متن کامل گزارش آژانس از پایبندی ایران به تعهداتش

۱۹ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۸:۲۵ کد : ۱۹۶۲۹۹۶ سرخط اخبار

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارش فصلی خود پایبندی کامل ایران به تعهداتش در چارچوب برنامه اقدام مشترک(برجام) را تایید کرد.

به گزارش ایرنا، متن کامل گزارش مدیرکل آژانس بین المللی به شرح زیر است:

راست آزمایی و نظارت بر جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل(2015)
 
A- مقدمه
 
1- این گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام و نیز شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و مسایل مربوط به راست آزمایی و نظارات در ایران در پرتو قطعنامه 2231 شورای امنیت(2015) است. این گزارش همچنین شامل اطلاعاتی درباره مسایل مالی و رایزنی ها و تبادل اطلاعات آژانس با کمیسیون مشترک تشکیل شده توسط برجام است.
 
B- پیشینه
 

2- چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا(ایی 3/ ایی یو+3) و ایران بر سر برجام به توافق رسیدند. در 20 ژوئیه 2015، شورای امنیت قطعنامه 2331 (2015) را تصویب کرد که در کنار موارد دیگر، از مدیرکل خواست راست آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات هسته ای ایران را برای کل دوره اجرای این تعهدات در چارچوب برجام به عهده بگیرد.

در اوت 2015، شورای حکام به مدیرکل اجازه داد تا منوط به وجود منابع مالی و مطابق با رویه های پادمانی آژانس مبادرت به راست آزمایی و نظارت لازم بر تعهدات هسته ای ایران در چارچوب برجام و ارایه گزارش در کل مدت تعهدات در پرتو قطعنامه2231 شورای امنیت کند.
شورای حکام همچنین به مدیرکل اجازه داد تا همانطور که در سند GOV/2015/53 and Corr. 1 مقرر شده با کمیسون مشترک رایزنی و تبادل اطلاعات کند.
 
3- هزینه تخمینی سالانه آژانس برای اجرای پروتکل الحاقی ایران و راست آزمایی و نظارت تعهدات هسته ای ایران همانگونه که در برجام تعیین شده، 2/9 میلیون یورو در سال است که کل آن از محل وجوه فوق بودجه 2016 تامین می شود. تا 24 اوت 2016 ، کل موجودی آژانس برای اجرای پروتکل الحاقی و نیز راست آزمایی و نظارت مرتبط با برجام، 10.1 میلیون یورو، شامل منابع هزینه نشده برای فعالیت های برجام، بود.
 
C- فعالیت های راست آزمایی و نظارت بر برجام
 
4- آژانس از 16 ژانویه 2016(روز اجرای برجام)، بر اجرای تعهدات مرتبط هسته ای ایران در چارچوب برجام راست آزمایی و نظارت کرد. در زیر به موارد مربوط به دوره پس از گزارش قبلی آژانس اشاره می شود.
 
C.1 فعالیت های مربوط به راکتور آب سنگین و بازفراوری
 
5- ایران ساحت راکتور موجود تحقیقاتی آب سنگین اراک را بر اساس طرح اولیه آن پیگیری نکرد. ایران هیچ قرص اورانیوم طبیعی، میله سوخت یا مجموعه های سوخت با طرح اختصاصی که در اصل برای پشتیبانی از راکتور اراک طراحی شده بود، تولید یا آزمایش نکرد و همه قرص های اورانیوم طبیعی موجود و مجموعه های سوخت همچنان در انبار و تحت نظارت مستمر آژانس قرار دارند.
 
6- ایران کماکان آژانس را در جریان موجودی آب سنگین در ایران و تولید آب سنگین در تاسیسات تولید آب سنگین (HWPP) قرار داده است و به آژانس اجازه داده است بر مقدار ذخایر آب سنگین تولید شده درHWPP نظارت کند. آژانس در 30 اوت 2016 راست آزمایی کرد که ذخیره آب سنگین ایران به 126.5 تن رسیده است. در طول این دوره گزارش، ایران بیش از 130 تن آب سنگین نداشت.
 
7- ایران در راکتور تحقیقاتی تهران (TRR) و تاسیسات تولید رادیوایزوتوب ملیبدوم (MIX)، ید و زنون و هیچ یک از تاسیست دیگر فعالیت های مرتبط با بازفراوری انجام نداد.
 
C.2 فعالیت های مرتبط با غنی سازی و سوخت
 

8- در تاسیسات غنی سازی سوخت (FEP) در نطنز، 5060 سانتریفیوژ IR-1نصب شده در 30 آبشار و به همان شکل توافق شده در برجام وجود دارد. ایران 96 سانتریفیوژ IR-1 نگهداری شده در انبار را برای جایگزین کردن سانتریفیوژهای خراب این تاسیسات خارج کرده است.

9- ایران به غنی سازی UF6 در FEP ادامه داده است. ایران در طول دوره گزارش، اورانیوم بالای 3.67 U-235غنی سازی نکرد.
 
10- ایران در نامه مورخ 27 ژوئیه 2016 ، گزارشی را در ارتباط با مقدار اورانیوم غنی شده در خطوط فرآوری تاسیسات پودر غنی شده (EUPP)UO2 در اصفهان در اختیار آژانس قرار داد. آژانس گزارش ایران را بررسی و مشخص کرد که ایران میزان اورانیوم غنی شده در خطوط فراوری EUPP را بیشتر ارزیابی کرده بود. آژانس در نامه مورخ 23 اوت 2016 از ایران خواست این مقدار را دوباره بررسی کند و طبق آن، گزارش خود را اصلاح کند. گفت وگوهای فنی درباره این مساله بین آژانس و ایران در جریان است.
 
11- کل ذخیره اورانیوم غنی شده ایران فراتر از 300 کیلوم گرم UF6 غنی شده تا 3.67 درصد U-235 نبود.
 

12- در تاسیسات غنی سازی سوخت فردو، 1044 سانتریفیوژ IR-1 نصب شده در شش آبشار در یک بال وجود دارد. در تاریخ 13 اوت 2016، دو سانتریفیوژ IR-1 از شش آبشار جدا، اصلاح و به صورت جداگانه در همان بال و به منظور انجام فعالیت های اولیه تحقیق و توسعه مربوط به تولید ایزوتوپ ثابت نصب شد. ایران در طول دوره گزارش، هیچ فعالیت غنی سازی اورانیوم و یا مربوط به فعالیت های تحقیق و توسعه انجام نداد و هیچ گونه ماده هسته ای در این تاسیسات وجود ندارد.

13- همه سانتریفیوژها و زیرساخت های مرتبط در انبار همچنان تحت نظارت مستمر آژانس قرار دارد. آژانس همچنان به ساختمان های نطنز، از جمله FEP و تاسیسات آزمایشی غنی سازی سوخت(PFEP) به طور منظم دسترسی دارد.
 

14- ایران فعالیت های غنی سازی اش را در راستای برنامه غنی سازی اش انجام داده است.

15- ایران هیچ یک از تاسیسات اعلام شده را به منظور تبدیل مجدد صفحه های سوخت یا تبدیل ضایعات به UF6 عمیلیاتی نکرده است و احداث تاسیساتی جدید برای این منظور را به آژانس اطلاع نداده است.
 
C.3 تحقیق و توسعه، تولید، ساخت و موجودی
 
16- هیچ اورانیوم غنی شده ای در فعالیت های تحقیق و توسعه انباشت نشده است و تحقیق و توسعه با و بدون اورانیوم ایران با استفاده از سانتریفیوژهایی با محدودیت های تعیین شده در برجام انجام شده است.
 

17- متعاقب آنچه در گزارش قبلی دبیر کل اعلام شد، ایران اطلاعاتی درباره تولید و موجودی 'تیوب' ها و 'بیلو'های روتور سانتریفیوژ در اختیار آژانس قرار داد و به آژانس اجازه داد که این موارد را در موجودی ها راست آزمایی کند. آژانس با استفاده از اقدامات نظارتی و مراقبتی، به طور مداوم نظارت داشت و راست آزمایی کرد که تجهیزات اعلام شده برای تولید تیوب ها و بیلوهای روتور برای ساخت سانتریفیوژها فقط برای فعالیت های مشخص شده در برجام استفاده شده است. ایران هیچ سانتریفیوژ IR-1 به منظور جایگزینی آنهایی که خراب و یا آسیب دیده بودند، تولید نکرد.

18- همه تیوب ها، بیلوهای روتور و مجموعه روتر، از جمله تیوب ها و بیلوهای ساخته شده از زمان اجرای برجام، تحت نظارت مستمر آژانس است. همانگونه که قبلا گفته شد، ایران در 2 مه 2016 به آژانس اطلاع داد که قصد دارد ساخت تیوب های روتور را از سر بگیرد. آژانس راست آزمایی کرد که ایران در 26 ژوئن 2016 ساخت این موارد را از سرگرفت. بحث های فنی مربوط به مساله بین آژانس و ایران در جریان است.
 
D- اقدامات شفاف سازی
 
19- ایران کماکان به آژانس اجازه داده است تا از مونیتورهای آنلاین و مهر و موم های الکترونیکی غنی سازی استفاده کند که وضعیت داخل تاسیسات هسته ای را به اطلاع بازرسان آژانس می رساند و با وسایل اندازه گیری نصب شده، به جمع آوری خودکار دستگاه های ثبت کننده آژانس کمک می کند. طبق درخواست آژانس، ایران روادیدهای بلند مدت برای بازرسان معرفی شده آژانس صادر کرد و فضای کاری مناسبی برای آژانس در تاسیسات هسته ای اش فراهم کرد و استفاده از فضای کاری در مناطق نزدیک سایت های هسته ای در ایران را تسهیل کرد. ایران با بازرسان اضافی که آژانس برای ایران تعیین کرد، موافقت کرد.
 
20- ایران کماکان به آژانس اجازه داده است تا در چارچوب اقدامات مورد توافق ایران، از جمله اقدامات مراقبتی و نظارتی، بر تمامی کنستانتره سنگ اورانیوم تولید شده در ایران و یا به دست آمده از سایر منابع نظارت کند. ایران همچنین همه اطلاعات لازم برای اینکه آژانس بتواند تولید UOC و موجودی UOC تولید شده در ایران یا به دست آمده از سایر منابع را راست آزمایی کند، در اختیار آژانس قرار داد.
 
E- سایر اطلاعات مرتبط
 
21- ایران طبق ماده 17 پروتکل الحاقی عجالتا به اجرای پروتکل الحاقی توافقنامه پادمان ها ادامه می دهد. ایران در 13 ژوئیه 2016، موارد اعلامی اش را در چارچوب پروتکل الحاقی در اختیار آژانس قرار داد. آژانس در حال ارزیابی این موارد است. آژانس در چارچوب پروتکل الحاقی همچنان به دسترسی تکمیلی به تاسیسات و سایر مناطق در ایران ادامه داده است.
 
21- آژانس در طول دوره گزارش، در نشست های کار گروه تدارکاتی کمیسیون مشترک برجام شرکت نکرده است.
 
F- خلاصه
 
23- آژانس طبق توافقنامه پادمان ها به راست آزمایی عدم انحراف ماده هسته ای اعلام شده در تاسیسات هسته ای و مناطق خارج از تاسیسات هسته ای اعلام شده که مواد هسته ای معمولا در آنها استفاده می شود، ادامه می دهد. ارزیابی ها درباره نبود ماده و فعالیت های هسته ای اعلام نشده ایران همچنان در حال انجام است.
 
24- آژانس از روز اجرای برجام، اجرای تعهدات مرتبط هسته ای ایران در چارچوب برجام را راست آزمایی می کند و بر آن نظارت دارد.
 

25- مدیرکل در زمان مقتضی به گزارش دهی ادامه خواهد داد.

کلید واژه ها: سانتریفیوژ پروتکل الحاقی چارچوب برجام سانتریفیوژ ir-1 تیوب برجام تعهدات هسته ای ir-1


نظر شما :