ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از بالا بردن تصاویر اردوغان به جای آتاتورک تا مرگ 11 نوزاد در بغداد

۲۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۲۰۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
بالا بردن تصاویر اردوغان به جای آتاتورک، مرگ 11 نوزاد در آتش‌سوزی بیمارستانی در بغداد، بلاتکلیفی دفاتر خارج از کشور اقلیم کردستان و خودداری اعضای حماس غزه از قبول دعوت شام قطر از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از بالا بردن تصاویر اردوغان به جای آتاتورک تا مرگ 11 نوزاد در بغداد

دیپلماسی ایرانی: ناگفته های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی" نام مجموعه ای است که هر آخرهفته منتشر می شود. در این مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

 

بلاتکلیفی دفاتر خارج از کشور اقلیم کردستان

دولت  ایالتی کردستان عراق همۀ نمایندگی های خود در خارج از عراق را  که توسط حزب اتحاد میهنی یا جنبش تغییر اداره می شود تعطیل کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجلس اعلای اسلامی عراق، آسو شیخ جنگی، نمایندۀ کردستان عراق در مسکو، ضمن اعلام این خبر گفت که بودجه دفاتری که توسط اتحاد میهنی یا جنبش تغییر اداره می شود قطع شده است.

او تأکید کرد که در این راستا دفتر مسکو تعطیل و دفاتر تهران و پاریس هم در آستانۀ تعطیلی هستند. پیش از این ناظم دباغ، نمایندۀ دولت ایالتی کردستان عراق در تهران نیز تأکید کرده بود که 10 ماه است هیچ بودجه ای دریافت نکرده و نمی تواند ادارۀ این نمایندگی را ادامه دهد.

 

هیئت عالی قضایی عراق پرونده رئیس مجلس را مختومه اعلام کرد

هیات عالی قضایی عراق روز سه شنبه سلیم الجبوری، رئیس مجلسن عراق را تبرئه و پرونده دعوی قضایی او را مختومه اعلام کرد.

پایگاه خبری السومریه نیوز عراق با انتشار خبری فوری اعلام کرد که هیات عالی قضایی عراق به دلیل نبود دلایل کافی برای اتهام های وارده به سلیم الجبوری وی را آزاد کرد.

هفته گذشته خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق در جلسه استیضاح خود، اعضای پارلمان این کشور از جمله رئیس پارلمان را به دست داشتن در فساد متهم کرده بود.

پیشتر کمیته مبارزه با فساد اداری و مالی عراق اعلام کرده بود که وزیر دفاع عراق در جلسه این کمیته که با هدف بررسی ادعاهای مطرح شده از سوی وی علیه شماری از مقام ها و مسئولان عراقی برگزار شد، هیچ گونه ادله ای برای اتهام های خود ارائه نکرده است.

 

بالا بردن تصاویر اردوغان به جای آتاتورک

منابع آگاه به دیپلماسی ایرانی گفتند که در برخی از اداره جات دولتی تصاویر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به جای کمال آتاتورک، موسسه ترکیه بالا رفته است.

به گفته این منابع این اتفاق بعد از شکست کودتای نافرجام در ترکیه رخ داده است.

منابع همچنین می گویند که این اقدام با اعتراض احزاب سکولار و گروه های مخالف اردوغان مواجه شده است. اما اردوغان این اقدامات را خودجوش می داند و می گوید هیچ نقشی در آنها ندارد.

 

آزادسازی «مجمع هتل ها» در سرت لیبی

منابع مسئول در اتاق عملیات حمله معروف به «بنیان مرصوص» در لیبی به روزنامه الحیات گفتند که نیروهای وابسته به دولت وفاق لیبی که موظف به مبارزه با داعش و بازستاندن شهر سرت از دست آن شده اند، توانسته اند مجمع هتل ها را پس بگیرند.

این مجموعه یکی از مهمترین مراکز تجمع داعش بود که تک تیراندازهای آن بر پشت بام های آن مستقر بودند.

سرهنگ محمد الغصری، سخنگوی این اتاق عملیات گفت: «ما همه تلاش خود را می کنیم تا آخرین نقطه از سرت را از دست داعش پس بگیریم و برای رسیدن به این هدف لحظه ای درنگ نخواهیم کرد.»

 

اعضای حماس در غزه دعوت قطر را رد کردند

شماری از اعضای فلسطینی حماس دعوت به شام کاری محمد العمادی، رئیس کمیته قطری بازسازی غزه را که در آن نمایندگان فتح و حماس حضور داشتند، رد کردند.

به گزارش روزنامه الحیات، این شام کاری روزهای دوشنبه و سه شنبه در قطر برگزار شده بود و قرار بود در آن نمایندگان فتح و حماس به طور مشترک حضور داشته باشند.

روزنامه الحیات نوشته است که کسانی این نشست را تحریم کردند، چپ گراهای حماس بودند و در اعتراض به رفتار محمد العبادی که او را سیاست ورزی غرض ورز توصیف می کنند، از حضور در این نشست خودداری کردند.

 

بررسی پرونده سوریه میان ایران، روسیه و ترکیه

روزنامه الحیات ادعا کرد در نشست روز سه شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سن پترزبورگ، رئیس جمهوری روسیه طرحی که با طرف ایرانی بر سر سوریه به توافق رسیده را با طرف ترکی در میان گذاشته است.

به ادعای این روزنامه دیدار پوتین با اردوغان یک روز بعد از دیدار وی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در باکو انجام شد که در آن دو طرف درباره مسائل منطقه از جمله پرونده سوریه به توافقات مهمی رسیدند.  

 

نگرانی اسرائیل از تاثیر نامه لیبرمن در رابطه با امریکا

طرف های سیاسی اسرائیلی از اظهارات آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل که در صدور بیانیه شدیداللحنش علیه باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا توافق هسته ای 1+5 با ایران را با توافق مونیخ میان فرانسه و بریتانیا با آلمان نازی و ایتالیای فاشیستی مقایسه کرده بود، ابراز نگرانی کردند.

به نوشته روزنامه الحیات، طرف های اسرائیلی بابت این نامه به صورت غیرعلنی از طرف امریکایی عذرخواهی کرده اند و گفته اند که اظهارات او جنبه شخصی دارد و به هیچ وجه به معنای موضع علنی دولت اسرائیلی نیست.  

تساحی هنگبی، وزیر کشور اسرائیل گفت که امیدواریم عذرخواهی ما از امریکا بتواند به موضوع بیانیه لیبرمن پایان دهد. اسرائیلی ها به شدت نگرانند که این بیانیه بر روابط تلآویو – واشنگتن تاثیر منفی بگذارد.

 

توقف عملیات ساخت تاسیسات هسته ای در چین

مقامات شهر لیانیونگانگ، شرق چین اعلام کردند بعد از اعتراض های مردمی چند روز اخیر که نسبت به ایمن بودن تاسیسات هسته ای در حال ساخت اعتراض داشتند، عملیات ساخت این نیروگاه هسته ای متوقف شده است.

به گزارش رویترز، این تاسیسات هسته ای با سرمایه گذاری 15 میلیارد دلاری با همکاری شرکت فرانسوی «اریوا» در حال ساخت است و انتظار می رود تا ابتدای سال 2030 به بهره برداری برسد.

ساکنین محلی نسبت به آسیب های زیست محیطی این تاسیسات هسته ای نگرانند و در روزهای اخیر با تجمعات اعتراضی خود خواستار توقف ساخت آن شدند.

 

مرگ 11 نوزاد در بیمارستانی در بغداد

وزارت کشور عراق اعلام کرد که در آتش سوزی ای که روز چهارشنبه در بیمارستان یرموک در غرب بغداد روی داد، 11 نوزاد در آتش سوختند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت بهداشت عراق با صدور بیانیه ای ضمن اعلام این خبر گفت که 7 نوزاد و 29 زن از این آتش سوزی نجات یافتند و به بیمارستان دیگری منتقل شدند. حال سه کودک نیز به دلیل خفگی شدید وخیم گزارش شده است.

وزارت بهداشت عراق همچنین گزارش داد این آتش سوزی نیمه شب سه شنبه – بامداد چهارشنبه در اثر اتصال برق روی داد. بیمارستان یرموک یکی از بزرگترین بیمارستان های بغداد است که نیاز اکثریت اهالی مناطق غربی و جنوب غرب بغداد را تامین می کند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اردوغان حماس


نظر شما :