حمله به مراسم اربعین در کابل اقدام داعش یا عمل تفرقه انگیز

با وجود این دولت ناآرامی در افغانستان ادامه دارد

۲۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۹۶۴۸۹۲ آسیا و آفریقا یادداشت
عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو: هدف از حمله به مراسم اربعین حسینی ایجاد نفاق مذهبی بین شیعه و سنی در افغانستان است.
با وجود این دولت ناآرامی در افغانستان ادامه دارد

عاشق حسین طوری، مدیر رادیو پشتو

دیپلماسی ایرانی: بر اساس گزارش های منتشر شده درحمله تروریستی علیه عزاداران اربعین حسینی در مسجد باقر العلوم در کابل بیش از 30 تن کشته و حدود یکصد تن دیگر نیز مجروح شدند. مسئولان دولت افغانستان از جمله رئیس جمهور اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله طبق معمول ضمن محکوم کردن، این جنایت را کار دشمنان افغانستان و اسلام دانستند و همیشه نیز همین را می گویند که این گونه جنایات کار دشمنان افغانستان است؛ ولی فقط به ابزار و معلول آن که اجیر شده است اشاره می کنند و هیچ وقت به عامل و علل اصلی آن حتی اشاره ای نیز نمی کنند.

در حالی که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان حمله انتحاری علیه شیعیان افغانستان را محکوم کرده است و می گوید:" این کار دشمنان افغانستان و مسلمانان شیعه وسنی است." او بیان کرده است: "داعش در افغانستان در حدی نیست که دست به چنین جنایات بزند، بلکه این یک پروژه اطلاعاتی است که از داعش به عنوان ابزار استفاده می شود." سخنگوی طالبان این گونه حملات را توطئه بین المللی از سوی استعمار برای ایجاد شکاف بین شیعه وسنی می  داند و ادامه می دهد: "این گروه با علمای شیعه و سنی افغانستان تماس برقرار کرده تا اتحاد و برادری بین خود را حفظ کنند و در آینده از این گونه جنایات جلوگیری شود، ولی برخی از دست داشتن داعش خبر داده و مدعی شدند، داعش این عملیات را برعهده گرفته و خبر آن نیز در رسانه ها به ویژه در رسانه های خارجی منتشر شده است. چنانچه مسئولیت حمله انتحاری در روز عاشورا علیه عزاداران امام حسین (ع) در زیارت سخی در کابل نیز به این گروهک نسبت داده شد."

کارشناسان سیاسی و نظامی افغانستان نسبت به صحت و سقم  این امر مشکوک اند و بر این باورند، عده ای به دنبال بزرگ و خطرناک نشان دادن داعش در افغانستان اند. به باور کارشناسان از داعش فقط به عنوان یک ابزار سمبولیک استفاده می شود و جنایاتی که توسط سازمان های اطلاعاتی خارجی مانند  CIA و سازمان جاسوسی انگلیس برای نفاق بین مسلمانان صورت می گیرند، به گروهک داعش که از چندان قدرتی در افغانستان برخوردار نیست، نسبت می دهند  و رسانه های مربوط به این کشور به ویژه بی بی سی و رویتر در بزرگنمایی داعش در افغانستان با همکاری برخی عناصر دولتی که وابستگی خاصی به امریکا و انگلیس دارند، نقش بسزایی ایفا می کنند.

بشیر احمد بیژن، معاون نهاد خدمتگذاران کابل ضمن محکوم کردن این جنایت گفته است: "حدود چهل سال است که مردم مظلوم افغانستان اعم از شیعه و سنی  گرفتار توطئه های خارجی اند و صدها هزار افغان قربانی این توطئه های خارجی شده اند و گروهک های تروریستی از قبیل داعش و القاعده که از سوی کشورهای خارجی برای اهداف آنان تشکیل شده اند به روند افغان کشی ادامه می دهند." به گفته او این بار دشمنان سعی می کنند با ایجاد نفاق و اختلافات مذهبی به بحران افغانستان ادامه دهند. او بیان می کند: "دولت افغانستان از یک سو دچار اختلافات شدید داخلی و از سوی دیگر دارای ستون پنجم است که در جنایاتی از قبیل جنایت روز اربعین با دشمن همکاری می کند و هدفش دوام بحران و بی ثباتی در افغانستان است." به گفته او 15 سال است تروریسم در افغانستان ریشه کن نمی شود در حالی که آدرس تروریسم مشخص است. این امر افغانان را نسبت به امریکا مشکوک کرده است. تا زمانی که یک حکومت مستقل  که از متن مردم برخاسته باشد در افغانستان به وجود نیاید، روند ناامنی ها و بی ثباتی در افغانستان و منطقه ادامه خواهد یافت.

مولانا عبدالرحمان رحمانی، عضو مجلس ملی افغانستان نیز می گوید: "جنایات توسط هر کسی که صورت گرفته باشد، مهم نیست، زیرا یک ابزار و اجیر است؛ آنچه مهم است، عوامل پشت پرده بوده یعنی امریکا است. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق امریکا نیز در کتاب خود اذعان دارد که داعش را آمریکا ساخته است." او می افزاید:" هدف از حمله به مراسم اربعین حسینی ایجاد نفاق مذهبی بین شیعه و سنی در افغانستان است. در روز عاشورا نیز نخست مراسم عزاداری شیعیان در کابل را مورد حمله قرار دادند و سپس قصد داشتند مراسم اهل سنت را نیز در یک مسجد در شرق کابل مورد حمله قرار دهند که از آن حمله جلوگیری به عمل آمد. با این کار می خواستند جنگ شیعه و سنی را در افغانستان راه بیندازند ولی علمای شیعه و سنی با درک این توطئه دشمنان، سریع آن را به اطلاع مردم رساندند."

استاد حبیب الله رفیع، رئیس دائره المعارف در آکادمی علوم افغانستان نیز ضمن محکوم کردن جنایت کابل گفته است: "شیعه و سنی در افغانستان در طول تاریخ مثل برادران زندگی کرده اند و همیشه به اعتقادات همدیگر احترام گذاشته اند ولی دشمنان افغانستان و اسلام تحمل برادری مسلمانان را ندارند و برای ایجاد نفاق بین آنان دست به این گونه حرکات بزدلانه و دور از انسانیت می زنند تا بتوانند به اهداف شوم شان در منطقه برسند." او ضمن انتقاد از دولت افغانستان ادامه می دهد: "حکومت افغانستان با درس گرفتن از حادثه روز عاشورا باید تدابیر امنیتی شدیدی برای مراسم اربعین در نظر بگیرد، ولی این دولت ساخته و پرداخته امریکا و غرب است و از آن امیدی نیست که کار به درد بخوری به نفع مردم افغانستان بکند. باید مردم شیعه و سنی به ویژه علما در هر دو قشر دست به دست هم دهند و در شناسائی عاملان دشمن با هم کمک کنند تا در آینده این گونه جنایات تکرار  نشود."

انتشار اولیه: جمعه 5 آذر 1395 / انتشار مجدد: شنبه 20 آذر 1395

کلید واژه ها: داعش افغانستان عاشق حسین طوری


نظر شما :