه ایران ، اوضاع داخلی خودمان و آشفتگی سیاسی ، اقتصاد و فرهنگی داخلی است و الا چهار تا کانتینر داد و ستد بین کشورهای کوچک و فقیر قفقاز با سایر نقاط دنیا در برابر اقتصاد ایران عددی نیست که بخواهد تهدید به شمار بیاید . آشفتگی داخلی را باید رفع کرد .
ایرانی ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۰
نسل کشی ارامنه در بسیاری از کشور به رسمیت شناخته شده است. ضمنا جنایات حقوق بشری ک نسل کشی شامل گذشت زمان نمی‌شود و ارمنی‌ها در هر زمانی می‌توانند اقدام به شکایت و دریافت غرامت از ترکیه کنند و اگر الان این کار را نمی‌کنند برای رابطه با ترکیه است. ضمنا شما لطفا از لفظ آذربایجان غربی استفاده نکنید چون در همانجایی که به این اسم شناخته می‌شود اقلیت هستید و در همین انتخابات حتی بیشتر کرسی‌های مجلس را هم به کردها رسیده است. کدام آذربایجان !؟
به خسرو ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۱
ارمنستان در رابطه با ترکیه ملاحظات دارد ،اول قبول و اعتراف به نسل کشی ارامنه و اعاده سرزمین و جبران و غرامت خسارت مادی و معنوی وارده به ارامنه ها ،۲ انکار و قطع رویه نژاد پرستی پان‌ترکیسم موجود در بدنه حاکمیتی و مردمی ترکیه ،البته ارامنه از تاریخ را فراموش نخواهند کرد
علی ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۸
به نظر من صحبت کردن در مورد تاریخ منطقه که برخی از کامنت گذاران می کنندلزومی ندارد چون چیزی بدیهی است وهر چقدر هم طرفداران تروریسم و تاریخ سازان تلاش کنند نمی توانند واقعیات گذشته وحال حاضر را کتمان کنند یا برعکس جلوه دهند. در مورد روابط تورکیه وارمنستان هم باید گفت تورکیه آنقدرکشور قدرتمندی است که هر کشوری از جمله ارمنستان متجاوزبخواهد با او روابط صمیمانه ای داشته باشد. ولی اینکه این رابطه تاثیر منفی بر روابط ایران وارمنستان داشته باشد ممکن است چون روابط خارجی ما طوری است که مثل کودکان عمل می کنیم ودوست داریم دوست ما با کس دیگری دوست نباشد. ارمنستان در محاصره عمدتاٌ کشورهای تورک ، که تنها راه نفس کشیدنش از راه ایران مبتلابه تحریم های فلج کننده است که بازآن هم سرزمینهای تورکهای آذربایجانی است چاره ای جز داشتن روابط با دیگر کشور ها از جمله تورکیه ندارد. به نظر من ایران ما باید به دنبال احیای روابط خودبا آذربایجان بالاخص و کشورهای تورک به طور اعم، باشد چون صلیبیون هیچ وقت دوست ما نخواهند شدو نگرانی از اینکه روابط ایران با ارمنستان خراب خواهد شد معنی ندارد. ما در حالی که با کشورهای خیلی بزرگتر وقدرتمند تر از این کشور جنگ زده ، روابط خوبی نداریم ودر برخی موارداصلاٌ روابطی نداریم داشتن روابط با ارمنستان هیچ ارزشی که ندارد هیچ بلکه به ضرر ماست.
اطلس ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۵
حمایت ترکیه از تروریسم و جنگ قابل کتمان نیست و هنوز واقعه نسل کشی و کشتار ارامنه لکه ننگی بر تاریخ ترکیه است و سالهاست این واقعه توسط نوادگان ارامنه و حتی سیاسیون غربی بزرگداشت میشود تا از گزند فراموشی و انکار تاریخ و قومگراها در امان بماند .ارمنستان با گرجستان روابط گسترده دارد و حتی تجهیزات و تسلیحات فرانسوی مانند خودرو زرهی باستون از بنادر گرجستان بارگیری کرد و ایروان دروازه ورود به بازار اوراسیا و تنها کشور قفقازی که رابطه تجارت ترجیحی با اتحادیه اروپا دارد (مالیات 2 درصد ) با تولید کالا یاترانزیت در ارمنستان میتوان به بازار اروپا دست یافت با کمترین هزینه نسبت به ترکیه .ادعایی نسبت به ارامنه نداریم اما در تاریخ بیشترین تجاوز به ایران را همان قومهای مهاجر ترک از موغول تا ازبک و عثمانی بوده است و روابط با انها جز حس غرور کاذب و توهم در انها هیچ دستاوردی ندارد و امروزه با پیشرفت و اگاهی نسل جدید تمایز و تفاوت انها و عدم قبول برادر بزرگی ترکیه برانها نمایان شده است
در جواب ایرانی ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۸
اوللاولا به رسمیت شناخته شدن ادعای نسل کشی ارامنه توسط بعضی کشورهای معلوم الحال سیاسی هست نه واقعیت تاریخی. دوم اگر شکایت هم بکنن خلاف گفته های انها اثبات خواهد شد و چون میخوان از این مسئله بهره برداری سیاسی کنن و ترکیه رو زیر فشار قرار بدن از شکایت خوداری میکنن. سوم کلمه اذربایجان غربی که تلفظ میشه نه برای اذربایجان غربی کشورمان بلکه به مناطق زنگه زور در ارمنستان که خاک اذربایجان هستش اطلاق میشه . اما جهالت و بیسوادی از نوشته هایتان مشخص هست .چهارم تعداد چند کرد که در اذبایجان غربی نماینده انتخاب شدن به علت مشارکت کم مردم منطقه و همچنین سرازیر شدن کردهای شهرهای اطراف به منطقه اتفاق افتاده . یعنی بعبارت ساده بیشتر کسانی که به این افراد رای دادن غیر بومی بودن .
ناشناس ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۵
باز بار روابط ترکیه و ارمنستان بچه ابتدایی هایی چون فتح الهخانی و موحدیان کویر نشین آشفته شده اند تو را خدا به بچه ها دلداری بدید تا غصه هلاک نشوند
جواد ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۱:۰۲
به ایرانی که گفته بیشتر کرسی نمایندگی به کردها رسیده است. شهرستان ارومیه ۸۱۱ هزار نفر امکان رای داشتند که عدم مشارکت ترک‌ها در انتخابات باعث شد کاندیدای مهاجران عراقی با ۱۱۹ هزار رای که با مشارکت حداکثری آنها همراه بوده نفر اول شود ۱۱۹ هزار تقریبا ۱۵ درصد از ۸۱۱ هزار نفر هست.
در جواب به ایرانی ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۶
نسل کشی ارامنه در ارشیو مکاتبات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و تاریخی ایران .شوروی عثمانی فرانسه و المان و....موجود است . علت شکایت نکردن هم بعلت منافع این کشورها در ترکیه منجمله روابط اقتصادی فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایران با ترکیه است اما کشورهای دیگر مانند ایران فراموشکار و برادر نیستند و اگر ترکیه تخطی یا منافع انها را در نظر نگیرد بدان حتما پی گیر شکایت از ترکیه خواهند رفت و یکی از مهمترین مشکلات سر راه ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط ترکیه است و جبران خسارات مادی و معنوی ان . اما نگاه ساده لوحانه ست که فکر کنیم پس از اشغال سینوک ارمنستان طمعی به خاک ایران نکند با اختراع کلمات مانند اذربایجان جنوبی و غربی و.....
به کاربر (در جواب ایرانی) ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۸ ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰
باز خدا را شکر قبول دارید واقعیت تاریخی نسل کشی ارامنه اتفاق افتاد اما رسمیت ندارد .90درصد راه رفته اید و مانند ترکیه انکار نمی کنید .میماند زمان و مکان رسیدگی به دعاوی و نحوه جبران خسارت مادی و برگشت به سرزمین مادری کوچ شده .اما در خصوص واژه اذربایجان غربی باتوجه به خوی تمامیت خواهی حکومت و نگرش مردم باکو به ویروس قومیت گرایی شامل ایران هم خواهد شد چنانچه شاهد وراجیهای نماینده های باکو و حزب حاکم و تلویزیون باکو در گذشته و حال بودیم و اینده هم بیشتر خواهد شد . بی میلی و بی رغبتی مردم منطقه نسبت به اینده کشور و شهر خود در انتخابات نباید مجوزی برای اهداف تمامیت خواهانه و نفی اقوام غیر اذری باشد
خسرو ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۹:۱۵
در آرشیوهای ایران و عثمانی و روسیه کشتارها وجود دارد مانند گزارشات وزارت کشور ایران در مورد نسل کشی مردم مسلمان اورمیه و سلماس و خوی و اهر توسط داشناقهای ارمنی یا کشتار مسلمانان در ارزروم و قارص و آغری توسط ارامنه و روس‌ها--- بطور کلی مشخص است که ارامنه افراطی با پشتیبانی روسیه و فرانسه ، مسلمانان را نسل کشی کرده اند و عثمانی برای اجتناب از درگیری‌های بیشتر قسمتی از ارامنه را داخل کشور خودش جابجا کرده است از وان و ارزروم و قارص و... به حلب و قامشلی و طرطوس و... هنوز که هنوز است کلیسای ارامنه یا ارمنستان از بازماندگان نسل کشی مردم مسلمان اورمیه و سلماس و خوی و ... عذرخواهی نکرده است