با وجود تندتر شدن کابینه نتانیاهو

تهدیدهای لیبرمن علیه حزب الله و حماس توخالی است

۲۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۰۱۶۵ اخبار اصلی خاورمیانه
حرف‌های وزیر دفاع جدید بیشتر برای این است که به نیروهای سیاسی داخلی خودی نشان دهد و در دل دشمنانش ترس بیندازد.
تهدیدهای لیبرمن علیه حزب الله و حماس توخالی است

نویسنده: رنده حیدر

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن به دهمین سالگرد جنگ اسرائیل علیه لبنان، آویگدور لیبرمن تندرو وزیر دفاع می شود و اظهاراتی را بیان می کند که حکایت از رویکرد جدید اسرائیل در تعامل با حزب الله دارد. او صحبت از رویارویی نظامی در آینده در جبهه شمالی اسرائیل علیه حزب الله یا علیه حماس در جبهه جنوبی کرده است.

می توان گفت این نوع حرف ها، اظهارات تبلیغاتی همیشگی اسرائیل بوده است، با وجود این که وزیر دفاع اسرائیل همیشه نقشی اساسی در اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز داشته اما فقط او نیست که می تواند درباره جنگ و صلح تصمیم بگیرد، بلکه کل تشکیلات سیاسی و نهادهای امنیتی اسرائیلی در اتخاذ چنین تصمیم هایی موثرند. وجود لیبرمن در وزارت دفاع به این معنا نیست که تحولی ریشه ای در تعامل این رژیم با حزب الله به وجود می آید. به این معنا هم نیست که سیاست توازن دفاعی که از جنگ 2006 تا کنون برای 10 سال در مرزهای لبنان و اسرائیل هر چند به صورت لرزان وجود داشته است، از بین می رود. مقامات عالی رتبه اسرائیلی در وزارت دفاع و سیاستمداران و نظامی های این رژیم در روزهای اخیر اظهاراتی بیان کرده اند که نشان می دهد رویکرد متفاوت و تندتری نسبت به حزب الله و حماس و حتی محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی در دولت اسرائیلی به وجود آمده است.

با وجود برآوردهای اسرائیلی ها که بروز هر گونه رویارویی نظامی با حزب الله در آینده نزدیک را بعید می دانند، گادی ایزنکوت، رئیس ستاد ارتش اسرائیل از دو سال پیش در حال طراحی استراتژی جدیدی برای ارتش اسرائیل است که برگرفته از درس های جنگ ژوئیه و عملکرد ارتش اسرائیل در آن جنگ است. در همین راستا تجویز تقویت و پیشرفته ساختن ارتش زمینی بدون اعتماد به سلاح هوایی را داده و مشغول تقویت نیروهای ذخیره به ویژه مهیا کرن آنها در وضعیت سخت جنگی، تقویت عملکرد امنیت نظامی، تشدید همکاری ها میان شاخه های مختلف ارتش، و از همه مهمتر بازسازی جبهه پشت خط مقدم برای هر گونه حمله موشکی خشن و شدید که می تواند کشته های بسیاری را موجب شود، شده است.  

آن چه با آمدن لیبرمن جدید جلوه می کند این است که این اقدامات عملی با تندروی بیشتری در تعامل با پرونده های امنیتی همراه شده است. به گونه ای که می توان گفت که هر گونه رویارویی نظامی در آینده می تواند منجر به ایجاد تغییرات ریشه ای در اوضاع فعلی شود. این بار اسرائیل مجبور است هر گونه جنگی را علیه حماس در غزه تنها در حالتی آغاز کند که هدفش تنها سرنگونی حمایت حماس در این منطقه باشد، هر گونه جنگ اسرائیل با حزب الله نیز می تواند چنان شدید باشد که صحنه ای کاملا دراماتیک به وجود آورد و لبنان را به کشور پناهندگان تبدیل کند.

می توان گفت که حرف های وزیر دفاع جدید بیشتر برای این است که به نیروهای سیاسی داخلی خودی نشان دهد و در دل دشمنانش ترس بیندازد. مهم این است که حماقتی مرتکب نشود که در آخر هزینه های آن را شهروندان عادی در لبنان و فلسطینی بپردازند.

 

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حماس حزب الله آویگدور لیبرمن اسرائیل


نظر شما :